/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvasker: Blødgøringsanlæg og
Fra : ps080171
Vist : 7612 gange
45 point
Dato : 17-02-07 16:08

Jeg har lige købt en opvasker (BEKO DUN 5830), og kan ikke få proppet saltet ned i saltbeholderen, da den er fyldt med vand. Der står i vejledningen: "Når opvaskemaskinen er i brug, vil blødgøringsanlægget være i brug. Af denne grund skal tilsætning af salt altid ske, lige før maskinen startes." Men jeg kan ikke få vandet til at forsvinde, selvom jeg kører et vaskeprogram?

Nogen ideer? Jeg har mailet importøren (Dangaard Electronics), men tænker det nok er hurtigere herinde.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 16:26

Du kommer bare saltet ned i vandet. Det skal jo alligevel gå i opløsning deri, ikk'?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 17-02-07 16:47

ja bare ned i vandet med saltet og hvis noget af saltet kommer ud i bunden af maskinen og den ikke lige skal bruges med det samme så skal du lige tørre det op. der står også altid vand i min opvaskemaskine når jeg skal fylde salt i.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 17:37

Nej hvis du spilder salt eller saltvand inde i maskinen skal det ikke bare tørres op . Det skal skylles væk og ud gennem afløbet inden det får karret til at ruste. Selv "rustfrit" kan korodere i saltvand.

Drfor er det bedst at fylde på lige inden man skal til at vaske op. Så skylles saltet automatisk væk.

Kommentar
Fra : ps080171

Dato : 17-02-07 19:05

Ja, det er også hvad der står: Man skal køre mimimum en skyllevask.

Men tilbage til at hælde saltet i: Der står vand HELT op til kanten, så så snart man hælder lidt salt i, så vælter det ud med vand. Jeg forestiller mig at det meste af saltet kommer med ud? Eller skal man tage lidt af vandet ud? (med et sugerør?!...)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 19:21

Rolig nu...!

Det hele skal jo i sidste ende ud samme vej: Vand, salt og det snavsede vand.

Men hvis du kommer saltet i og sætter maskinen igang, så er jeg sikker på, at det hele er fint bagefter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-02-07 20:19

Ja der er altid vand i saltbeholderen for at opløse det salt du hælder ned.
Det er nemlig saltholdigt vand som kalkfilteret bruger til at "returskylle" med.
Det vælter op med saltholdig vand når du hælder salt ned men da salte endnu ikke er opløst vil det lægge sig i beholderen. Har du hældt tilstrækkeligt med salt i beholderen så kan du også se saltet.

Du bør absolut køre en opvask lige efter påfyldning af salt.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 45 point
Dato : 18-02-07 01:12

Du fylder bare salt i indtil det vand der løber over, er fyldt med salt, det gør jeg, derefter sætter jeg maskinen til at vaske. Hvis jeg ikke har behov for vask på dét tidspunkt, så sætter jeg maskinen til at køre et skylleprogram, for ja - saltet skal skylles ud.

Men ja - bare hæld salt i og det er helt rigtigt at der står vand op til randen, i beholderen og helt rigtigt at vandet løber over, efterhånden som du hælder saltet i.

Når jeg fylder salt på (min maskine indikerer når det er tid til påfyldning), så plejer der at kunne være knapt en posefuld salt, det passer mig fint for det resterende bliver så gemt og så har jeg det, hvis jeg pludselig skal fylde på og måske har glemt at købe salt - så kan jeg lige hælde den lille rest i maskinen og det kan så klare en evt. igangværende opvask og så husker jeg at gå købt salt i mellemtiden

Forresten - et lille fif som du måske kan bruge: Med din maskine fulgte sikkert en påfyldningstragt til saltbeholderen, denne tragt synes jeg er lidt besværlig at bruge, den vælter for nemt - derfor bruger jeg en 1liters saftevandskande med en god hældetud - det er bare så nemt at ramme og intet ryger ved siden af mens man hælder (men det løber stadig over med vand og salt, for det skal det ).

God arbejdslyst og venlig hilsen
Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : ps080171

Dato : 18-02-07 10:43

Tak for svaret vil.du.