/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Folkepension udlandet
Fra : tararam
Vist : 1710 gange
50 point
Dato : 17-02-07 13:05

Jeg har svært ved at finde ud af det med grundbeløb osv. Hvis jeg har boet 40 år i Danmark, efter mit 15nd år. Hvad ville jeg få i folkepension, hvis jeg bor i f.eks Asien.
Går der ikke noget fra når det er uden for EU ?
Man får mere hvis man er alene står der også. Hvem ville de da få til at checke om man boede alene eller sammen med sin "kone" i Asien.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 17-02-07 13:22

Er det den respekt du har fået for det land du har boet i 40 år, at du skal holdes øje med, for efterleve de regler, som er en del af den lovgivning, der er vedtaget for, at du kan få dine penge i udlandet.

Avant85

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-02-07 14:44

Desværre. Jeg har ikke noget til overs for et land som ikke tillader, at min kone gennem 9 år og som jeg har en søn på 7 år med, - kan få opholdstilladelse.
Jeg vil som mange andre gøre alt for at vride så meget ud jeg kan af systemet.
Men jeg har nu ikke boet her 40 år endnu, og kommer nok heller ike til det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 15:05

Citat
Men jeg har nu ikke boet her 40 år endnu, og kommer nok heller ike til det.Indsæt din tekst her

Hvorfor rejser du så spørgsmålet...????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-07 15:09

Citat
Elsker at rejse og har siden 1994 boet i Asien. Er dog i Danmark en gang imellem for at arbejde et par mdr. ad gangen. Det langvarige ophold i Asien har for mig,- gjort Danmark gråt og kedeligt med et stresset samfund og jeg sætter spørgsmål ved, om vi overhovedet ved hvad det vil sige at leve livet herhjemme.

Hvor er din bopælsadresse?

Der er lidt læsestof her

http://www.social.dk/kontante_ydelser/aeldre/folkepension.html#Grundlæggende%20betingelser

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 17-02-07 16:20

Nåh det er plukveer du har. Du vil komme her en gang imellem og pille af de hylder, som du bedst kan li' og så ellers sidde på en strand og forlange, at der er nogen, som kommer og fodrer dig, når du har lyst. Det er nok derfor, at man har strammet lidt op på reglerne.

Puha hvornår har vi fået nok ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 17:01

Hvorfor søger du ikke statsborgerskab der hvor du opholder dig ?????

De har sikkert et udmærket pensionssystem

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-02-07 18:15

Det kunne jo være at jeg ialt ville kunne samle 30 år. Jeg har bopæl begge steder, men den i Danmark er lejet ud.
Jeg prøver ligesom andre bare at få det bedste ud af livet, og har man betalt skat i f.eks 30 eller 40 år, så er der vel intet galt idet. eller ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 18:27

Citat
Jeg har bopæl begge steder, men den i Danmark er lejet ud.

Ergo bor du ikke i DK....

Du kan ikke ifølge Dansk lov være tilmeldt begge steder.....

At de derovre er ligeglade - er en anden historie.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 19:34

Hvis din bolig i DK er lejet ud, så kan du jo ikke bo i den selv. Eller hvordan...?

Og hvis du ikke har noget sted at bo i DK, har du så et job i DK? Altså et, som er pensionsgivende...?

Som udgangspunkt gælder den med de 40 år efter det fyldte 15.år vel for udlændinge. Så hvis du er født uden for DK, og siden 1994 har været Asien det meste af året, så drejer det sig (heldigvis) kun om småpenge.

Men synes du virkelig selv, at det er OK at ville "malke" sytemet, hvis det kan lade sig gøre med snyd? For snyd vil det være, sådan som jeg kan læse mig til det.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-02-07 19:56

Jeg er Dansker. Med stort D. Meningen med mit spørgsmål var kun det med om Staten Danmark havde tænkt sig (selvfølgelig har de ikke det )at sende nogle ud til Danskere i udlandet for at se om de boede alene eller sammen med nogen.
Og det fordi at man ikke får det samme i pension hvis man bor sammen med en eller er gift.
Det er jo almindeligt kendt at mange ældre lader sig skille for at få det optimale, og at kalde det snyd eller udnytte systemet - det ved jeg ikke.
Jeg har arbejdet 28 år i Danmark siden mit 15 år. Og mangler således 2 år mere for at nå de 30.
Vi har alle forskellige holdninger, og jeg har måske været ude for noget der gør at min holdning til systemet ikke er som andres. Sådan er livet bare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-07 20:43

Ring til din "kommune" for at få et konkret svar.

Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-07 23:29

Tilskud til reelt enlige, er indført til dækning af den halve husleje. Som en evt. samboende skal betale. Den kunne lige så godt være indbygget i et boligtilskud.
Derfor udbetales dette tilskud IKKE til folkepensionister, som tager fast ophold i udlandet.
Her udbetales Grundbeløb og Pensionstillæg minus den skat, som Danmark har aftalt med modtagerlandet. Så de 12-1300 kr pr. måned behøver du ikke at tænke på.
Hilsen Nallatruk

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 21-02-07 23:52

Du få ottetyvende del af det 40 år pensions ; normal hvis man arbjede i 40 år ,flytte du til et andet land , skal du først værre 65 år inden du kan få din pension udbetalt
Jeg ved ikke hvordan med controlle ud over EU grænser mon ikke det bliver det sam.
Du kan henvend dig til ATP.Husset
www.atp.dk Eller ring til Hillerød Tel: 48204923. Mandag -Frejdag kl.0800-2100
Eller skriver ATP. KONGENS VÆNGE 8 dk-3400 HILLERØD
mvh. pømske

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 28-03-07 21:07

Tak for svaret Nallatruk.