/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalkamera til ca. 1000 kr.
Fra : LoneG
Vist : 980 gange
50 point
Dato : 16-02-07 23:44

Min far er på udkig efter et digitalkamera og jeg vil gerne hjælpe ham med at finde gennem junglen. Han tager primært billeder på ferier. Billederne skal bare printes i 10x15 format. Har I et bud på et godt kamera til dette brug til ca. 1000 kr?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-02-07 23:50

Når du er ved at finde det camera, så kig lige efter hvad hukommelseskort koster, så det ikke fordyrer projektet for meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 00:11

køb et Canon IXus. det er til at få billigt bare det er en 2 år gammel model.
Det fylder ikke meget i lommen, laver gode billeder og kortene er af den billige slags.

Til den størrelse billeder er 2 megapixels nok.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-02-07 00:30

Du kan ikke få et nyt kamera der er noget værd til 1000 kr. Men har lige set et godt tilbud på dba. den blå netavis:

Model Ixus 430
Sensor opløsning 4 Megapixels
Optisk zoom 3 x optisk zoom
Digital zoom 11 x digital zoom
Hukommelse 320 MB
Størrelse b: 10 h: 6 d: 2,5
Farve Sølvgrå

Canon Ixus 430, 4 Megapixels, 3 x optisk zoom, 11 x digital zoom, 320 MB hukommelse, b: 10 h: 6 d: 2,5, Sølvgrå, Kameraet fungerer fejlfrit. Tager flotte billeder i den kendte Canon kvalitet. To hukommelseskort, et på 256MB, et på 64MB. Ekstern kortlæser til at indlæse billeder i computeren medfølger. Ligger i original emballage, inkl. brugervejl.

Pris kr. 1.000

Du kan finde mange andre gode tilbud, men det her har jeg selv haft og kan varmt anbefale det. Men husk at spørge om der er en dansk manual til det og helst også en kvittering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 00:42

Hvis du bor i københavsområdet og har mod på det kan du tage på hittegodsauktion i morgen.
Husk at der skal en oplader til ixuscameraerne, så den kommer oveni, hvis den ikke er med.
Brugsanvisning og software til canoncameraer er ikke til at få gratis, men det er ikke svært at låne sig frem tilat se i en. Kopiering er jo ikke tilladt.
Din far kan bruge en løs kortlæser i stedet for det originale Canon kabel.

topauktioner.dk har oplysninger om hvor det er, og også et katalog. Der er flere ixuscameraer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 00:44

Denne søgning på Kelkoo 390-1130 kr., gav dette resultat, så det passer ikke, at du ikke kan få et brugbar kamera til under 1000 kr. der er flere fine kameraer imellem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 01:14

Og her er en Canon fra Pixmania, det er et fransk firma med dansk side, at kameraet kommer fra Frankrig, gør absolut ingenting, jeg har før handlet med dem, de er hurtige til at levere. du får en mail hver dag, om hvor varen nu befinder sig, Paris-København-på vej til dig : http://www.pixmania.com/dk/dk/228730/art/canon/powershot-a430-gold.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 01:16

Vil du ofre lidt mere, eller købe brugt, så sørg for at der er optisk zoom

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-02-07 09:27

du må ikke købe et kamera med bare 2 megapixels. det duer ikke til en skid. hvis du skal forstørre bare en lille smule, ser det forfærdeligt ud.
du skal nok regne med 1500 + kort, men så får du også et fornuftigt kamera med 5 megapixels.
kig f.eks efter et samsung. det er en udmærket kvalitet til en billig penge

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-02-07 12:28

Med Power Shot A430 får du et typisk begynder- og familiekamera i en rimelig kvalitet. Du skal være opmærksom på at der kun følger et lille memorykort 16 MB med, som er lige til at smide ud, så du skal regne med at investere i et større kort med mindst 512 MB og det er også absolut nødvendigt at købe genopladelige batterier med oplader.

For ca. 1100 kr. får du kamera, memorykort på 512 MB, 4 stk. genopladelige batterier med oplader samt en fiks taske, på den adresse som o.v.n. har anført.

Hvis du kan engelsk kan du læse hvad andre ejere af et sådant kamera synes om det:

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_a430

På denne link kan du se eksempler på optagelser med A430:
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/a430_samples.html

Samsung vil jeg fraråde. Hold dig til Canon eller SONY så går du ikke helt galt i byen.

Kommentar
Fra : badja

Dato : 17-02-07 12:49

Canon Power shot A420 4.0 mgp memory card på 16mb men du kan købe 1gb til 150.-kr

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 12:53

[quote]du må ikke købe et kamera med bare 2 megapixels. det duer ikke til en skid. hvis du skal forstørre bare en lille smule, ser det forfærdeligt ud. [/quote] det er voldsom udmelding, det er kamera til ferie/hobby billeder der spørges om, ikke til prof. fotograf min gamle Kodak DX 3500 tager udmærkede billeder, jeg forstørrer de bedste om i 4 stk. A4 sider, men ellers er rigtig, 16MB kort er for lille, prøv at se tilbubet fra Pixmania igen, her en pakkeløsning kamera, 512MB kort og et etui, men så ryger prisen op over 1000 kr. , til sammenligning, mit største CF kort er på 128MB og kan rumme 100-120 billeder af udmærket kvalitet, jeg er hobby bruger og stiller sikkert ikke de samme vilde krav til kamera, som visse andre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 17:51

Jo hvis man kun får lavet 10 x 15 cm billeder og ikke laver alt for voldsomme udklip er 2megapixel rigeligt. Der svarer jo til at bruge 8 megapixel til 40 x30 cm billeder.

Når jeg skrev sådan, er det fordi man kan få gode cameraer til næsten ingen penge, hvis de er et par år gammel model med ikke så mange pixels. Det skyldes holdningen fra folk som trimare46 at fotohandleren er glad for at sælge forrige års model billigt.

Husk det er en god ting at have en rigtig optisk søger på cameraet. Det med at kigge på skærmen duer ikke altid, og slet ikke i stærkt solskin, uanset hvad reklamerne siger om det. Desværre er der mange cameraer uden søger i dag. Selv Canon er faldet for det i nogle af de nyeste (dårligste) modeller.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-02-07 18:05

o.v.n.

Hvad betyder det der "[quote]" ?

Det er måske et nyt smart udtryk som jeg bør kende?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 18:21

he he, det er en fejl, jeg sidder ved en Linux maskine og skriver i Firefox browseren, det er en kode, der sættes på begge sider af et indlæg, som er kopieret fra et andet indlæg, jeg prøver om jeg kan gøre det rigtig: [quote]Hvad betyder det der "[quote]" ?[/quote] er det så rigtig ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 18:24

Citat
Hvad betyder det der "[quote]" ?
nyt forsøg ellers jeg

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-02-07 18:43

Mægtigt man kan hele tiden lære noget

Kommentar
Fra : TraktorTom

Dato : 18-02-07 12:12

Jeg har et samsung kamera, det er nu ganske udemærket.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 19-02-07 22:23

Jeg kan se, I vil foreslå et Canon Powershot A430. Men det ligger ikke så godt placeret i en test i Tænk og Test. Har I andre forslag?

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 22-02-07 12:31

Så der var nogen til omkring de 1000 kr i sidste bilka eller føtex mener jeg nok tag og tjek det ud

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 22-02-07 12:32
Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 22-02-07 12:39

http://www.føtex.dk/internet/fotex/fotex.nsf

Lidt fler her, de koster så bare kun 1200 ca.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 12:39

Aldi har også lige haft et 5 megapixel til en tusse.....

Så vent til tilbudsaviserne kommer - det er den slags der er masser af i aviserne nu om stunder....

Evt. kig i nogle Aldier - det er ikke sikkert det er udsolgt alle steder....

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 22-02-07 12:46

Jeps, der er såen set i næsten alle tilbudsaviser, ti omkring 1 tusse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-07 12:49

Vil bare lige advare mod at handle med Pixmania.

Utallige mennesker er blevet snydt af dem, enten får de ikke deres varer og er af med pengene, eller de får tilsendt noget forkerte varer og det er umuligt at få byttet eller penge tilbage.

Ofte har de slet ikke de varer de reklamerer med på deres side.

Firmaet var også i TV's kontant for et års tid siden, hvor direktøren havde meget røde ører over anklagerne, og ikke var særlig overbevisende i alle sine dårlige undskyldninger .

o.v.n.

Citat
mit største CF kort er på 128MB og kan rumme 100-120 billeder af udmærket kvalitet

Ja, du må være hobbybruger, eller dit kamera er ikke mere end på ca 1.3 mp, såfremt du kan have 120 billeder af rimelig kvalitet på et 128 MB kort

Mit kamera er på 5 mp, og hvis jeg skal tage billeder af god kvalitet = kameraets bedste opløsning, kan der være ca 25-27 billeder på sådan et kort.

LoneG

Køb ikke et af de billige HP-kamera.

Gå f.eks. efter et Canon af en slags...bare ikke det der A430, det er en billigbilligmodel der blev lavet specielt som low-budget kamera og er med dårligere sensor og optik indbygget end andre canon, derfor får det ikke så god omtale i div. test.

Så må I hellere kigge efter noget brugt...f.eks. Canon Ixus 50 eller 60.

Eller et Powershot A530 el.lign.

Og køb ikke et kort der er mindre end 1 Gb...koster omkring 2-300,-

Powershot A 500 serien har den fordel, at de bruger almindelige batterier.....det kan være en god ting f.eks. på ferie hvor man måske ikke lige er i nærheden af en oplader....eller har lyst til at investere et par hundrede kroner i et eksta batteri .

mvh dova

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-02-07 12:58

Du havde læst at Power Shot A430 ikke omtaltes særligt godt, men du kan ikke forvente en bedre kvalitet for 1000 kr hvis du vil have et splinternyt kamera.

De fleste andre kameraer til omkring 1000 kr. bliver end ikke testet de er uinteressante for de blade der beskæftiger sig med den slags.

Hvis din far køber et apparat til 1000 kr. vil han fortryde det efter nogen tid når han sammenligner resultaterne med billeder taget af lidt dyrere kameraer.

Det er næsten lige som med gamle dages boxkameraer, når betingelser for optagelse var gode så fik man udmærkede billeder, men under bare lidt vanskelige betingelser kan de ikke levere varen.

Endelig hold dig langt væk fra Aldis kameraer, de er elendige. Underligt at Aldi som jo forhandler nogle særdeles gode MEDION Computere bliver ved med at forhandle de elendige kameraer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 13:04

Citat
Endelig hold dig langt væk fra Aldis kameraer, de er elendige

En meget morsom antipati nogle har mod "billige" varer

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-02-07 13:24

Hvis du køber et kamera af mere eller mindre ukendt mærke til 1000 kr. hos BILKA eller andet steds, vil du ofte til den pris komme ud for at objektivet er af dårlig kvalitet måske ligefrem udført i en slags plastik og så hjælper det ikke at der tilbydes 5 Mio. pixels hverken objektiv eller den lille processor kan leve op til den fine opløsning. Pas også på at fotosensoren i et billigt apparat ikke er en CMOS, så er det helt håbløst.

Desværre er det først når man har prøvet 3 - 4 forskellige apparater i forskellige kvaliteter at man nogenlunde bliver klar over hvad det er man skal købe og som også passer til ens pengepung.
Erfaringen gør også at man med nogen større sikkerhed kan købe et brugt kamera.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 13:28

Ja man fatter ikke de kan sælge alle deres tilbudsvarer samme dag de er på tilbud

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-02-07 13:35

refi

Jeg forstår du er spydig.

Desværre er jeg selv en af dem der er hoppet på billige tilbud fra både Aldi og Bilka, de skriver jo ikke at det er noget juks de sælger, det må man selv senere konstatere. Hos Aldi kan man heldigvis uden besvær returnere varen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-07 13:35

Citat
En meget morsom antipati nogle har mod "billige" varer

Det er der bestemt også grund til, og især med kameraer, hvor man ofte kan være udsat for, at et engangskamera til 29.95 tager bedre billeder end et tilbudsdigitalkamera, af mærkelige fabrikater og navne til en tusse.

Langt hellere købe et brugt der måske har haft en nypris på 2500-3000, end et billigt "Aldi-kamera"

mvh dova

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 22-02-07 15:34

Jeg har på et tidspunkt haft en kamera fra Aldi. Det var ganske udemærket til mit brug.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 15:38

- sikkert også til spørgeren der bare skal bruge det til "feriebilleder"

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-02-07 16:13

Hvis det ikke blot er personer der skal tages når man er på ferie, men også af omgivelserne, naturbilleder og kirker med mere så dur et billigt apparat ikke. Dog hvis man er tilfreds med at kunne se at det der let uskarpe og grønlige er en kirke så er det jo OK.
Så refi hug du bare til næste gang der er noget "billigt" i en tilbudsavis, men hvorfor prøve at lokke andre til det samme.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 22-02-07 16:17

Billige ting kan altså os godt være udemærket, jo ikke sikkert at spørgeren er så kritisk som dig, håber jeg godt nok heller ikk....

Men alle aldi's elektronik produkter bliver danæsten solgt med det samme, så der må da være nogen der er tilfredsemed dem

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 22-02-07 16:18

Bor du tæt på Tyskland, så smut til Flensborg. De er billigere dernede

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 22-02-07 17:04

Daxxa

Jeg kan ikke rigtigt lide udtrykket billige ting. Aldi udmærker sig ofte med at få højeste karakter i test samtidig med den laveste pris, men det er især når vi taler om opvaskemidler, WC-rens og andre almindelige husholdningsartikler. Jeg handler meget i Aldi og er meget tilfreds med deres varer i al almindelighed og har bl.a. købt 3 komputere over 3 - 4 år som jeg har været særdeles tilfreds med.
Men deres kameraer har slet ikke den standard som de andre varer der er nævnt, men de bliver solgt alligevel det har du ret i, men det er synd for de mennesker som ikke ved bedre eller ikke har råd til at give det mere som et ordentligt kamera koster.
Du skal også lige bemærke at de har kun har få stykker til salg af den slags enheder.
Som jeg også nævnte det er de fleste MEDION produkter fremragende og MEDION giver også en god service hvis noget skulle hænde.

I den blå avis kan man se hvorledes de i forvejen billige kameraer fra Aldi ofte kort tid efter tilbydes til en meget lav pris.
men slut herfra.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-07 21:09

Smut en tur i Bilka næste uge, og køb den Kodak Easyshare C653 6,1 megapixel og optisk zoom, du får sikkert ikke bedre kamera til 949-kr, min gode gamle Kodak Easyshare C3500 har kun 1,3 megapixel men tager udmærkede billeder, dog ville jeg gerne have optisk zoom, men den er en hobby ting, så den skal bruges så længe den virker

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 30-03-07 22:27

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-07 00:34

Tak hvilken kamera fik du købt ? Var det Kodak den gang i februar