/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: Stablet søjlediagram
Fra : ampere
Vist : 5670 gange
201 point
Dato : 16-02-07 10:38

Hej

Jeg skal oprette et stablet søjlediagram i Excel, hvor man skal kunne sammenligne fx. januar måneds omkostninger (budgetteret og realiseret) gennem flere år og vil gerne have fx en søjle pr år pr måned.

Indtil videre har søljerne kun været en sum af årene istedet for en søjle pr. år - hvorledes skal mine data være opstillet for at få det ønsket resultat? Hvad skal jeg skrive som kildedata?

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-02-07 10:58

Øverste linje: Januar
Næste linjer: Kolonne 1: årstal, kolonne 2: prisen

Marker hele området.

Vælg symbolet for diagram, vælg liggende søjle, klik næste, accepter kolonner.

Vupti...!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-02-07 10:59

Næsten vupti.

Der er lige et klik eller to mere, men det giver sig selv.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-02-07 11:16

Nej det er ikke sådan - det kan jeg godt finde ud af....

Jeg har fx. række B1 til M1: Januar-December
Kolonne A har jeg skiftevis en række med realiseret tal og budgetteret tal
Real
Budg
Real
Budg
Real
Budget

Hvis jeg bare markerer, lægger den alle tallene sammen i én kolonne for januar, frem for 3 kolonner fordelt på de tre år...

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-02-07 11:46

Hvis jeg bruger din opstilling og skriver årstal, real og budget på hver sin linje med beløb ud for real og budget, så kommer der fine seperate linjer - og i flere farver, hvis der er flere måneder.

Jeg bruger Excel 2003.

Hvad bruger du?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-02-07 12:19

Prøv med en pivot-tabel og et pivot-diagram.

Jeg har lagt mit svar på min hjemmeside: http://www.plan.aau.dk/~06vt0902/kandu.xls
Der er svar på flere Kandu-spørgsmål i regnearket. Svaret på dette spørgsmål er i Ark 3.

Lav fire kolonner (Måned, År, Budgetteret, Realiseret) og indsæt tallene. Lav herefter listen om til en pivot-tabel vha. guiden i menuen Data.

År "slippes" i "Slip kolonnefelter her". Måned "slippes" i "Slip rækkefelter her". Budgetteret og realiseret "slippes" i "Slip dataelementer her".

For at oprette et diagram højreklikkes et sted i pivot-tabellen. Jeg ved ikke om det, som Excel som standard viser, er det, som du gerne vil have, men ellers er der mange muligheder for at redigere diagrammet.

Simon

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 201 point
Dato : 16-02-07 14:54

Du skriver (placerer) nok forkert i selve regnearket:

Start med B 2 for året Januar - december

A2: årstal
A3: Real
A4: Budget

Gentag for hvert år

Marker hele området.

Vælg symbolet for diagram, vælg liggende søjle, klik næste, accepter kolonner, klik næste, og næste og udfør.

Hjælper det...?

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 20-02-07 06:59

Tak for deltagelsen begge to - jeg havde et regneark som skulle bruges til tabellen, men opsætningen af dataene var ikke brugbar til den slags tabel. Så var desværre nødt til at lave et "hjælpeark" og fik herefter tabelen til at fungere.

Den nye opstilling blev som følger:
Kolonne C og D Realiseret hhv budgetteret
Kolonne A, måned (kun et årstal pr serie)
Kolonne B, årstal (skiftevis 2004-2006, 2004-2006...)

Håbede at jeg kunne bruge det opringelige ark, men sådan er det at arbejde med andres filer...

Ysseven - du får pointene da du var hurtigst ude og var tættest på min løsning - men tak til jer begge.

Mvh. Ampere