/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
20 gr. varmt vand. Hvordan?
Fra : Sygate
Vist : 547 gange
108 point
Dato : 16-02-07 02:40

Jeg fremkalder mine egne sort/hvid film i køkkenet.
Vandet skal være 20 grader varmt. Det er nemmest hvis man kunne finde et eller andet der kan holde vandet 20 grader konstant så man ikke skal stå og fedte med et termometer hen under strålen fra vandhanen.

Nogen ideer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-07 03:38

Ja fik lige en ide da jeg sad og kiggede på mine fisk, der er en elektrisk varmelegeme i akvariet, den er af glas og ca. 1-2cm. i diameter og 20 cm. lang, den kan indstiles til 20 grader (fiskene har 24 grader) den koster ikke en bondegård, så en tur hen til dyrehandleren i morgen når de lukker op

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-02-07 06:33

Ja eller fyld en termokande med 20 grader varmt vand...det vil ikke svinge mere end ½ grad i løbet af den periode du fremkalder

Du kunne jo også købe dig et digitalt kamara og begynde at "fremkalde" dine billeder på computeren...så slipper du for at skulle pjaske med vand

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-02-07 08:58

Du skal såmænd ikke hænge dig for meget i vandtemperaturen--jeg har i 30 år brugt fingrene som termometer uden problemer
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 108 point
Dato : 16-02-07 09:54

Når du fremkalder film i køkkenet, er der kun en temparatur der er vigtig, nemlig fremkalderens.
Alt andet er ligegyldigt. Fremkalderen i tanken, varm den op i et vandbad til 20 grader, medens du rører med termometret, tag tanken op af vandbadet, spol din film i spiralen, sæt den ned i tanken, luk den og overhold tiden. Brug stopbad inden fixer. Dette har jeg gjort siden jeg var 11 år (nu 64), samme procedyre brugte vi også på fagskolen.
Fotograf m/svendebrev.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-02-07 13:27

Hej!
Idéen med lektrisk varmelegeme til akvarium, er i pricippet fint nok, men lidt for dyrt og også upraktisk, da den grønne del i toppen af legemet ikke må komme under vand. Termometeret har ringe muligheder for opvarming, med mindre det meste af glas delen er nedsænket i vandet, - ergo skal din køkkenvask være fyldt op med håndvarmt vand. Så meget vand behøver du ikke til dine billeder.
Thermokanden med varmt vand er en fin idé, men fyld noget varmere vand i denne f.eks. 30 grader varmt, for at temperaturen i køkkenvaskens vand kan stige til det korrekte. En slat i, i ny og næ, så kan du holde temperaturen. Dog skyldevandets temperatur er ikke det altafgørende.
Ligeledes, ja - det digitale er det nemmeste! Men dét du er i gang med, - er det sjoveste!
God arbejdslyst!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-07 17:11

Ham den såkaldte fagfotograf , har forunderligt nok ikke begreb om sagen. Hvis man fremkalder jævnligt har man en genbrugs fremkalder stående ved den rigtige temperatur, men det var vel heller ikke det der var dit problem. Noget lignende gælder fikseren.
skyllevandet skal have samme temperatue, ellers krakkelerer filmen. Især hvis den har tyk emulsion, som f. eks. farvefilmene.

Den helt rigtige løsning er et termostatblandingsbatteri, som fås til formålet. Det er ikke helt billigt, så man kan evt blande portioner af 20° i en spand, og lade skyllevandet løbe derfra med en hævertslange. Det er mere besværligt men anvendeligt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-02-07 12:43

Til transor
For det første har jeg aldrig, brugt "genbrugsfremkalder" i små fremkalder tanke, fremkalderen bliver udpint, og det er kun i større systemer man er i stand til at regenere den. Jeg har heller aldring skyllet i varmt vand, men i koldt rindende vand i 20 min. Og jeg har aldrig set en krakeleret film. Selv i fremkaldemaskiner bruger man ikke tempareret skyllevand.

Der er her tale om s/h film, farvefilm er en helt anden sag.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 02-04-07 23:03

Tak for hjælpen allesammen.. jeg bruger bare et termometer