/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
SU og løn
Fra : jes-a
Vist : 942 gange
50 point
Dato : 15-02-07 22:38

Hej

Jeg ser at man kun må tjene omkring 6000 kr. om månedet på SU efter AM-bidrag. altså 72000 om året. Men skal det forståes som at man kun må tjene 6000 kr. på en måned eller må man godt tjene de 72000 på en måned og intet resten af året?

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 15-02-07 22:43

Hej

www.su kan du læse om alle reglerne for udbetaling af SU

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 15-02-07 22:43

sry www.su.dk

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 15-02-07 22:45

Får du SU i alle 12 måneder, kan du i 2007 i alt tjene (12 x 6.172 kr.) = 74.064 kr.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-02-07 22:50

Du må tjene beløbet på et år, dvs det gør ikke noget at du knokler r ud af bukserne og tjener dem på f.eks to mdr. overskrider du beløbet, skal du betale det overskydende beløb tilbage til su
dvs tjener du 80.000 så skal du tilbagebetale de knap 5000 kr

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 22:56

super, for jeg har da tænkt på at tage en del mere arbejde de næste par måneder og særligt i sommerferien.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-02-07 22:56

Hej jes-a,

det lyder spændende - månedsløn til kr. 72.000,- om måned - bare ring til mig.
Ok - det vav en joke!!!

Men bortset fra det, man bør lukke sine spørgsmål nar man har fået svar:
(Jeg ved godt du er ret ny på siden, men du har allerede mange åbne spørgsmål):

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Statistik

--------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål
- Ubesvarede 5
- Besvarede 1
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 9

Hvis folk kommer med er fornuftigt svar på dine spørgsmål, bør du acceptere et af svarene.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 22:59

Jeg har fået et studiejob som bankdirektør i Danske bank :)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-02-07 23:36

Kan de bruhe en vice-direktør?
Lønkrav kr. 60.000,- + fri bil.

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 16-02-07 08:53

Det er ikke sjovt at komme til at betale tilbage (been there, done that!)

Husk at de 74.064 kr. du må tjene, hvis du får SU hele året også tæller feriepenge der beskattes i 2007. Til gengæld kan du fratrække AM-bidrag fra A-indkomsten. Hvis du har renteindtægter (eller anden positiv kapitalindkomst) tæller dette også med! ...men renteudgifter trækker IKKE fra (hvilket jeg finder meget urimeligt, men sådan er det nu engang)

Hvis du ved at du nærmer dig grænsen et år, men gerne vil arbejde videre, kan du oprette en arbejdsgiveradministreret pensionsordning (spørg din bank om dette) - for det du indbetaler til arbejdsgiverindbetalt pension tæller nemlig ikke med som A-indkomst. Hvis du senere gerne vil have disse penge ud, inden du bliver pensioneret, kan du "slippe" med at betale 60% skat af beløbet. Altså væsentlig mere end A-skatten, men betragtelig mindre end de 107% du kommer til at betale tilbage af for meget tjent i.f.t. SU.

Alternativt kan du fravælge klip i visse måneder... især en fordel, hvis du forventer at gøre din uddannelse færdig på normeret tid, da du kan få fravalgte klip tilbage som dobbeltklip på sidste år af din uddannelse.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 16-02-07 10:18

Ja, feriepenge havde jeg helt glemt. Hvor mange procent er det lige?

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 16-02-07 11:42

Citat
Ja, feriepenge havde jeg helt glemt. Hvor mange procent er det lige?

Det er som regel 12,5% ...men der kan godt være forskel på om de beskattes i optjeningsåret eller i ferieåret. I langt de fleste tilfælde vil det være i optjeningsåret, men det kan din arbejdsgiver temmelig sikkert fortælle dig!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 16-02-07 19:54

Skal man også betale skat af feriepenge?

Accepteret svar
Fra : alunde

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-07 11:26

Citat
Skal man også betale skat af feriepenge?

Ja, selvfølgelig... men enten bliver skatten trukket når du opsparer feriepengene, ellers bliver de trukket når du får dem udbetalt. Spørg din arbejdsgiver om dette!

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 17-02-07 11:37

Tak for svaret alunde.