/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie x-reference liste
Fra : CLAN
Vist : 2609 gange
300 point
Dato : 15-02-07 20:29

Hejsa
Er der nogen som har kendskab til hvor en x-reference liste/tabel findes.
Med x-reference liste menes hvilken olie fra Mobil svare til samme olie fra Shell, Statoil, HydroTexaco, Q8 osv. osv. Altså man har kendskab til Mobil 1 0W30 olie men ønsker en tabel/oversigt over samme olie, men fra f.eks Shell som så hedder xxxxx osv.
Kort sagt en kendt type olie fra en kendt producent ønskes fundet fra andre producenter, med deres navn for olien.
Håber min forklaring er tydelig nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 20:44

At en olie hedder 0W30 betyder hvor letløbende olie er ved forskellige temperaturer og hvad dens viskusitet er ergo er 0W30 det samme for al olie, der kan dog være forskel på de additiver der er tilsat olie for producentens side

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-07 20:56

Viskositeten er ikke det eneste der betyder noget Nordsted1 og for nogle olier kan have sammeviskositetsbetegnelse, men holder ikke nødvendigvis den samme bæreevne ved opvarmning da det er der det betyder noget ved høj belastning for eksempel på dieselmotorer.
Af samme grund kan det være svært, at sammenligne med mindre man også tager kvlitetsstandarderne med.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 15-02-07 21:11

Klassificering af smøreolier
I 1969 gik 3 amerikanske organisationer API, ASTM og SAE i samarbejde om at opstille et nyt system til at klassificere motorolier efter driftsforholdene. I det nye system, nugældende API, ligger en nøje vurdering af de tilsvarende oliekvaliteter til grund. Klassificering er delt op i forhold til benzinmotorer (S) og dieselmotorer (C). Det efterfølgende bogstav angiver motoroliens kvalitet. Generelt gælder at jo højere bogstav des bedre kvalitet, beskyttelse mod slitage og brændstofbesvarelse. End motorolie der opfylder API SJ/CF giver således bedre beskyttelse og generelt lavere brændstofforbrug end f.eks. en motorolie API SG/CE.
SAE har sideløbende opstillet et system for klassificering af motoroliernes viskositet – f.eks. SAE 5W-40. Systemet klassificere smøreolierne i forhold til deres smøreegenskaber ved forskellige temperaturer. Det første tal angiver smøreevnen ved lave temperaturer (ved koldstart), jo lavere tal des bedre smøreegenskaber, og det sidste tal smøreevnen ved høje temperaturer.
Generelt gælder at de fuldsyntetiske olier har de bedste smøretekniske egenskaber i såvel kulde som varme.

herfra http://www.oil-forum.dk/Pro/Smoreolie.aspx fortæller da lidt om hvad du skal kigge efter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-07 21:15

ACEA
Association des Constructeurs Européens: Sammenslutning af europæiske bilfabrikker, som har opstillet kvalitetskrav for motorolier. Har erstattet CCMC fra og med 1. januar 1996 med følgende klasser:

ACEA Benzin klassifikation
A1    Super letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
A2    Grundlæggende krav
A3    Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed
ACEA Personvognsdiesel klassifikation
B1    Letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
B2    Grundlæggende krav
B3    Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed
ACEA Diesel klassifikation
E1    Grundlæggende krav    (MB 227.1)
E2    Ældre SHPD krav    (MB 228.1)
E3    Ny SHPD / UHPD krav    (MB 228.3 / 228.5)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-07 00:51

En (SAE) 10 W hedder sådan i alle fabrikater

Det samme med en (SAE) 30 olie

SAE 10W 30 betyder at den samme olie opylde begge kriterier vedrørende viskusitet i henholdsvis kold og varm tilstand.

Det siger noget om det temperaturområde den egner sig til men ikke noget om dens kvalitet i øvrigt.

Der findes flere forskellige kvalitetsbetegnelsessystemer, som også er uafhængigt af fabrikatet.

Så olier af forskellige fabrikater kan sammmenlignes på SAE numrene og kvalitetsbetegnelserne.

Resten er bare anprisninger som man ikke kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-07 06:30

Jo... jeg kender skam godt til viskositets betegnelser TBM numre osv. osv. men det er ikke det jeg eftersøger... det er en krydsreference-liste imm. alle producenterne Shell olie xxxx = Statoil, BP, Castrol, Texaco, Q8 osv. osv. olie ved navn yyyyy
Tro mig... jeg kender en del til olie

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-07 06:34

Det var dog et ihærdigt arbejde (og gennemgribende) du har lagt for dagen, men jeg har i tidernes morgen haft sådan liste, som jeg omtaler... men den er blevet væk, og kan jeg finde den på nettet igen - nope!
Lad os se om I eller andre kan finde reference listen igen for mig (søger selv) - Go' weekend til alle

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-07 06:40

Til orientering (men det er stadigvæk ikke "listen")
SAE Systemet
Følgende numre forekommer for motorolier:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)

Følgende numre forekommer for gearolier:
75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)

Jo højere tal desto tykkere olie.

API Systemet
American Petroleum Institute har udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980 og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for 1988-modellerne !
Set ud fra et teknisk synspunkt er det vanskeligt at forklare, hvorfor der stadigvæk arbejdes med API SG specifikationen, da den principielt ikke har meget med motorcykler at gøre. Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for problemer med koblingen.
Generelt set er det Castrol’s holdning at anbefale vore MC-produkter, da baseolier og additivpakker i disse olier er nutidige og specielt udviklet til denne driftsform. Dermed sikres en problemfri drift.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-02-07 15:26

Hmmm
Ja siden der ikke kommer noget nyt "ind", skyldes det nok at I heller ikke kan finde den omtalte "liste"
Ihærdighed skal belønnes frem for svar på denne streng... og så må det jo være 3773 som løber af med points
Kan se jeg kom til at trykke TBM i stedet for TBN som står for Total Base Number - benyttes ved måling af f.eks svovlindhold i olien, ved større dieselmotore (Heavy Fuel indeholder ganske godt med svovl som ved forbrænding og kondensering danner syre i motorolien).
Fortsat god weekend til alle
Søren

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 17-02-07 15:26

Tak for svaret 3773...

Kommentar
Fra : merced

Dato : 23-03-07 21:21

Hej Clan
Der findes en hjemmeside med kvalitetskrav for olie til Mercedes, måske er det i den retning du søger. http://www.whnet.com/4x4/oil.html Der er jo olie fra forskellige olie-selskaber