/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvilken drue i
Fra : heseda
Vist : 536 gange
50 point
Dato : 15-02-07 18:51

Jeg har købt 2 fl. vin, Saint Emilion Grand Cru - ½ pris kr. 119,- i Føtex, men kunne godt tænke mig af vide hvilke druer som er i vinen. Jeg har spurgt i kundeinformationen, men de kunne ikke give et svar. Her er linket til weekend tilbudet : http://www.foetex.dk/internet/fotex/fotex.nsf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 18:57

Druesorter: 60 % Merlot, 30 % Cabernet Franc, 10 % Cabernet Sauvignon.
Vinstokkenes gennemsnitsalder: 25 år.
Vinmarkens areal: 50 ha.
Fadlagring: 16-18 mdr.
Anbefales til: Retter med lam, oksekød og dyrevildt.

herfra http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=97971300

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 18:59

Men jeg er nu alligevel i tvivl, for den i linket hedder noget mere end du skriver??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-07 19:01

CRU er så vidt jeg husker noget med at druen er fra fremstillings stedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 19:03

Saint-Émilion Appellation omkring byen af samme navn. Druen Merlot dominerer. De bedste vine fra Saint-Émilion har deres Grand Cru Classé klassifikation. I mellemlejet hedder vinene Saint-Émilion Grand Cru.
Saint-Émilion Grand Cru Klassifikation indeholdende de Saint-Émilion vine, der er klassificeret under Saint-Émilion Grand Cru Classé og over "almindelig" Saint-Émilion. Lidt forvirrende er det også den appellation, der rummer både klassifikationerne Grand Cru og Grand Cru Classé.

ehm det blev vi da vist ikke meget klogere af eller??

http://www.flassan.dk/ordbog.htm

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 15-02-07 19:04

Ja - den jeg taler om er fra 2004

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 15-02-07 19:06

På denne står der: Grand Cru Controlee

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 19:10

Grand Cru`-- er en klassifikation

Crontrolee-- må være at den er kontrolleret

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 15-02-07 19:19

Et link mere http://vinsiderne.dk/index_1024.htm?http://vinsiderne.dk/diverse/ord.htm men der står nu ikke noget du ikke allerede har fået længere oppe i tråden.

Andre står også

Citat
Druesorter: 60 % Merlot, 30 % Cabernet Franc, 10 % Cabernet Sauvignon

så jeg tror ikke vi når det meget nærmer, men måske der lige pludselig kommer en vinkyndig på banen.

Eller du kan lige stikke mig en flyvbillet, så skal jeg personligt undersøge det

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 15-02-07 19:23

Jeg vil sgu med - men jeg tror at du har ret med hensyn til de 3 druer.

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 15-02-07 19:24

Tak for svaret Nordsted1. Du er hurtig .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 19:30

Hurtig, ja ja de kalder mig for lynet, mon det er fordi jeg zig zagger ned af vejen efter at ha smagt på rødvinen, ej pjat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-07 19:32

godt gået nordsted det klæder dig at zig zagge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 19:43

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-07 19:45

ikke række tunge - det er da sødt med sådan en glad valsende norsted der skråler (undskyld synger) hele vejen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-02-07 21:03

Mange gode forslag, og nok ikke helt galt svaret - men:
Ved vin som alt andet - reklamens magt er stor. Det vigtiste er om den/dem der drikker vinen, synes om den!!! - Prisen behøver ikke at være afgørende - den tidligere Farum borgmester drak vin til en pris, vi andre ikke kunne drømme om - uden vi havde vundet i Lotto eller kunne andre til at betale regningen.

Spørgsmålet går umiddelbart kun på hvilke druer der benyttes - alt andet er af mindre betydning:

Alle vinlande har forskellige vinlove - det betyder, at f.eks. i Tyskland må man ikke blande forskellige druer (kun 1 type til en vin), hvorimod Frankrig kan blande som de lyster.
Men normalt bør der på en bagside etiket fremgå hvilke druer der benyttes, og det cirka blandingsforhold.

I Italien er det tilladt i visse områder, at efter plukning lader man druerne tørre på stråmåtter - for derved at hæve sukkerindholdet inden gæringen påbegyndes - dette er f.eks. ikke tilladt i Tyskland, her må de evt. lade druerne sidde til de har fået den første nattefrost (-5 - - 10 grader), og så skal de plukkes kl. 04.00 om morgenen.
Hvis man synes at EDB/IT er besværligt, så er det væsentligt mere komplicet at følge med i vinproduktion.

På samme måde gælder betegnelsen: Saint Emilion Grand Cru

Saint Emilion - det er området i Frankrig, hvor vinen dyrkes/fremstilles - det modsvarer f.eks. Rheingau i Tyskalnd.
Grand Cru - er en klassifikation, og for Saint Emilion findes der 55 områder, som har betegnelsen Grand Cru AC.
Alle franske vinområder har sin egen opdeling i bordvin, AC, Grand Gru o.s.v. - men de henfører normalt altid til marker eller slotte. Men det er ikke altid sikkert, at vinens kavlitet svarer til den fine betegnelse. Mange af disse kvassifikationer er opfundet/tildelt for 100-150 år siden - så det er oftest en angivelse af, hvordan deres vine smagte for flere generationer siden.
I dag kan man sagtens opdrive gode vine uden klassifikation.

Men som spørgsmålet gik på - blandingsforhold:
Hvis den lokale vinlov ikke har min/max. værdier, kan de teoretisk godt bestå at et andet blandingsfold (se etiket). Men hvad betyder det, hvis dun kan lide vinen - uanset om det er købt til 5 flasker for 100,- kr. eller hver flaske koster 150,-.

Danskere er nok de største "vinsnoppere" - drik den vin du kan lide.

PS: Nu kender jeg ikke årgangen, men er den nyere end 2001-2002, bør den evt. gemmes et par år endnu. Det er et generelt problem i Danmark, mange køber en god vin til en festlig middag - men ofte bliver man skufet, hvis den bliver drukket for tidlig.