/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat med underlig lyd
Fra : mads13772
Vist : 754 gange
75 point
Dato : 15-02-07 08:08

Hej..... Jeg har for 3 uger siden købt en passat stationcar fra 96. Den køre fint, men den siger meget mystisk fra højre forhjul (det lyder som om det kommer derfra). Når jeg drejer til venstre kommer der et donk. Det lyder lidt som en fjeder der giver sig lidt. Den skal til mekaniker i næste uge, men han siger at han har en passat med samme problem og han har ikke kunnet finde fejlen. Om han taler sandt, eller bare taler for sin syge moster vides ikke. Det kan bare ikke passe at det ikke kan laves. Bilen er købt ved en forhandler, så den er stadig under det halveårs garanti.

Er der nogen der kan være behjælpelig med dette problem. ????

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-07 08:37

Jeg synes da ærlig talt du skulle bede forhandleren om at udbedre problemet.

Er det som din mekaniker siger, et problem som ikke er til at løse, vil det være din forhandler som må slås med det.
Hvis du tager den til din egen mekaniker, så får du en regning på én time, og problemet er ikke løst.

Tager du den derimod til forhandleren under garanti, så får du ingen regning, og du kan komme med bilen igen og igen, hvis han ikke løser problemet, eller lade handlen gå tilbage, eller blot leve med lyden.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-07 12:20

det kan evt være en støddæmper eller et hjulleje der er ved at gå. men der er da købsgaranti, så de skal bare lave det skal de. Og tillykke med bilen.

Vi har selv lige købt en fra 94. Men privat

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-07 12:20

hov du har garanti hvis du har købt ved en forhandler, har du det ?

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 15-02-07 14:31

ja bilen er købt ved en forhandler!! heldigvis

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-07 14:37

hehe ja det var da godt, så skal de bare sørge for, at få udbedret fejlen....ss. kan være noget mere skod hvis man har købt den privat.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 15-02-07 14:40

Jeg er bare ude efter nogle forslag til hvad der kunne være galt, så jeg kan hjælpe mekanikeren lidt på vej. Det kunne jo være der var nogle som havde haft samme problem Jo hurtigere jeg kan få lavet bilen, desto bedre

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-07 14:42

jeg ville stadig mene at det kunne være en støddæmper eller en styrekugle eller noget i den tening, for vores mazda sagde engang sådan og der var det styrekuglen der var slidt i stykker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 16:25

Det kan være flere ting:

Et defekt topleje ved støddæmperen.
En knækket fjeder.
Et defekt hjulophæng.

En fejl ved bremserne, enten en løs bremsekaliber el.lign.

O.s.v.

Men du må ned til forhandleren og brokke dig.

Citat
hov du har garanti hvis du har købt ved en forhandler

Nej, det er ikke sikkert man har garanti selv om bilen er købt hos en forhandler, for det er en service en forhandler slet ikke er forpligtet til at give, og du har det kun såfremt det står sort på hvidt i din købekontrakt.

Men du har ifølge købeloven reklamationsret......og det er noget helt andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-07 17:04

ja men reklamtionen skal også reperere indenfor de første 3 mdr.

Det så vi engang i tv

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-07 18:46

Pas nu på, garanti og reklamations ret er slet ikke det samme
Som nævnt..

Garanti dækker fejl der kommer, som ejer/bruger ikke selv er skyld i. Altså, overbelastning, slitage, tab og stød er ikke omfattet af garanti.

Reklamation dækker kun OPRINDELIGE fejl.

Faktisk tror mange der køber noget, at alle fejl dækkes af garanti/reklamations retten. Der er mange misforståelser på lige dette område.

- Anden

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-02-07 02:37

de homokinetiske led kan også give den lyd. I starten kun et enkelt, senere et for hver hjulomdrejning, og så tiltager støjen, og så er der ikkelangt igen før set smider alle kuglerne.

Kommentar
Fra : bublebee