/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
specialtegn igen
Fra : føroyar
Vist : 2375 gange
71 point
Dato : 15-02-07 01:47

hei--er der nogen af jer dygtige pc folk der kan forklare hvordan jeg får overført et tegn til mit tastatur så je gved et tastetryk kan bruge dette tegn under skrivning.----Jeg har fundet tegnet "tegnoversigt" men kan ikke kopiere til tastatur. Mange mange tak.
¤¤¤
Kommentar
Fra : Olesen-50
Dato : 14-02-07 23:29
--------------------------------------------------------------------------------
sådan står der, når jeg trykker på hjælp i word og søger på - oprette genvejstast -

Tildele en genvejstast til et symbol
Klik på Symbol i menuen Indsæt.
Vis hvordan
Klik på fanen med det ønskede symbol eller tegn.
Klik på symbolet eller tegnet.
Klik på Genvejstast.
Skriv den tastkombination, du vil bruge, i boksen Tryk på ny genvejstast.
Klik på Tildel.

Godkendelse af svar
Fra : føroyar
¤¤
Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 15-02-07 00:59
--------------------------------------------------------------------------------
hei igen.
Det var usædvanlig let på den måde som Olesen-50 foreslog. DOG
når jeg så forsøger at indsætte tegnet eks. hér i dette forum____ eller i min stifinder under omdøb en mappe da fungerer tegnet ikke!! Kun i word.
Mit tegn jeg efterspurgte var specialtegnet C = Copyright.
Kan dette også løses ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-07 02:23

Jeg mener at kunne huske, at hvis du vil have en speciel 'genvejstast' til et bestemt tegn, så skal dit tastatur og softwaren (driveren) understøtte dette. Det gør et 'standard' tastatur ikke.

Copyright tegnet kan jeg på mit tastatur kun få frem med tastekombinationen: ALT + 0 + 1 + 6 + 9

..eller ved at vælge 'Tegnoversigt' programmet i Windows, klikke på tegnet, vælge [Marker] og derefter [Kopier]. Derefter kan det indsætte hér på kandu med CRTL + v

(Husk du skal vælge fonten Verdana som bruges her på siden).

©

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Storskrald

Dato : 15-02-07 08:53

Her er en side hvor du kan se hvilke og hvordan du får forskellige tegn frem:
http://tlt.its.psu.edu/suggestions/international/accents/codealt.html

Kommentar
Fra : Storskrald

Dato : 15-02-07 08:55

DVS

ALT + 0169 =

©

Husk du skal indtaste cifrene på dit numberpad ude til højre :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-07 10:23

Storskrald -> Det var faktisk det samme jeg skrev, men skulle måske have oplyst at ALT tasten skal holdes nede HELE tiden medens man taster tallene på det numeriske keyboard til højre, SAMT at Num Lock skal være slået til (indikatoren lyse).

Flere tegntabeller hér: http://www.lookuptables.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-02-07 23:30

Tak! Følger med glæde med.
Godt med oversigterne, men tegnene for hankøn og hunkøn kan jeg ikke se. Findes de også?
De er i WORD tegnoversigt, men kan kun bruges der.
MVH Akle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-07 09:08

Jeg må lige rette mig selv: Efter det 'nye' kandu er kommet op at køre benytter man nu Tahoma som grundfont for brugere med Windows og Helvetica (..svarer til Arial) for MAC:
Kode
font-family : Tahoma, Lucida Grande, Helvetica;

akle -> De tegn du nævner findes i visse fonts. Vælger man en sådan font kan tegnene selvfølgelig bruges, men hér på kandu.dk kan du kun benytte Tahoma, da det er den font der er defineret i XHTML/CSS koden for disse sider (..se ovenstående CSS egenskab, som er defineret for BODY markøren).

Hvis du bruger Windows 'Tegnoversigt' programmet kan du se hvilke tegn du kan bruge i de font du har installeret på dit system. Vælg: "Skriftype" i øverste dropdown menu.

Man kan jo installere alverdens mærkelige font på sin computer ( http://www.fonts.com/ ), men på nettet er det programmøren af hjemmesiden, som bestemmer tegntabel og font. Normalt bruger man vesteuropæisk tegnsæt:
Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

..og fonten angives med CSS : http://www.w3schools.com/css/css_font.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-07 09:18

Ps. ..men man kan jo tilsidesætte fonten (i sin egen computer) på en hjemmeside vha. browsermenuen:

Funktioner('Værktøjer')->Intewrnetindstillinger-> ..fanen; 'Generelt' ..klik; [Skrifttyper]

I CSS gør man normalt det, at man sætter en 'default font' som fall-back hvis brugeren ikke har pågældende font installeret, men dét har kandu altså valgt IKKE at gøre. Normalt således:
Citat
body {font-family : Tahoma, Verdana, Lucida Grande, Helvetica, sans-serif;}

..er der ingen fall-back til sans-serif (systemfont uden 'fødder') så bruges brugerens standard font (..den han/hun har sat) ..og hvis ikke en sådan font findes? System fonten (..med 'fødder').

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-02-07 12:27

Tak for oplysningerne, 'molokyle'.
MVH Akle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-07 15:14

Velbekommelse akle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-07 08:00

I den nordiske codepage som iøvrigt hedder 865, der kan man finde alle tegn ved at taste (som andre allerede har foreslået noget lignende)

alt + og så alle tallene fra 1 og til og med 255 (hvor 255 er et mellemrum)
Da fremkommer mange forskellige, men prøv jer frem og i vil glædes ved det.

Denne udskrift fra MS Dos 6.0 User guide har jeg selv haft i mange mange år og har lige fundet den frem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-07 10:49

Mere om karaktersæt?
Der er en sammenhæng mellem codepages og Windows specifkke tegnsæt. Windows har sin egen specielle encoding for websider (..som dermed KUN kan tolkes af microsofts egne produkter; Word/Fontpage/Internet Explorer. Det er derfor man bør anvende ISO standarden i stedet. På denne side kan du teste om din browser understøtter de forkellige landes karaktersæt:

http://www.unicode.org/iuc/iuc10/languages.html

Et windows tegnsæt f.eks. Windows-865 svarer til cp 865.

I codepages er de første 128 tegn (0-127) standard ASCII tegn ..resten er de som er specifikke for den pågældende landekodes bogstaver.

Læs mere her: http://tlt.its.psu.edu/suggestions/international/web/encoding/05nonroman.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-02-07 08:31

Sådan molokyle