/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Overførelse af hukommelse
Fra : OnkelJoachim
Vist : 398 gange
20 point
Dato : 14-02-07 21:03

Hej, jeg har et lidt tricky spørgsmål.

Jeg har en harddisk som jeg har delt op i to drev: C og E
Jeg har i alt 80gb på min harddisk,
som er delt på følgende måde: C: 10gb, E: 70gb

Jeg har derfor mit windows at ligge på C, og på E har jeg alt muligt vigtigt som jeg skal beholde.
Men mit windows fylder næsten hele mit Cdrev og jeg har næsten ingen mulighed for at have installeret til på det.
Så her kommer mit store spørgsmål: Kan man flytte ledig plads mellem partitationer?.
Altså jeg har en del fri plads på mit Edrev som jeg vil overføre til mit Cdrev, kan jeg gøre dette uden at skulle formatere hele harddisken.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 14-02-07 21:07

Hej

Det er en Lang Process. Det er nemt at kopi din alle documenter fra E til dvd disk og lave nye windows installation, Du må lave partition C:30 GB OG E: 50 GB.
Jeg har samme setting. 10 GB er alt for let.
Held og lykke.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 14-02-07 21:28

Jeg synes bare at 60gb er meget at ligge på DVD, og jeg ville gerne undgå en geninstallation af windows. der må være en anden vej?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-07 00:22

gparted-livecd kan udføre arbejdet: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828
download filen og brænd den som en iso.fil, sæt din computer til at starte fra CD drevet, sæt nu Gparted CDen i og genstart, jeg har formateret og ændret størrelse på en ekstra darddisk jeg har på computeren, den kan også slette hele din harddisk hvis du klikker på noget forkert, det har jeg prøvet vælger at forsøge, så stil suplerende spørgsmål her, så vil jeg forsøge at guide dig.
Det skal lige tilføjes, at da jeg havde øvet mig, kunne jeg ændre drev størrelse, uden at miste data

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-07 11:33

Jeg kører stadig Windows XP Pro på mit 10Gb. C drev og har mere end 3 Gb. tilbage selvom drevet også indeholder programmer som Office2003, ZoneAlarm, Spywareblaster, Superantispyware, AVG antivirus, alternative browsere (Firefox, Opera og Netscape) og lidt mindre værktøjer til tracing, samt (X-)HTML/CSS validering og colorpickers.

Så du 'burde' have plads nok, medmindre det altså er Vista du har smidt på?

Bruger du XP, så er her en måde at få en smule mere plads:

I din browsere vælger du menuen: Værktøjer->Internetindstillinger ..vælg fanen 'Generelt', ved pumkter Browserdata -> [Indstillinger] vælger du at sætte Diskplads der skal broges ned til 16Mb. (..det er rigeligt!) ..under Browserdata klikker du [Slet...] og nederst [Slet alt...]

Lav en diskoprydning:

Start->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskoprydning ..vælg derefter fanen; 'Flere indstillinger' og klik under Systemgendannelse [Ryd op...] tryk derefter [Ok]

Gå i fejlsikret tilstand (tryk F8 gentagne gange ved opstart ..efter BIOS men FØR Windows starter) og slet hvad som måtte ligge i:

C:/Windows/Temp/ ...biblioteket.

Derefter laver du en defragmentering:

Start->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskdefragmentering

..genstart efter den er færdig.

Dette skulle gerne give dig lidt mere plads, så du er kørende igen

Normalt skulle XP alene uden for mange programmer installeret gerne kunne køre med 6Gb. IALT !

Ps. Det er vel ikke fordi du har været inde og pille ved Windows sidefils størrelse pga. du spiller CS eller lign.?

Lad Windows bestemme din sidefils størrelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 15-02-07 21:21

Yep. kører med vista. og har nu kun 100mb tilbage på mit Cdrev :( før var det nemlig intet problem

o.v.n: med Gparted, kan man så godt som jeg spørger overføre ledig plads fra det ene drev til det andet uden at skulle formatere noget som helst?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-07 00:34

Citat
o.v.n: med Gparted, kan man så godt som jeg spørger overføre ledig plads fra det ene drev til det andet uden at skulle formatere noget som helst?
Ja du krymper den ene partion og udvider den anden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-07 09:23

..eller findes også betalingprogrammet (..som fås i en trial version) Partition Magic:

http://www.soft32.com/download_151.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 16-02-07 19:30

Jeg har nemlig partition magic, men kan ikke så godt finde ud af at bruge det. Ville gerne have instrukser i hvordan man gjorde i hvert fald

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-07 00:22

Jeg kender ikke Partion Magic, du bliver nødt til at vente til der kommer en indenfor, som kan guide dig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-07 11:00

'e.c' / 'Eyvind ' / 'emesen' / 'emesen.' (..samme mand, mange navne ) :

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=224839

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=89494

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=41633

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=211186

..er ekspert i Partition Magic. Prøv at finde ham et sted

</MOLOKYLE>