/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lugt af diesel og fortynder
Fra : gribben1
Vist : 2323 gange
200 point
Dato : 14-02-07 18:24

Vi er om ikke jævnligt så af og til belemret med en lugt af dieselolie og fortynder - dog kun i køkkenet.

Vi har forespurgt på teknisk forvaltning, men de griner bare og siger, det er vores kloak, det er galt med, men da ingen andre afløb er plaget, og vi (selvfølgelig) har samlebrønd lige uden for døren undrer det mig, at det KUN er i køkkenet den i øvrigt meget kvalmende lugt kommer, den forsvinder dog efter relativ kort tid.

Vi bor i et villakvarter uden de store virksomheder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 18:58

Har I eget oliefyr? Eller har der været det, f.eks. med nedgravet sløjfet olietank?

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 19:21

Nej, vi har fjernvarme og det har der altid været i vores hus, men naboerne til begge sider har dispensation til oliefyr, da deres system er enstrenget og ikke umiddelbart kan omstilles.

Og nu du siger det, fik naboen olie på i mandags (måske fredag i sidste uge, jeg kan ikke huske det) - virkelig det har ikke strejfet mig, at det måske kan have betydning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-02-07 19:42

Gurgler vasken ved tømning.
Stopper lugten når der hældes vand i vasken.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 20:14

Jeg har "gurglet" den, og nej lugten stopper ikke, jeg har sat den i blød med diverse tilsætninger så som sulfo, maskinopvask, eddike altså ikke alting på én gang og lukket "proppen" men alligevel lugter det efterhånden over hele huset.

Det er ikke samme "stank" som når vi kommer hjem fra ferie, det er jo bare gamle ting i vandlåsen, der lugter, hvis ikke vi lige har husket at rense vandlåsen inden.

Naboernes olietanke er IKKE nedgravet, men der er sikkert andre muligheder!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 20:34

Det kan være at naboens olietank er overfyldt og at det er løbet i kloakken.
Kommunen burde reagere fornuftigt på det der, men prøv at snakke med naboen for hvis der er løbet olie ud i jord eller kloak skal forureningen fjernes.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 21:03

Jeg vil lige gå i tænke boks, om jeg skal inddrage kommunen med hensyn til mine naboer, det er jo en ny kommune, så måske tager de mig alvorligt - måske ikke - og jeg vil helst ikke påføre mine naboer ekstra udgifter, hvis min mistanke er ubegrundet.

Jeg ser frem til yderligere forslag også fra dig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 21:07

Jeg ville nok starte med at gå til naboen og spørge om han også har observeret en dieselagtig lugt og så ellers tage den derfra.
Jeg mener at olieselskabets forsikring skal dække hvis der er spildt så I burde kunne finde ud af.
Kommunen skal muligvis inddrages, men jeg tror nu også, at det er bedst hvis I kan opklare problemet i fællesskab og så søge vejledning derefter, for eksempel hos naboens olieselskab.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 21:40

Tja, du/vi har nok ret, men en sådan ting er meget følsomt, så helt ærligt ved jeg ikke, hvor jeg skal begynde eller ende.

Naboen til den ene side er 80 år og megert aktiv og i øvrigt en sød person, hvor vi hjælper hinanden.
Til den anden side er naboen blevet enkemand for 2 år siden og vil ikke mere have samkvem, da han har fundet en ny dame - ikke her fra byen - man kunne jo komme til at afsløre noget ikke så godt om hans karakter ;-D

Kan du se mit problem? Vi mener, vi er gode naboer, men det kan også blive for meget med hensyn!
Bortset fra det, tror jeg nok, jeg vil kontakte den nye kommunen med et uforpligtende spørgsmål, og der behøver jeg jo ikke at afsløre hvem og hvad, det drejer sig om - eller?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 21:49

Jeg vil ikke modsige dig da du jo selv bedst kan skønne hvad der er bedst, men du kan risikere at en pligtopfyldende person på kommunen skønner, at man hellere må kigge forbi...

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 22:03

Whops, og det kan blive dyrt for alle, kan jeg forestille mig, og så jeg har virkeligt et problem, kan jeg se, der er størrer end lugtgener.

Hvis du nu lige lægger hovedet meget i blød og finder en måske løsning, vil jeg blive meget glad, men det er nok utopisk, altså forstået på den pæn måde ;)
Så finder vi nok ud af belønningen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-07 22:09

Lugten kan jo ikke komme op af en vandlås, så den tor jeg ikke på.
Men måske når i starter emhætten, så der bliver vaccum i køkkenet, kan nedslag fra naboernes skorstene i "kold og klamt" vejr komme ind af et vindue eller lign.
Når det lugter inden for så prøv at gå rundt om huset, for at se naboernes skorstene efter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 22:12

Det der er vigtigt her er ikke belønning, men at du bevarer et tåleligt forhold til dine naboer og at I får løst lugtproblemet (som måske er en olieforurening) uden, at der bliver nogen tabere.
Hvis du har bemærket hvilket oliefirma der senest har læsset af kan du evt. kontakte dem. Jeg er ret sikker på at de skal bære det og er det fejlpå anlægget skulle der være en kollektiv forsikring der betales af olieselskaberne (de skal påse at der er fløjte og enkeltstrengsolieledning).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 22:14

Hvis skorstensrøgen kan lugtes så meget kan den også ses tydeligt.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 22:44

Vi havde IKKE enhætten tændt i dag, kun kold mad, og lugten kom lige præcis midt i hele måltidet - advr.

Og der er ikke skorstenrøg at se, hviket der heller aldrig er, da de har regelmæssigt service på fyrene.
I øvrigt kommer lugten ganske vilkårligt - ikke bestemte årstider/tider - den kommer bare og er meget ubehagelig, og jo, den kommer op af vasken/afløbet i køkkenet.

Olieselskabet er OK og det er grad/dag påfyldning, så det kan måske forklare de varierende tidspunkter vi får generne på.

Og du har ret i at et godt naboskab er guld værd, det har vi altid haft, uanset hvor vi har boet, derfor denne henvendelse, vi vil nødig undvære den gensidige hjælpsomhed, vi altid har haft i lyst og nød.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 22:49

OK var min leverandør da jeg havde oliefyr er faktisk stadig medejer. Ring til dem og forklar problemet.
Citat
Kontakt OK's hovedkontor
OK a.m.b.a.
Åhave Parkvej 11
8260 Viby J

ok@ok.dk

Tlf. 89 32 22 11

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-02-07 22:54

Det vil jeg så.
Vi tales ved, så jeg lader spørgsmålet stå åben

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 15-02-07 20:01

Efter at have sendt en mail til OK fik jeg faktisk utrolig meget bondeanger/dårlig samvittighed også selv om den var formuleret meget diplomatisk.
Jeg tror IKKE, det er dem, der er skyld i miseren.

Der må findes en mere logisk forklaring på vores lugtgener - i dag, da vi vågnede - var der end ikke en anelse af lugten, så jeg forstår det ikke, og kan heller ikke forklare det - hvem kan?

Hvis ikke lukker jeg spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-07 20:06

Du behøver ikke at have dårlig samvittighed - bare giv mig skylden
Det er bare en oplagt forklaring med den oliepåfyldning så hvorfor ikke spørge dem der ved noget om den slags.
Vent nu og se hvad de siger.
Der kan selvfølgelig være en anden forklaring, men ikk enoget indlysende.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 15-02-07 20:46

Du har ret, så jeg trækker spørgsmålet tilbage.
Men tak for reaktionerne.

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 15-02-07 20:49

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD