/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Filer væk på en brændt cd.
Fra : LoneG
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 14-02-07 18:09

Jeg er ved en fejl kommet til at brænde på en cd, jeg har fået fra en ven. Nu er de filer, der var på cd´en i forvejen så forsvundet og kun de nye filer kan ses (det er ikke en rewriteable cd ) .

Er der en måde hvorpå jeg kan "finde" de gamle filer igen?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-02-07 18:12

??? Det er ikke en RW CD ??? Så burde du jo slet ikke kunne brænde på den! Hvis den altså er "lukket"
Hvis den er "åben", så kan man tilføje filer til CD'en - men ikke overskrive.

Så mon ikke det er en RW CD alligevel?

Jeg tror ikke du har gode chancer for at genskabe filerne på nogen måde.....

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 14-02-07 18:16

Hej, nej ikke en RW CD, men den har åbenbart ikke været lukket..... jeg kender også en anden "brænde-pige", som har oplevet dette mange gange. Hvis man tillader, at filer kan blive tilføjet senere.......ja, så forsvinder de filer, der lå der i forvejen!!?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-02-07 18:24

Hmm.... det har jeg nu aldrig oplevet.

Men måske der er et sporadisk håb! Download Isobuster, og undersøg CD'en.

http://www.smart-projects.net/cdrecovery.php

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-02-07 18:37

har jeg heller aldrig oplevet.
hvad med at sætte den i brænderen igen og så få den lukket ?

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 14-02-07 18:48

Lyder sq meget mystisk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 18:55

Det har jeg oplevet og filerne var slet ikke væk, men TOC (table of content) var overskrevet så man ikke umiddelbart kunne læse filerne. Det kan ske på en cd-rom der ikke er helt afsluttet og hvor man får startet forkert på skrivning.
Jeg fik kopieret filerne med et et program til at læse på defekte cd-rom,men jeg husker ikke hvilket.
Du kunne måske forsøge med at kopiere ud via isobuster http://www.isobuster.com/isobuster.php

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 21:16

Hvis det er fordi skiven IKKE er finalized burde du kunne se dem på et CD-BRÆNDER drev....

Uanset hvad er de IKKE overskrevet - de er der.....

Prøv lige i et BRÆNDERDREV - et alm. cdromdrev er IKKE nok...

På en cd der ikke er finalizen bliver TOC skrevet et andet sted på disken, nemlig i PMA (Program Memory Area) - derfor kan det kun læses af BRÆNDERE.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 21:21

Det er korrekt, refi.
Da jeg oplevede problemet kunne min brænder ikke læse det oprindelige indhold fordi det var skrevet på en anden brænder med anden software.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 21:28

Citat
fordi det var skrevet på en anden brænder med anden software

Ja det kan du komme ud for

Men "normalt" kan alle brændere af nyere dato læse det.....

Men ellers skal den bare retur til den der har brændt det der er væk.....

Der kan den læses....

Når så det er sket - kopier ALT retur på en ny og smid den væk - den giver kun problemer....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 21:36

Ja, det var en brænder i en gammel PC, der i mellemtiden var stået af, men som sagt klarede jeg det med et progrem der kunne finde data på defekt CD-rom og jeg har gjort noget lignende med Isobuster, hvor det dog var en der ikke kunne indlæse.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-02-07 23:54

Når uheldet er ude kan data måske genskabes med PC Inspector File Recovery, som kan hentes hos

http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Programmet fylder ca. 6MB og er gratis.
Programmet er begrænset til at genskabe følgende filtyper: ARJ AVI BMP CDR DOC DXF DBF XLS EXE GIF HLP HTML HTM JPG LZH MID MOV MP3 PDF PNG RTF TAR TIF WAV eller ZIP.

Dette program har hjulpet mig flere gange, selv med et formateret kort i mit digitalapparat. Det fandt mere end 50% af billederne.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 09:24

Franksp

Dataene er IKKE væk....

De gemmer sig bare

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-02-07 21:22

Refi

Citat
Nu er de filer, der var på cd´en i forvejen så forsvundet

Det opfattede jeg, som om de er forsvundet. Kan ikke rigtigt se forskellen, men måske trænger jeg til nye briller.

Mit forslag var også bare et forsøg på hjælp. Dette program har reddet mig mere end en gang.

Måske hører vi ikke fra LoneG mere, men det kunne da være sjovt at høre om nogle af de råd hun har fået virkede, hvis hun ellers har prøvet dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 21:32

Citat
Det opfattede jeg, som om de er forsvundet

Det er de også hvis man ikke kan finde dem fordi de gemmer sig

Så det er rigtigt opfattet....

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-02-07 00:45

Hej LoneG

Er du kommet videre med dit problem?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 04-03-07 21:54

Er der nogen, der kan give en udførlig vejledning på, hvordan man anvender pc inspector file recovery, da jeg ikke lige kan finde ud af det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 22:17

Hvad vil du med den.....

Du skal bare have CD i det rigtige drev.....

Filerecovery kan jo ikke finde noget når disken ikke kan læses.....