/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udluftning kølersystem
Fra : Frederiksen
Vist : 6905 gange
100 point
Dato : 14-02-07 15:01

hvordan får jeg luft ud af kølersystemet på en Peugeot 106 Rallye 1,6 ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 15:15

Mener du ikke i varmeanlæg... ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-07 15:33

Der skulle helst ikke gerne være luft i, medmindre der f.eks. er gået en toppakning så der pumpes loftbobler ud i anlægget.

Så sker der typisk det, at varmeapparatet begynder at blæse kold luft fordi luftboblerne sætter sig så vandet ikke kan cirkulere rigtigt.

Under normale omstændigheder (f.eks. hvis anlægget har været tømt og fyldes op igen) vil evt. luftbobler forsvinde såsnart motoren har været i gang lidt så vandet er cirkuleret i anlægget.

Hvorfor og hvordan mener du der er kommet luft i ??

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-07 16:24

Har selv een. Luft havner i køleren/expansionbeholderen. Så med mindre din toppakning er sprunget skulle det klare sige selv!

Kommentar
Fra : Frederiksen

Dato : 14-02-07 17:22

Er på med mobilen så det blir kort.Ka høre vandet bag hanskerummet,har prøvet det før hvor de hos Peugeot Taastrup sagde at der var luft i kølesystemet og at de havde luftet det ud hvorefter der ik har været problemer før nu efter et år.Hvordan luftede de ud? (de har travlt ditto jeg)

Accepteret svar
Fra : BarkeBillen

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-07 18:55

ganske nemt,,tag proppen at køleren fyld en stor colaflaske med vand sæt den ned i studsen til køleren og lad motoren køre til den er driftvarm,så bobler den selv det luft ud der måtte være i den og efterfylder selv......

det er en fejl at nogen tror at et kølersystem udlufter sig selv "det gør det ikkke"
læs evt mere på
www.mitsubishi-klub.dk under forum..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-07 19:04

Pug'en gør!

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 14-02-07 19:06

det har jeg godt nok aldrig hørt,,,hvordan gør den det ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-07 19:09

FYld vand/kølevæske på. Ved drift op til driftvarm motor pumper den simpelthen selv boblerne med rundt, hvorefter de slutteligt havner i trykexpansionen. Når jeg har pillet ved min har jeg aldrig læavet noget specielt for at udlufte systemet.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 14-02-07 19:13

lyder utroligt at den kan det,,,men er da nemt så slipper man for alt det andet gejl,,en mitsubishi kan det tage flere timer at lufte ud

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-02-07 19:13

Mange biler har lufteskruer på køleslangene.Kan ikke huske om det er lufteskruer på din bil. men du kan følge slangene og se om du ser lufteskruer. De plejer bl.annet at sidde på slangene ind til varmeaparatet.
alimak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-07 19:27

Well, på nogle punkter er det åbenbart lykkes for frøæderne at lave noget der duer. Men mener at kunne huske at forgængeren havde luftskruer på slangerne til varmeapparatet (peugeot 205). Men er ikke sikker. Det er mange år siden jeg har haft sådan en.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-07 19:39

Biler kan udlufte sig selv forudsat at vandpumpen er i god stand og at temosaten er helt åben ( kør rask og langt) og der er helt åbent for varmeapparatet,

Luftbobler i systemet derefter skyldes en defekt toppakning eller -i sjældne tilfælde- en defekt pakdåse ved vandpumpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 20:13

Hvis lyden kommer bag handskerummet må det da være fordi luftboblerne har samlet sig i varmeslangerne....

Godkendelse af svar
Fra : Frederiksen

Dato : 15-02-07 08:45

prøver den japanske metode for selvom den burde så udlufter den ik sig selv

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-07 08:49

Når man skifter kølervæske, skal man altid udlufte kølersystemet i 15 min.

Lad bilen blive driftvarm, og lad den så stå i tomgang 15 min. uden låg på ekspansionsbeholderen, så skulle den være udluftet.

Efterfyld.