/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Strandvænget i Nyborg
Fra : Mille35
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 14-02-07 12:31

Uværdige forhold på Nyborg- institution

Af: Hans-henrik Dyssel

NYBORG: Personalet på institutionen Strandvænget i Nyborg lader de udviklingshæmmede beboere sove urimeligt længe.
De tager sig ikke ordentligt af af beboere, der tisser i sengen. De sætter ikke gang i aktiviteter for beboerne. De trøster og hjælper ikke beboere, der er kede af det. De følger ikke op på beboernes handleplaner, og de taler urimelig hårdt til beboerne. Det vil en udsendelse på TV2 vise i morgen.
De afslørende optagelser er optaget med skjult kamera af en ferieafløser sidste år mellem august og oktober og giver indtryk af en personalegruppe, som hellere vil drikke kaffe, se fjernsyn og snakke privat end tage sig af beboerne. Strandvænget hører under Region Syddanmark.

Jeg græd da jeg så det
Det eneste det personale tænke på var at spise (det kunne man osse se på dem)
Føj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 14:30

Det er rystende at mennesker uanset mental status skal leve sådan.
Det er rystende, at personalet kan blive så afstumpede, at de lader egne (private) behov gå forud for de mennesker de skal tage sig af, men tro ikke at det kun sker på døgninstitutioner for personer der ikke er normalt udviklet. Det sker også andre steder hvor mennesker skal tage sig af andre mennesker der af den ene eller anden grund er hjælpeløse, men i dette tilfælde kan de det går ud over ikke formulere en klage og derfor er det sikkert løbet helt løbsk.

At forstanderen forsøger at forklare det med forråelse er ikke tilfredsstillende da forråelsen er fakta, men hvordankan lederen lade det komme så vidt? Er hun også en der lader egne behov komme forud?
Handleplaner og "gode" intentioner er ikke nok!
Man kan ikke bare vedtage at nu iværksætter man positive tiltag uden at uddanne og motivere, og måske har personalet resigneret fordi de ikke kan føre handleplanerne ud i livet for alle beboerne og samtidig varetage den nødvendige pleje og omsorg og derfor er de endt der hvor de slet intet gør.

Ikke en undskyldning for personalet, men anklage mod de ansvarlige der skulle have hånd i hanke med tingene og have forhindret at det sker. Det er for let at konstatere at personalet er blevet afstumpede ( eller ikke tør gå imod strømmen) og så give dem hele skylden.
De der ansætter uegnet personale og ikke fører tilsyn er mere skyldige da de får løn for ansvaret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 15:26

Citat
De der ansætter uegnet personale og ikke fører tilsyn er mere skyldige da de får løn for ansvaret

Tror nu nok der ER ført tilsyn.....

Men tingene skal jo lige opdages før du kan foretage dig noget....

Du kan jo ikke rende i rø... på medarbejdere hele døgnet rundt - nogen er jo nødt til at lukke munden op.....

Dette ikke ment som forsvar for nogen - blot en konstatering af at uden "vi alle" holder øje, fungerer det ikke....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 15:40

Det tilsyn kan ikke have været meget værd og er sikkert foregået fra et fjerntliggende kontor, som den slags ofte gør og slet ikke aften, nat og tidlig morgen.
Hvis lederne passer deres arbejde så vil der alligevel kunne forgå forkerte ting, men netop det at det er observeret over længere tid og at det er gået helt galt tyder på manglende ansvarlighed fra ledelsen.

Jeg er fuldt og helt klar over, at det kan være psykisk hårdt at arbejde med mennesker, som man ikke kan argumentere med og klippene viste da også tydeligt at personalet forsøgte at argumentere og give ordrer til nogen derikke forstod det.
Man kan sige at personalet forstod lige så lidt som beboerne og selv om det ikke kan forklare passiviteten så forklarer det at personet ikke er i stand til at løfte opgaven og at de ansvarlige har et forklaringsproblem. Uddannelse og efteruddannelse er en selvfølgelighed på sådan et område, som uden tvivl er hårdt ramt af budgetnedskæringer, hvilket i sidst eende betyder at vi som vælgere og skatteborgere også har et ansvar og ikke mindst nu hvor vi ved hvad der foregår.

Vi har hørt om horrible forhold på andre pleje/omsorgsområder og senest med skandalerne på plejehjemmene hvor de berørte komuner lovede bod og bedring for kort tid efter at spare yderligere på området.

Det jeg mener er, at det ikke kun er personalets ansvar selv om nogle havde en særdeles ubehagelig adfærd - man kan jo altid spørge "hvorfor Jeppe drikker".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 15:51

En forklaring på hvorfor den slags problemer opdages for sent kan jo være, at det er kutyme at fyre ledere der erklærer at de ikke kan løse opgaven med de til rådighed stående midler og derfor foretrækker man at tie og lade stå til.

Man fik indtryk af at der ikke var nogen mellemledere så enten har DE ikke passet deres job eller også er de en del af problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 15:59

ALLE er en del af problemet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 16:05

Ja, det er jo der jeg vil hen midt i al forargelsen.
Det så nu godt nok TRÆLS ud det der skete.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-02-07 18:22

Forråelse, manglende tilsyn, minimal entusiasme og uansvarlighed. Der er mange mere eller mindre gode forklaringer.

Men jeg fatter ganske simpelt ikke, at de ansatte overhovedet vil være sig selv bekendt!

Som ansat ville jeg se mig nødsaget til at krybe langs panelerne i lang tid fremover....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 18:37

Det gør de vist også nu.
Jeg syntes bare, at det er vigtigt ikke kun at give disse afstumpede pædager hele skylden og noget tyder da også på, at lederen har "lig i lasten", men stadig er det samfundet og de folkevalgtes ansvar at man lader det ske.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-02-07 21:34

Det er da i mindst ligeså høj grad er spørgsmål om professionalisme og faglig stolthed.

Uanset ledere, bevillinger, folkevalge og deres ansvar, så er det absolut de mennesker der skal udføre plejen og omsorgen, der skal udvise netop professionalisme og faglig stolthed.

Ingen af disse to værdier syntes at være til stede i hus nr. 17 ....

At det "lades ske", er således klart de ansattes skyld i første omgang - idet de udviser en eklatant mangel på ansvarlighed. EN person med den rette uddannelse, og almindeligt menneskesyn iøvrigt, burde have råbt vagt i gevær, og netop aldrig have ladet det ske.

Lederen/ledelsen har da klart "lig i lasten". Når man kan have så fine målsætninger, formålsparagraffer, handlingsplander og tilbud til beboerne som man tilsyneladende har, så er det yderst mærkværdigt at der ikke følges op på disse, og at der ikke gennemføres succes-målinger/interne evaluering (brugertilfredshedsundersøgelser virker nok ikke i dette tilfælde).

Jeg er rystet som så mange andre - men også dybt forarget over, at plejepersonale vil synke så dybt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 21:46

Helt sikkert Berpox, men hieraki og struktur er jo til for at sikre en proces og ikke mindst for at tildele ansvar.
De konkrete tilfælde med ulovlig magtanvendelse, trusler og frihedsberøvelse må jo stå for det enkelte peronales regning, men som ansvarlighedsbegreberne normalt opdeles så har lederne hele vejen op også ansvar for de ting der foregår kontinuerligt som det åbenbart er tilfældet og vi må som vælgere og skatteborgere kræve at politikerne får tingen ei orden, og ikke med rapporteringer der bare vil stjæle pleje og omsorgstid.
Alt pleje og omsorg er udsultet af skiftende politiske ledelser og derfor er det selvfølgelig nødvendigt at se tingene i større perspektiv end dette personale som selvfølgelig aldrig mere må arbejde med den slags.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-02-07 21:56

Som medarbejder, som plejer, som pædagog, ja, som ansat uden ledelsesansvar - så HAR man altså stadig et fagligt ansvar!

Når den enkelte er bekendt med love, regler, målsætninger, krav om etablering og efterlevelse af handlingsplaner m.v., så skal man selvfølgelig ikke bare lade som ingenting og køre videre ad ligegyldighedens sti.

At lederen ikke følger op på hvorvidt der arbejdes målrettet efter målsætningerne og værdibegreberne, er naturligvis også et kæmpe svigt.

At lade det fulde ansvar falde tilbage på lederen, og politikerne synes jeg er letkøbt. Naturligvis skal politikerne kræve øjeblikkelig handling - men det ER altså de mennesker der har med plejekrævende mennesker at gøre, der i første omgang bærer ansvaret for, at alt går ordentligt til.

Ét er vitterligt at have så meget om ørerne, at det er vanskeligt at nå at tilgodese alle. Noget andet er at lade stå til.....det sidste er den nemmeste løsning, hvis man dybest set er totalt ligeglad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 22:08

Tag lige og læs indenad Berpox!
Jeg vil ikke friholde nogen fra hverken fagligt eller juridisk ansvar, men lederen forsøgte direkte at tørre det hele af på personalet og det er ikke acceptabelt lige som det ikke er acceptabelt at nogen har ansat hende i stillingen efter hendes grimme exit i København.
Jeg vil se domino effekten.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-02-07 03:48

Så, rolig nu!
Du har ret, det er ikke acceptabelt at "tørre ansvaret af" på de ansatte, og at lade hånt om utilfredshed med forholdene påpeget af de ansatte (jf. tidligere ansattes udtalelser).

Det er heller ikke acceptabelt, at institutionen ikke er blevet evalueret, og at tilsyset ikke har bemærket noget.
Og at ansætte Dorrit West til sådan et tillidskrævene hverv med den historiske baggrund in mente, har nok heller ikke været den mest heldige disposition, for at sige det mildt. De ansvarlige her, bør som minimum sidde tilbage med meget røde ører...

Så også lederen burde "sygemelde" sig i en fart - hvis da ikke hun siger op inden nogen gør det (det har hun jo prøvet før).

Vi kan godt se tingene i et større perspektiv - og vi kan givetvis finde omsorgssvigtsskandaler på rigtig mange institutioner landet over. Dér hvor jeg vil hen er, at det bare ikke kun er lederen der har ansvaret for hvad der foregår! Lederen har det beslutningsdygtige mandat og ansvar for at kræve hvilke retingslinier der skal følges. Og dette ansvar har Dorrit West da klart svigtet, på meget omfattende vis. Vi må håbe, at retssystemet og det politiske system kan afdække om det også var systematisk.

Så selvom der kan findes mange eksempler på udsultet pleje og omsorg, så er det jo ikke ensbetydende med, at alle institutioner fungere på denne måde.

Men jeg er da enig med dig så langt, at dominoeffekten gerne må vise sig fra sin mest omfattende side.

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-07 13:39

Kære Adam Tatt! (hvis du skulle komme forbi)

Først tak fordi du som undercover journalist fik fortalt endnu en historie om hvor forfærdeligt samfundet, plejere og pædagoger behandler de svageste i samfundet på..

Men hvor er det ærgerligt at 2-3 halvgamle og luddovne madammer med en 20-30 år gammel uddannelse (og flere af dem måske endda med den gamle omsorgs-assistant uddannelse) - nu og i lang tid fremover, er med til at skabe et dårligt ry for andre og "nyere" pædagoger.

Pædagoger der MODSAT dem du valgte at filme, som led i deres uddannelse har lært at kunne reflektere over egen praksis, samt reflektere over sine kollegers måde at handle på..

Vil du gøre mig den tjeneste at tage et kamera i lommen og filme de gode steder også?!
Der er så mange erfarne, dygtige, etisk korrekte, anerkendende og empatiske pædagoger rundt i hele landet..

Dem vil jeg også se!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-07 14:23

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 19-02-07 10:46

Tak for svaret creamygirl.