/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Det blev en fin lille D80'er
Fra : biotopp
Vist : 1255 gange
50 point
Dato : 13-02-07 22:28

Hej
Jeg har lige investeret i et Nikon D80 med en 17 -135mm samt en nikor 70 -300mm. taske, 2 Gb sd kort, beskyttelseslinser til begge linser
Dette kamera dækker i høj grad mine evner og jeg skal vist til at læse på lektien, før jeg kan mestre dette kamera.
Jeg har dog leget en del og er så langsomt ved at kunne tage nogle rimelige billeder af familien og diverse ting og sager i hjemmet. Brugsforvirringen er nogenlunde. den kommer ikke med de store forklaringer men fortæller kort hvordan de forskellige knapper og hjul virker. Så jeg har kik på et par bøger om D80'eren, forslag til læsning modtages gerne
Det eneste jeg godt kunne tænke mig (lige) nu, er mulighed for lidt macro (+ fjernbetjening. stativ mm. bliver man nogensinde færdig! Næppe)
Det vil nok primært blive de fluer jeg binder til mit fiskeri. Men jeg vil da også have det med ud i "felten" og tage et skud af etn levende døgnflue eller en lille bellis. Jeg har læst at der findes et alternativ til et macro objektiv, nemlig såkaldte "Close-up filtre". Det skulle være en billigere løsning men på bekostning af hvad? Er der nogen der kan give råd om dette. Er de pengene værd også vidre?
Eller skal jeg hellere investere i et "billigt" macro objektiv, og i så fald hvad og hvor kan jeg købe det?
Jeg håber at jeg ikke sled jer op sidste gang med mine mange spørgsmål Jeg har et par stykker ennu, bla om softvare til pc'en

MVH
Topper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-07 22:36

med dit nye kamera

http://ekstrabladet.dk/forbrug/test/article269712.ece

Objektiver til spejlrefleks ved jeg ikke så meget om.
Og ved ikke om du kender denne side, ellers kan den varmt anbefales:

www.fotokritik.dk

Der er et debat forum med en rubrik til spørgsmål om fototeknik og fotoudstyr, hvor du af andre fotografer, både proffer og amatører kan få svar på alle dine spørgsmål om kameraet.

Det er gratis at oprette sig som bruger, og man får muligheden for at uploade sine billeder, så andre kan komme med kommentarer og gode råd.

mvh dova

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 13-02-07 22:50

Hej Dova
Tak, testen på eb havde jeg ikke set men det andet link kender jeg godt, det var netop på den side at jeg læste om linserne

MVH
Topper

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-07 22:54

Jeg kan forstå, at de to objektiver har et filtergevind, og at det omtalte beskyttelsesfilter, nok er et UV filter, som er meget brugt til dette formål.
Man må så håbe at det er det samme filtergevind diameter, så du kun behøver at købe en størrelse filtre, som så kan bruges til begge objektiver. I modsat fald kan du købe til det store gevind og så købe en adapterring som så kan bruges på det andet objektiv.
Der findes mange spændende filtre til fotografisk brug. For blot at nævne et par gode:
Polariseringsfilter, skylight filter, stjernefilter og prismefilter.

Til macro fotografering findes der en speciel ring-blitz, hvis du går meget op i macro.

Et godt og kraftigt stativ, beregnet på video med større kamera, er velegnet til optagelser med stor zoom teler, som skal give en god stabilitet.
Jeg håber at du vil få mange gode skud i kassen!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-02-07 23:39

Hej Topper
Tillykke med D80, et godt valg.
Du mangler så et macroobjektiv, det er det du skal have, når du
færdes i felten.
Glem forsatslinserne, det er en lappeløsning, og desværre har du købt
beskyttelseslinser. Jeg har aldrig fået noget der bare ligner en ridse,
i nogen af mine objektiver, fremover lad være at spilde penge på den slags.
Polfilter er noget man skal have, men beskyttelseslinser, nej nej.
Et macroobjektiv til dig, der vil jeg foreslå Sigmas 150mm, et glas,
du kan se mange billeder med over på:

www.fotokritik.dk

som også Dova foreslår.
Der kan du også finde billeder, af de andre macroobjektiver, der kan komme
på tale. Ingen af dem er dårlige, men de lange 180mm og 200mm,
skal du nok lige være lidt rutineret, for at kunne håndtere.
Tag nu rigtig mange billeder, tag spandevis af billeder, med dit nye
apparat.
Og har du spørgsmål med hensyn til billedebehandlingen på computeren,
så skriv i tråden her.
Start med at fortælle hvilket billedeprogram du bruger.
Når du har et fedt apparat, så brug også et ordentlig billedeprogram.
Adobes Elements 5, vil jeg foreslå, den har også en RAW converter
indbygget når du når dertil (vent).
"digitalfoto" et fotoblad, der hver gang, har artikler om brugen af Elements,
og en CD, med Videoer, om hvordan man gør. Det hjælper også
på begreberne, at kigge i det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-02-07 23:47

Jeg glemte de her smileys.

Og hold dig nu ikke tilbage med spørgsmålene, om billedebehandling,
jeg har tit været på vej ned i havnen, med apparat og computer,
så langt skulle det nødig komme med dig.

Hilsen
Keldd.......

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-02-07 00:16

Ja det løser jo ikke lige noget, men jeg kikker forbi her en gang i mellem.
http://www.dpreview.com/
kik bla. under menuen 'learn'
---
http://www.photoworkshop.com/
http://www.photoworkshop.com/canon/index.html

og så er der da også
http://www.fotosidan.se/
http://www.fotoviden.dk/
http://www.dcresource.com/

Tillykke med kameraet
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 14-02-07 11:41

Hej biotopp
Tillykke med dit nye kamera - jeg har selv lige købt det samme.
Jeg har ikke så megen forstand på fotografering, men jeg ved ikke, om du er klar over, at du kan komme på et gratis kursus på 3 timer hos Nikon. Det afholdes forskellige steder i landet, og jeg har meldt mig til et i Kolding i marts.
Jeg var lige ved at tabe pusten, da jeg fik pakket kamera og manualen ud, men efterhånden hjælper det da med forståelsen. Jeg faldt for nogle utroligt smukke billeder af insekter, som en af brugerne i Fotokritik havde indsendt, så jeg fik overordentlig stor lyst til selv at fotografere sådan nogle, og jeg har fået anbefalet et objektiv, der hedder Tamron 90 mm; det koster ca. 2500 kr.
Jeg håber, at vi begge får stor glæde af vore nye fotoapparater.
mvh nusa

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 14-02-07 12:00

Til Nikon D 70 s købte jeg et Tamron AF 55 – 200 mm med macro til kr. 999,-
Primært til fotografering af hjemmebundne fluer.
Almindelige billeder er ok men macro af fluer skuffer mht. dybdeskarphed, der skal nok ofres lidt mere.
Mvh.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-02-07 12:10

Nusa, også tillykke til dig

Tamron's 90mm macro er et fint objektiv, se her:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=165047

Dog bliver det hurtigt for lille (90mm)

For at tage billeder 1:1, skal du ind på en afstand af 26cm, fra objektet, ikke alt
finder sig i det. Sigma's 150mm ville jeg kigge på i dag, hvis det var første gang
jeg skulle købe macroobjektiv, og din pris på 2500, for Tamron's, tror jeg ikke holder.

Men allerhelst bør I selvfølgelig købe Nikons sidste nye supermacroobjektiv,
105mmVR, med antiryst indbygget, nok det bedste objektiv i øjeblikket.

Hilsen

Keldd...............

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 14-02-07 13:15

Også et tillykke herfra, jeg vil vove den påstand at det bedste obektiv til macro optg. er er Nikon's 60mm 2.8 AF Micro Nikkor den fungere på alle Nikons DSLR Kamerarer, er også en fortrinlig portræt linse

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-02-07 16:37

jeppe
60mm, er sikkert god nok til at fotografere diamanter med,
men du kommer på arbejde, hvis du skal fotografere en sommerfugl, eller guldsmed.
Ingen af dem bryder sig om at få et objektiv tæt på, så er de fløjet.

det bedste obektiv til macro optg. er er Nikon's 60mm. Skriver du, hvor mange andre
macroobjektiver har du prøvet?

Hilsen

Keldd.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-07 21:47

Keldd fraråder at købe beskyttelseslinser! Nu vel, så bruger man normalt et farveløst UV filter som beskyttelseslinse, og det er da ellers godt nok, især nu hvor ozonlaget er blevet lidt tyndslit (som bl.a. skyldes alle de køer der går og prutter; som det siges! )
Så prøv en dag, hvor vejret er klart og solen skinner; at tage billeder med og uden UV filtret! - Hvis man ikke er stæreblind, så vil du nemt kunne se en forskel!

Angående fotobladet DIGITALFOTO, så er det ikke noget jeg vil holde i årevis, for så godt er det ikke til prisen. - Men køb et nummer og vurder det selv!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-02-07 22:10

Severino
Din påstand om at kunne se forskel med og uden UV filter,
er jeg nød til at imødegå med et kæmpevædemål
Sig tid og sted i Sydsjælland, og jeg vil være der, bevæbnet med cameraer og UV filtre.
Jeg stiller en toptunet PC, og nykalibreret skærm til rådighed, til at sammenligne
billeder.
Hilsen

Keldd........

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 15-02-07 21:26

Hej Biotopp
Tillykke med D80'eren - det er et fedt kamera. Har selv en D70'er, så mine penge går til glas i stedet for kamera.
Hvis du kan sprænge husholdningsbudgettet så køb en nikon 105VR. Jeg er den lykkelige indehaver. VR'en virker - hvilket betyder, at kameraet kan bruges håndholdt ved lange exp-tider. Og skal man skyde små-kravl, der bevæger sig, er det altså lettere uden sstativ.
Og så tegner det objektiv forrygende skarpt. Upopulært hos konen - ikke en rynke bliver skjult.

Jeg kan ikke se noget om blitz?
køb en SB600. Når den bruges sammen med kameraets indbyggede blitz i commander-mode er det næsten umuligt at fejleksponere. fungerer også fint med makroen, idet den løse blits så kan komme noget ud til siden, gerne på en reflekterende flade. Måske ikke så fremragende belyst som med en speciel makro-blitz - det har jeg ikke prøvet
MVH
Gert

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 18-02-07 00:34

Hej
Undskyld den lange svar tid men der skal jo også leges med det nye legetøj
Det tager nogle rigitigt gode billeder og jeg lærer lidt af gangen, instilling af flash, blænde, lukketid mm. Har købt en bog om digitalt foto og den læser jeg sammen med brugsforvirringen. det gør det hele mere forståeligt
Ang. macro linserne er der foreslået følgene
Tamron 90 mm
Sigmas 150mm
nikon 105VR
Tamron AF 55 – 200 mm
og jeg har med lidt søgning fundet lidt flere. Men det svært at vælge. Jeg gider ikke lige nu (konen ) bruge en masse penge på noget der ikke er det rette for så at skulle ud og investere igen. Så må det være bedre at gi lidt mere første gang. Hvad er Det rigtige valg?

Ang ekstra blitz.
Er jeg ikke kommet længre end at jeg ved at jeg skal have en men det må vente. gode tips og billige alternativer modtages dog gerne

MVH
Topper

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-02-07 01:30

Glem det med billige alternativer.
Macro: Sigma 150mm, eller Nikon 105mmVR macro.

Flash. Nikon's SB 800

Ingen af disse ting går du fejl af.

Og for himlens skyld, fortæl ikke konen hvad det koster.

Hilsen Keld-W.

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-07 16:50

Hvis du - som de fleste - kun skal bruge en ekstern flash er SB600 både tilstrækkelig og kone(pris)-venlig. Kan fås for knap 2000.
SB 800 er godt en tusse dyrere, levere lidt mere lys, kan styre en masse sb 600'er og vist nok enkelte ting mere - men i forhold til langt de fleste ting rækker sb600.
Hvis du en gang prøver den trådløse styring vil du ærgre dig alle mulige farver, hvis du brugre penge på anden flash en sb600 eller 800!

Gert

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 25-02-07 23:54

Hej
Jeg kan se at jeg igen skal ud og smide med rigtigt mange penge en gang til. En flash til 2000 - 3000 kr og i hvertilfald 3000 kr (sikker langt mere) for en macro, dertil kommer fjernbetjening, stativ, større taske, div filtre og konvertere.
Stopper dette nogen sinde
eller er det lige som en togbane man skal altid lige have et sporskifte mere. Eller lystfiskeren der lige skal have et blink eller vobler mere selv om der ligger 10 ubrugte der hjemme

Nå men tiden vil vise hvad det bliver til

Gert: Kan du uddybe det med fjernbetjeningen?

MVH
Topper

Godkendelse af svar
Fra : biotopp

Dato : 13-03-07 13:37

Tak for svaret gertf thomsen. Håber at du vil hjælpe lidt mere i fremtiden

MVH
Topper