/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ændre temperatur på oliefyr
Fra : SandraFalk
Vist : 3480 gange
100 point
Dato : 13-02-07 15:58

Vi har en Lamborghini støbejernskedel. Temperaturen står kun på 49 grader. Skal den ikke højere op? Og hvordan gør man det? Kan ikke se at der er nogen steder man kan stille temp.
Grunden til jeg spørger er, at vi har radiatorerne stående på 4, og der er begyndt at blive lidt småkoldt..

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 13-02-07 16:04

Hej SandraFalk
Der skal være en kedeltermostat ,det er en firkantet boks dersidder en rund knap der går fra o-90 grader der kan du stille temp.Men som vejret er lige nu skal den ikke stå på meget mere en 60 grader.
mvh mcloud bliktud

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-02-07 16:13

Der er ingen firkantet boks under rund knap. Der er et slags termometer, der viser temp+tryk... hmm..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 16:43

Kedeltemperatur på 49 ° er for lavt. du får bare kondens og dårligdom i kedel og skorsten. Endvidere kan du få legionella af at bade i vand fra den lunkne beholder.

Er du sikker på at den temperatur du aflæser ikke er for tilgang til anlægget på den anden side af en shunt.
Hvis du ikke selv kan finde kedeltermostaten, som skal stå på omkring 60° mindst, må du få en servicemand ud og vise dig hvor den er. Det behøver ikke altid nødvendigvis at være en stor firkantet boks..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-02-07 16:53

Vi har et solvarmeanlæg med det vand vi bruger til at bade i, og det bliver så opvarmet med elvarme nu, så det har en anden temp.
Hmm, tror nu også jeg må tilkalde en servicemand, for jeg tør ik trykke på noget forkert, og manden ved heller ik noget..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-07 18:09

Kedeltermostaten plejer at sidde med sin føler ned i kedlen, så du skal havde hovedet godt ind for at se tallene omkring stille-knappen.
http://www.vvs-handelen.no/images/472174.jpg
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/DTO.pdf
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-02-07 23:15

Jeg har en HS Tarm kedel. Der må temperaturen ikke være under 65 grader.

mvh
Franksp

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-07 01:10

Men den må godt være noget mindre i en støbejernskedel, desuden er der mindre svovl i olien nuomdage. Men tæring har også noget med dysens størrelse at gøre, og ikke kun kedeltemperaturen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-02-07 06:44

Du skal selvfølgelig have temp op.

Men for at få mere varme på din radioator, er det i princippet din shunte som du skal styre på.
Er kedel temp for lav har shunten selvfølgelig ikke noget varme at arbejde med.

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 14-02-07 08:21

Tak for svaret pallebhansen.
wow det lyder helt sikkert til at vi skal have en mand ud
Jeg giver point til den jeg synes har hjulpet mest, selvom mit problem ik er løst..