/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegte Ris
Fra : Mille35
Vist : 4945 gange
100 point
Dato : 13-02-07 13:47

Mangler en opskrift på Stege ris men der skal være sådan som man får dem på en Kiniser som feks.serveres til indbagte rejer mm
så det skal være uden kød

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-07 13:49

er det ikke bare at koge risene og så stege dem på panden ?, ville jeg mene ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-07 13:50
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-07 13:55

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1267/Kina-opskrifter/Stegte-ris afprøvet og rigtig god med forskelligt tilbehør

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 14:04

Naaah... hemmeligheden kineserne har til deres velsmagende stegte ris er: Lys soya!! Det giver den lidt specielle smag, man kan finde på kinesiske restaurenter. Desuden bruger de mørk sesamolie til at stege i og bruger et blandingskrydderi som kaldes "fem krydderier" (Der skal ikke bruges ret meget af det - det smager temmelig kraftigt igennem).

Ud over det kan man tilsætte det grønt, man har lyst til - og så lynstege uden at spare alt for meget på olien. Husk lidt hvidløg og ingefær ligeså.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 14:06
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-02-07 14:09

jeps vaxen - den med soyaen er god nok - det er bare ikke alle der kan lide det

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-07 14:11

Uhh, den er ellers god - smager ikke så kraftigt at salt som den mørke og er lidt mere mild i smagen generelt...
Mystisk egentlig - at nogen ikke kan lide den? Men det kan da være, at vi her i vesten er så vandt til den mørke at den lyse er for eksotisk... Det er ellers den, de oftest bruger i Kina...

Angående sesamolien - er der det modsatte tilfældet. Den skal man i etniske forretninger for at finde - i DK sælges den kun i den lyse version. Til kinesisk mad er den anden klart bedre!

Vaxen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-02-07 14:12

Jeg har hørt, at der er smagsforstærker i 'fem krydderier'...

Det hæver blodtrykket!

Derfor smager det af så meget...

Hanne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 14:16

Camillamoster, mon ikke det er det tredje krydderi, du snakker om? Det er netop en smagsforstærker: mononatriumglutamat

Fem krydderier er: nelliker, kanel, peber, fennikel og stjerneanis

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 13-02-07 14:18

Tak for svaret vaxen.
Det vil jeg så prøve

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 14:24

Velbekomme!

Husk i øvrigt at kog basmatirisene i forvejen, så de er kolde når du skal bruge dem.
Husk også, at panden skal være meget varm under hele stegningen - det hele tager 7-8 minutter fra grøntsagerne med hvidløg, ingefær og krydderi er kommet på. Når du har lynstegt grøntsagerne i par minutter, kommer du risene i og lader dem stege med - også ved høj varme. Sætter risene sig fast, har du været lidt for fedtet med olien
Tilsæt lys soya lidt ad gangen, så du kan smage dig frem til den bedste version.
Der skal hele tiden være bevægelse i panden, så det er intensiv madlavning i kort tid

Soya, sesamolie og fem krydderier fås i asiatiske forretninger. Fem krydderier kan man også få i glas i almindelige dagligvareforretninger - der hedder det bare wokkrydderi...

Vaxen