/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Politikens Lystige Viser 2
Fra : krestenklit
Vist : 3639 gange
100 point
Dato : 13-02-07 02:13

Er der nogen som kan fortælle mig hvor jeg kan skaffe mig bind 2 af "Politikens Lystige Viser og enkelte sørgelige ..."
Jeg har de 5 andre bind i serien.
Af en eller anden grund er det mig kropumuligt at anskaffe mig netop det bind.
Forlaget har fortalt mig at de overhovedet tikke har i sinde at genoptrykke det.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-02-07 06:44

Den er at finde hér, dog i brugt, men pæn udgave http://antikvariat.dk/bogkatalog/emne.asp?page=3&kategori_id=40

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-02-07 06:50

Nej, det er alligevel ikke den ..... Udgivelsesåret passer ikke sammen med de øvrige oplysninger - beklager

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-02-07 06:54

Du kan oprette dig og efterlyse bogen http://www.bogbasen.dk/

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 13-02-07 07:47

Bemærk, at der er i hvert fald 2 udagaver: Den oprindelige der var 17 cm høj - og mindst to senere udgaver, der var 20 cm høj (gjort høj, for nu skulle der være plads til becifinger). Der er ganske rigtigt kun 5 bind i den lave udgave, mens de høje udgaver kom op på 12 bind.
De forskellig udgaver af samme bind indeholder ikke helt de samme sange.

Jeg ser nu og da enkelte bind fra serien på loppemarkeder og lign.
Men mange antikvarboghandlere skriver gerne folk op og sender besked, hvis bogen dukker op hos dem!
vl h
L

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-02-07 10:01

prøv også biblioteket - du kan jo altid scanne det ind du skal bruge

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-07 16:06

Hej.

Må jeg lige spørge om noget?

Jeg har de 12 bind og havde osse den første udgave, uden becifringer - men den med 'enkelte sørgelige'? Det har jeg aldrig set - hvornår er den fra?

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 13-02-07 16:16

'–og enkelte sørgelige' stod bare som undertitel i førsteudgavens bind 1.
Det var ikke en selvstændig visebog!
vl h
L

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-02-07 16:31
Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 13-02-07 18:29

Balcanard har jo ganske ret!
Jeg havde bare slet ikke tænkt på den nyere serie Lystige viser som kom i 90erne - og som er indholdsmæssigt HELT helt forskellig fra de gamle udgaver på 17 og 20 cm i højden!
men det var vel de gamle, du havde i tankerne, Krestenklit?
vl h L

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-02-07 16:45

Svar til flere.
Jeg har ikke været på siden her i nogen tid.
Tak for svarene. Balcanard og lyngballe har ret. Jeg søger 2. bind i den udgave der udkom i serien i 1997-1999 med 6 bind i alt og med titlen "Politikens Lystige Viser".
Inde i bogen angives titlen til "Politikens Lystige Viser og enkelte sørgelige ..." (med tre prikker). Bogen er i format 25x17 cm. Der er becifringer og forskellige artikler om viser i al almindelighed samt særlige noter om de enkelte viser (visens oprindelse, hvilken kunstner havde den som kendingsmelodi, titlens oprindelse o.m.a.).
www.saxo.com har et link til den - ganske rigtigt som Balcanard angiver - men de har udsolgt den. Selvom de angiver at man kan få den i andre udgaver, så er det altså andre bind (!) man kan få den i. Jeg søger altså specifikt bind 2.

Jeg tror ikke det er ikke den som af flere indlæg her bliver kaldt "den høje udgave".

Den "høje" udkom i 80erne i 6 bind (muligvis flere) i formatet 20x12 cm - cirka - med titlen: "Lystige viser" med noten "Tekster, noder, becifringer".

Politiken udgav også en serie i 1950-1970erne. Jeg har bind II som hedder "Lystige viser - Politikens visebog" på forsiden, men titelbladet inde i bogen: "250 Lystige viser og enkelte sørgelige sange". Her angives et fællesregister til bind I-V.
Der findes også Politikens "Lystige viser for børn" bind I-II.

Men igen:
Jeg søger altså specifikt bind 2 af serien, som udkom 1997-1999.

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-07 16:57

Prøv som tidligere nævnt at efterlyse den på Bogbasen. Måske er du heldig ad den vej
Bogen kan også lånes på biblioteket, men det er der jo ikke så meget ved, hvis du gerne
vil eje.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-02-07 17:04

Tak, Balcanard!
Jeg har nu allerede lånt den på biblioteket.
Men jeg havde ikke fundet frem til bogbasen uden din hjælp.
Jeg accepterer dit svar.

Venlig hilsen
Kresten

Godkendelse af svar
Fra : krestenklit

Dato : 17-02-07 17:05

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-02-07 17:06

Velbekomme