/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændekedel - akkummoleringst.
Fra : erling-55
Vist : 1438 gange
200 point
Dato : 12-02-07 22:59

Hej. Jeg har købt en brugt, men god Baxi Sola Innova brændekedel, 30 kw., med 2stk 1000 l akkummoleringstanke. Det vil være meget svært for mig at få plads til dem begge. (Dog muligt med 6 m. rørføring.)
Mit spørgsmål er: Kan jeg få en acceptabel udnyttelse af min kedel med en 1000 l. tank? - ca. hvor længe kan 1000 l a 85 grader holde et hus på 150 m2 opvarmet ved en udetemperatur på ca. 0 grader? (Jeg ved besked om, at det optimale er 1500 l.)

Måske leger jeg med ilden nu. Men en "fagmand" har fortalt mig, at et underforbrændingsanlæg fungerer fortræffeligt - selv uden ak.tank. Når systemet når max. temp. stopper blæseren/sugeren, så kedlen kun "ulmer" med gløder, og starter op som et oliefyr igen, når termostaten starter sugeren. Mit kompromiforsøg er at køre anlægget med en 1000 l. ak.tank.
Det er ikke altafgørende for mig, om udnyttelsesgraden er 87 eller 91 %.
Lad mig høre nogle pragmatiske bud. Tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 00:26

Det med ulmeforbrænding af træ er noget forbandet miljøsvineri der kan gøre både dig og naboerne alvorligt syge.
Varmeforbruget til et hus kan ikke gøres op bare på kendt areal. Det afhænger i høj grad af isolering og fugtbelastning, med deraf følgende behov for udluftning.
Umiddelbart lyder det som om et 30 kW fyr er for stort. Dert er også miljømæssigt dårligt at fyre småt i et for stort fyr.
I den forbindelse er akkumuleringstank en god ting, der kan hjælpe på forholdet. Tanken er dog lidt lille i forhold til fyret.
Husk så - for din sikkerheds skyld- at der skal være en åben ekspansions ledning i direkte forbindlse med kedlen. Jeg har set en eksploderet fastbrændselskedet med trykekspansionstank.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 13-02-07 00:53

Hej jeg starter med at understrege jeg er ikke fagmand, men vil godt øse ud af min praktiske erfaring, så godt du var inde i et andet spørgsmål, men nu har dit eget mit anlæg er hjemmebygget af den gamle olietank, der blev tilovers da vi købte halmfyr, bygget med naturlig cirkulation mellem kedel og tank, det er af sikkerhedsgrunde hvis nu stømmen svigter lige efter indfyring, senere er det kommet frem at det er en god ide set fra miljøets side, at brænde af for fuld blus, derfor er jeg ikke enig med din fagmand, jeg kender ikke din kedel men fandt den her: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Baxi%20varme%20varianter/efcafc137550f96415dca96d937b4eae.html der står at den skal tilsluttes en lagertank, og du får en fin forbrænding med styring af blandt andet lamda sonde, for at give en renere røg og bedre udnyttelse af brændet.
Tilbage til min erfaring, min tank er firkantet og på 1500 liter, isoleret med 300mm. Rockwool og yderst 50 mm. flamingo plader, den står inde på loftet og der er brandsikker mur mellem fyrrum og tank, ellers må du ikke bruge flamingo plader, beboelsen er på 210 m kvadratmeter i 2 plan og idag (svarer nogenlunde til dine betingelser) kom vi op på 80 grader med en halmballe på ca. 120 kg. og fremløbet til radiatorene er i skrivende stund 52 grader, i går med blæsevejr og 8 minus grader brugte jeg det dobbelte og stuetemperaturen var nede på 16 grader her i formiddag, kan ikke huske tank temperaturen, men den har sikkert været under 30 grader, set med mine øjne har du ikke brug for mere end den ene tank, for at holde varmen 1 døgn, tilslutter dy alligevel 2 tanke vil der være unødvendig spildvarme, uanset hvor godt du isolerer er der varmetab. Et godt råd: Byg dit anlæg med en shuntventil mellem fremløb og retur på radiator siden, den sørger for ensartet fremløbstemperatur uanset om der er 85 eller 50 grader i tanken, ved at blande det varme tank vand med retur vandet, og vil lette arbejdet for dine radiator termostater

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-07 00:59

Enig transor, med undtagelse af tank størrelse, brændslet skal brændes for fuld blus, og de bliver det også med den kedel erling-55 har købt.
Glemte at skive, mit anlæg er ca. 20 år gammel og har altid fungeret tilfredsstillende, på et 20 år gammel hjemmebygget anlæg er der ikke andet styring end termostat spjælde i indsugning og røgrør

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 01:17

Tankstørrelseskal selvfølgelig være efter behov. Det afhænger af varmeforbrug, og af hvorstore radiatorer man har. Med store radiatorflader ( rettere konvektorer) kan man have lavere vandtemperatur og derfor bedre udnytte tanken. så en mindre er tilstrækkelig. Det er også et spørgsmål om hvor tit man vil fyre. Naturligvis vil større tanke give større tab, men det kan jo også være nyttevarme, afhængig af hvor tankene er placeret.

I øvrigt er polystyrenisolering ulovligt uanset om der er adskillelse til fyrrummet. Se bare bygningsreglementets helt generelle krav om ubrændbar isolering.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 13-02-07 08:04

Hej
Har selv en gammel tasso b3 en 30kw, og en 1200 l akktank. og et hus på 200m2 , som er rimlig godt isoleret. min erfaring er at jeg godt kunne bruge en noget større tank. Når jeg fyrer inden sengetid og der er 1200 l 80 g varmt vand så er det kun lunken 6 timer senere, (på en vinterdag)ja og så er det på den igen. Men da du har fået dig et rigtigt godt fyr, som rigtig kan sparke noget varme fra sig, så er det da et forsøg værd med din 1000 l. men som udgangspunkt ville jeg sige den er lidt for lille.
Og selvfølgelig en god isolering af tanken er jo alt afgørende.

Kommentar
Fra : erling-55

Dato : 13-02-07 11:44

Hej da.
Jeg får et problem, når jeg skal tildele point med disse fortræffelige svar. Foreløbig tak. Jeg vender tilbage, når jeg har tid.

Godkendelse af svar
Fra : erling-55

Dato : 13-02-07 19:56

Tak for svaret o.v.n.. Du vinder, også fordi jeg har fulgt dine indlæg i andre debatter, og kan bruge de gode links du finder.

Transor! Jeg er ret enig med dig i dine klare vurderinger. Også tak til dig og andre.

Erling.