/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Spis hvad du vil?
Fra : mikk0077
Vist : 4333 gange
43 point
Dato : 12-02-07 19:58

Hvis man følger en diæt hvor man kun må spise 1000 kalorier om dagen, betyder det så at man kan spise lige hvad man vil bare man holder det under 1000? Kan man f.eks. spise 200 g. chokolade a 500 kalorier pr. 100 g?

På forhånd tak

Mikkel

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-02-07 20:03

Ja.....

Vaxen - som synes det lyder som en elendig slankekur

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 12-02-07 20:30

ja det er rigtigt 1 kalorie er = 1 kalorie

1000 kcal er meget lidt..

Dyrker du motion må du huske at spise derefter..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 53 point
Dato : 12-02-07 20:47

Ja...og nej

Det er sådan set rigtigt, at 1000 kalorier er 1000 kalorier uanset om det kommer fra chokolade eller broccoli

MEN, der er stor forskel på hvilken slags kalorier det er, om det er tomme og usunde kalorier som i chokoladen (fedt og sukker), eller om det er sunde kalorier som i broccoli (hvor der ikke er fedt og sukker, men sunde kulhydrater).

Og så lige til sidst, hvis man følger en diæt på 1000 kalorier om dagen i et stykke tid, så bliver man syg, og kroppen nedbrydes af mangel på energi. Og især hvis det er chokoladekalorier.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-02-07 21:00

Jeg er ikke enig i din udlægning Dova...

I forhold til spørgsmålet om, hvad man vil tabe sig mest af - 1000 kalorier, der stammer fra Broccoli eller 1000 kalorier, der stammer fra chokolade, betyder det ingenting, hvad hvilke bestandele i kosten, kalorierne stammer fra. Man tager ikke mere på af 1000 kalorier fra fedt end man gør af 1000 g kalorier fra kulhydrater (hurtige eller langsomme), fra alkohol eller fra proteiner....

Der er dog et lille men - for de forskellige næringsmidler bruger ikke lige meget energi til forbrændingen. Det vil sige, at eksempelvis en agurk er lidt sværere for kroppen at forbrænde end et stykke lever. Derfor taber man sig en lille smule mere af agurken end af leveren. Men det er en mikroskopisk forskel, der nok er mere teoretisk end praktisk.

Jeg er så helt enig i, at en diæt med 1000 kalorier om dagen er usund og i længden vil medføre mangelsygdomme - især hvis de kalorierne består af ensidig kost. Det er så ligemeget, om den ensidige kost er chokolade eller broccoli. (Chokolade er faktisk ganske glimrende at overleve på - der er mange næringstoffer i det - inklusive fedt, der ikke er så slemt som det bliver gjort til. Det skal bare spises i mængder der er rimelige).

Vaxen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-02-07 21:25

Du kan læse en hel masse om emnet på dette link:
http://www.nomedica.dk/
...hvor du også kan bestille/købe nogle særdeles lærerige/informative bøger, som grundigt beskriver netop "humlen" af dit spørgsmål

Men kort og godt, så er en sund og varieret kost hvor motion også er en væsentlig faktor det optimale virkemiddel for vægttab og et sundt helbred!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : mikk0077

Dato : 12-02-07 22:21

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : heidikathrine

Dato : 26-03-07 10:31

hej alle sammen i kan også gå ind slankedoktoren. dk det er altså også en go hjemmeside
jeg har selv prøvet den men jeg vil gerne ned i vægt

Kommentar
Fra : pobo

Dato : 17-11-07 03:27

i forbindelse med spørgsmålet om slankekure,prøv at læse bogen DR Atkins slankekur....bogen handler kort om nogle grundlæggende principper,ingen form for sukker pasta ris og kartofler,men spis alle de grønsager du orker og alt det kød som du holder af husk at det skal være magert kød,retter du dig efter de beskedne regler finder du hurtigt ud af at du taber dig,jeg har selv prøvet det og det virker,efter 3 måneder tabte jeg mig 15 kilo, lige en lille detalje spis ikke for meget hvidt brød/franskbrød.

Kommentar
Fra : ntl74

Dato : 21-11-07 11:18

Atkins er en meget dårlig idé... hvis man søger på alt om hans kur på nettet vil man finde ud af at ja man taber sig det første stykke tid, men man kommer til ikke at kunne fungere optimalt i hverdagen, ved den fede kost bliver man sløv og man har ingen energi, jeg har selv været på den et par gange. Og alligevel er den god til at kickstarte et vægttab og kost omlægning.

Jeg har selv tabt 33 kg igennem de sidste 3 år, det er gået i ryk, og nu er jeg endelig nede på 67 og mangler kun 2 kg. og har fået godkendt en operation af det offentlige til at få fjernet det løse hud.

Jeg har prøvet rigtig mange ting, og alt efter hvor man står i vægtscalaen, kan man gøre rigtig mange ting.

Ja, man kan tabe sig ved at holde sig på 1000 kcal om dagen, men i det lange løb kan man altså ikke leve af de usunde kcal. for igen næringen.

En rigtig god hjemmeside der kan hjælpe en med at se, hvor meget man spiser og om man får dækket alle sine behov er madlog.dk , den har hjulpet mig meget igennem de sidste 10 kg. for nu hvor jeg er kommet så langt ned i vægt skal der ikke de store udsving til for at min vægt flyver op... hvis jeg får for lidt mad får man væske i kroppen, ofte op til 400-500 gr. det samme omvendt får man for meget af det dårlige sker det samme.

Det hele handler om den rette kombination af kulhydrater, protein og fedt. samt om man dyrker motion eller har et stillesiddende arbejde, alt dette kan man sætte ind i sin profil på madlog, og regner den ud hvad man skal have om dagen for at tabe sig.

i starten da jeg tabte mig, behøvede jeg ikke rigtig motion, bare den rigtige sammensætning af mad, og kunne spise noget mere end nu, fordi jeg var så stor, for et år siden var jeg nødt til at begynde med at motionere for at komme længere ned i vægt, og alt efter hvilken motion man dyrker, er det også forskelligt hvad mad man putter i munden.

Hvis man som mig, dyrker ren kondi i 1 time 5 gange om ugen, skal man have kulhydrater men de rigtige... nogen siger grov pasta, men der siger min krop nej... men rugbrød, grov brød (ikke for meget) og især brune ris det sætter gang i maven, og kartofler ind i mellem, men ikke for tit og ikke fo rmeget... men ellers spis så mange grøntsager som muligt, dem kan man spise uanede mængder af. Frugt er godt MENNN for mig som har sukker intolorence (forstadie til sukkersyge), virker frygt som slik på min krop og samler væske.

Det vigtige er man skal også selv holde lidt øje med, hvad ens krop reagere på, for vi er alle forskellige, men madlog kan jeg kun anbefale...

Men vil man træne er atkins yt, og i det lange løb skader den kroppen meget, ved at blokere blodårer og lign. men som kickstart ja, hvis man er stor