/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gammel smalfilm til PC
Fra : USandA
Vist : 3087 gange
100 point
Dato : 12-02-07 19:23

Hej, mine forælder har en lille stak gammel smalfilm som nok er 30-35 + år gammel (af hvor barndom), en del af dem er knækket, og er nok blevet "stive" men er der nogen måder jeg kan scanne eller leje/købe noget udstyr så jag kan få dem ind på min PC/som film. Det er nok ikke det være at lime dem sammen igen, bare man kan tage nogen af disse bider og sæt dem sammen sener i eks. movie maker som XP har. Eller nogen som har en god ide ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-07 19:38

Jo - der findes scannere til den slags, men de koster en "bondegård"....

http://www.mwa-nova.de/flashscan8.htm

Din fotohandler kan klare opgaven for dig meget billigere....

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 12-02-07 20:12

Det koster da hvis også en bondegård i timeløn, hvis kan får en stak film, som ikke lige hænger sammen. Hmmm findes der ikke noget billiger udstyr

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-07 20:15

Jo....

Alm negativscannere.....

Men så skal billederne scannes enkeltvis.....

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 12-02-07 20:19

Er samllfilm det samme som alm. negativs ?

Kan man scane fler af gangen, evt. 30cm af gangen

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 12-02-07 20:41

Hvis du søger på Google under: -smalfilm til dvd- får du mange adresser. Du skal ikke selv begynde at kopiere, hvis du ikke har forstand på det.
Og det er ikke særligt dyrt at få spillet filmene over. Prøv at se priserne på nogle af ovennævnte adresser.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-02-07 20:58

I hvert fald skal du i egen interesse, få gjort noget ved disse film, som gennem årene er blevet tør i filmbasen. - Hertil findes der et middel der hedder PERMA-FILM, som filmen skal indsmøres i, for at genvinde sin elasticitet igen; ellers vil de bare knække igen og igen.

Jeg har selv en del film, som går helt tilbage til 60'erne, som jeg skal til at overføre på DVD, på et tidspunkt, når tiden tillader det.
Men så er tråden nok lukket her!

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 12-02-07 21:03

Ja det er nok med at rede hvad der kan redes nu, hvor problem er at ungerne (mig og min broder hehe) har haft dem i hænderne for 15-20år siden, og det er en rodet stak, også små længder af ½ meter her og der. Og mine forælder får ikke gjort noget rigtig kan jeg se, og nu har man fået børn selv, og jeg tror det ville være sundt/sjovt at vise den gang far var lille

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-07 21:47

Afsted til fotohandleren - han ordner det og ved hvordan de skal behandles

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-02-07 21:50

For ca. 15 år siden, lavede jeg mit første eksperiment med overspilning af film til video. Men resultatet blev ikke særlig godt.
Der blev brugt et perlelerred og datidens videokamera, med et kamerarør med stribefilter.
Lerredet gav en grumset overflade p.g.a. perlerne. Kameraet havde en efterglødstid, hvilket trak haler i billedet i hurtige bevægelser, som man kendte fra fjernsynets barndom.

Senere købte jeg en speciel skærm, til bagprojektion, med special sleben matskærm og farvekorrigeret refleksspejl, for at modvirke rødstik fra projektionspæren.

Nogle af de fejl som man vil kunne støde på, er:
* Krumme linier i billedet ved for meget "widevinkel"
* Farvefejl på grund af projektionslampens farvetemperatur (hvidballance)
* Over/under belysning i billedet ved forkert valg af objektiv vinkel
* Rullende billedstreg p.g.a. film / video's forskellige billedhastighed

Som du nok kan se, er der en del problemer der skal og kan overvindes, hvis resultatet skal være noget nær perfekt, eller blot acceptabel!

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 12-02-07 22:15

Gå ind på : www.smalfilm.dk som har til huse i Skovlunde der kan du også se priser og eks. dy må ikke selv begynde at rode med, tag en snak med firmaet og få proff. vejledning jeppe

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 13-02-07 07:41

Ja det kan godt være man bare skal få det lavet pro når det er samllfilm,,,

Men alm. negativer kunne men vel godt scanne selv, Der er vel ikke en fra Odense/fyn som har en god scanner der vil leje den ud ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-07 10:41

Aldi havde en en overgang til 600.-......

Men de er nok væk....

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 13-02-07 11:58

Aldi har en i morgen til jeg tror kr.1399 check derse nyhedsmail

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-07 20:49

Ja så længe vi taler om stille billeder, så kan du sagtens scanne dem ind selv. Hvad enten der er tale om negativer eller diaposetiver, så får du et godt resultat.
Resultatet bliver mange gange bedre end hvis du scanner dem ind som papirbilleder, så det er bedst med et direkte kopi af originalen.
Den scanner som aldi har fra i morgen (onsdag), se: http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_07/OFF03.HTM ser ud til at være god nok. Jeg har selv købt en tidligere model, samt en flatbed scanner med filmscanner hoved, som jeg har haft meget fornøjelse af. Så hvorfor ikke den sidste nye på tilbud.

Det med smalfilm, skal du nok lade fagmanden om, det er nok den billigste løsning, alt taget i betragtning.

Godkendelse af svar
Fra : USandA

Dato : 03-03-07 20:30

Tak for svaret severino.