/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brug af Roundup i hæk
Fra : 1991
Vist : 14895 gange
500 point
Dato : 12-02-07 19:16

Magen til møjvinter - udkrudtet breder sig.
Kan man UDEN risiko sprøjte med Roundup rundt om en hæk - der er masser af græs og lignende -
Spireahækken er jo ikke med grønne blade endnu men flere rødder er synlige???
Kan det lade sig gøre eller skal jeg ned på knæ og pille ukrudt i dagevis.
Er der nogen som har prøvet dette - eller skal jeg lade være.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 12-02-07 19:28

Hej 1991.

I princippet kan du sprøjte året rundt. Her er et lille klip.

Roundup virker bedst når ukrudtet er i god vækst
• Roundup bør kun bruges i stille vejr
• Temperaturen skal være over ti grader
• Roundup bør kun bruges i tørvejr og uden udsigt til regn de første fire til seks timer efter sprøjtning
• Den bedste virkening får du tidlig morgen, før solen er fremme, eller det er overskyet. Begrundelsen: Planternes nedadgående saftstrøm er størst tidlig på dagen. Den næstbedste tid er sen aften, så holder effekten sig stort set til næste morgen. Sprøjtning i solskin er næsten værdiløs. Og da især midt på dagen. At sprøjte tidlig morgen, der må godt være dug på plantevæksten, er mere vigtig
end temperaturen

hilsen

Curt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-07 19:29

Ej det er ikke varmt nok i vejret endnu, og lige pt. kommer der også lidt for meget nedbør så du må ned på knæ og luge

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-02-07 19:39

Bare sprøjt løs (når det bliver tørt i vejret) HVIS du vil af med hækken......
En metode kunne være at PENSLE ukrudtet, når det bliver tørt nok til at regnen ikke skyller RoundUp'en væk.
Mine egne erfaringer, siger at hvis bare ukrudtsplanten gnider rødder med hæk-planterne, så får man gule pletter i hækken

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 12-02-07 19:40

Hej igen 1991.

Jeg glemte at skrive til min bemærkning: at man i princippet kan sprøjte hele året: Det er ikke sikkert at det altid virker.

Hilsen

Curt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-07 19:45

Hvad har du gjort tidligere !!!! mod ukrudt !!!!!

Citat
Temperaturen skal være over ti grader

http://www.ask-alex.dk/8498_Fakta_om_Roundup.html

Vent lige et par dage, der er jo lovet frost, måske noget af det dør, men med græs der skal nu nok, når det bliver lidt varmere i vejret med håndkraft , grave en "rille" langs hækken.

Du kan ikke få det hele væk ved at sprøjte, der må også noget håndkraft til.

Citat
Men husk at sprøjte
præcist og fornuftigt, så du ikke rammer andre planter end ukrudtet. Roundup skelner ikke mellem ukrudt og haveplanter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-07 20:41

Roundup virker jo ved ooptagelse i grønneblade så hvis du lader være med at sprøjte på det grønne går hækken ikke ud, men man må ikke sprøjte med gift på denne årstid så hold ud lidt endnu.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-02-07 06:22

BjarneD -> RoundUp er systemisk (påvirker hele planten indefra), og optages gennem den synlige del af planten (optages bedst i den mest aktive del, og det er den grønne ) så da jeg (på en varm vindstille små-skyet sommerdag) smurte/penslede det på en bjørneklo, der stod i vores ligusterhæk, kostede det også 2-3 hæk-planter - rødderne var filtrede sammen.
Det samme hører man jævnligt om folk der har fældet et træ, og for at slå roden ihjel, lige smører RounUp på stubben - hvorefter de nærmeste træer også kan fældes

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 500 point
Dato : 13-02-07 06:55

Jeg er generelt imod kemikalier i min have, men må indrømme, at jeg også bruger roundup på flisegange og terrasse. (Den dovne løsning).
I min bøgehæk har jeg - med succes - overdækket jorden med sort plastic i et par måneder (ved vintertid/forår). Når ukrudtet er død af mangel på sollys, har jeg lagt et godt lag dækbark.
Det er ikke alene effektivt men også rimeligt pænt at se på.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 13-02-07 07:55

Hej

Sidste sommer sprøjtede jeg omkring min 2 årige bøgehæk, da der var fyldt med skvallerkål og andet ukrudt, efter 3 gange med 14 dages mellemrum, var det hele væk, lige undtagen hækken
Så snart du ikke sprøjter direkte på hækken sker der ikke noget. men det skal gøres i tørvejr og total vindstille. God arbejdslyst

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-07 11:00

Niederhof, Roundup virker på de grønne blade og stænglerne og at nogen så
"fedter" rundt med det og ødelægger alt omkring sig er vel nærmest tåbelighed. Roundup skal kun anvendes til det der foreskrives og det er vel en af grundene til at man har foreslået at folk skal have undervisning før de må bruge det.
Iøvrigt bekæmpes bjørneklo sikrest med rodstikning.

Jeg sprøjter ved min ligusterhæk og det eneste der forsvinder er skavalderkål og kvikgræs og selvfølgelig holder jeg sprøjtespidsen helt nede ved jorden og sprøjter ad 2-3 gange for ikke at svine med det.
Den træede del af planterne optager ikke væske med mindre det er åbent så man skal ikke sprøjte efter hækklipning for så går det nemt galt og det er da også derfor at roundup kan være nyttigt når man fælder hyld og andre træer der kan brede sig voldsomt ved rodskud.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 13-02-07 17:32

Tak for mange gode besvarelser - jeg plejer normalt at kravle rundt og trække ukrudt op.
MEN sådan en vinter hvor græsplænen OG ukrudtet vokser har jeg aldrig oplevet.
Jeg kan forstå på flere, at man, med forsigtighed kan sprøjte med Roundup - men går det ned i synlige rødder fra hækken?
M.v.h. 1991

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-02-07 19:01

Ned på knæ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er noget svineri at sprøjte

Bjørn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 19:15

Hmm, skulle jeg ned på knæ kunne jeg jo risikere at blive kørt over af landmandens marksprøjte når han klargør til korn.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-02-07 21:53

Ja og pasiv rygning er intet at regne sammenholdt med forureningen fra biler.
Men en lille forurening kan ikke forsvares med at der en større.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 22:03

Passiv rygning generer mig langt mere end bilernes udstødning altså lige bortset fra slidte oliebrændere, føj.
Man kan altså ikke håndluge en hæk der støder op til en sprøjtet og gødet mark.
I øvrigt påståes det at Roundup ikke forurener når det bruges sparsomt og kun direkte på ukrudt.
Modbevis det!

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 15-02-07 15:41

Tak for svaret brokke44.
Jeg går sgu væk fra Roundup og vil dække jorden rundt om hækken med sort plast - det ser ud til at være en rigtig god løsning. Hækken er ikke så stor endnu, så det er ret let.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-07 16:03

Plast er en god løsning hvor det er muligt.
Jeg bruger det flere steder og det er sort landbrugspalst der holder bedre til vind og vejr.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-02-07 16:03

Selv tak.

Jeg synes altså (ikke alene pga økologi - min nabo (landmand) er en sådan, og han bliver sur, hvis jeg bruger Roundup) er en risikabel affære. Min bøgehæk er 20 år. En mistet stamme eller to ville være en katastrofe.
Lad plastic'en ligge til ukrudt er helt hvidt (mangel på sollys) og dæk det med dækbark (godt lag).

Dækbarken skal suppleres fra tid til anden.