/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Efterisolering af gulv
Fra : tjuel
Vist : 1073 gange
200 point
Dato : 12-02-07 17:38

Hej!

Skal igang med at efterisolere et gulv i et børneværelse. Der er kælder under gulvet, så vi vil isolerere gulvet lidt.

Der er 5 cm netto at gøre med grundet en høj dørtærskel.

Er det en ok løsning at lægge 20 mm flamingo og så en spånplade på 10 mm ovenpå, eller skal spånpladen være tykkere?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-02-07 18:10

du må ikke bruge flamingo. det er forbudt iflg bygningsreglementet. det udvikler dioxin hvis det brænder, og hvis det brænder, sker det nærmest som en eksplosion. du skal bruge en hårdtpresset rockwoolplade. de fåes i forskellige tykkelser, bla 20 og 30 mm. spånpladen bør være en 22 mm gulvplade, der limes i samlingerne. en 10 mm vil være for tynd og give buler i gulvet.

tømreren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-02-07 18:32

Kan du ikke komme til at isolere nedefra?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-02-07 18:46

Nej det er ikke i orden....................

Træskelet med evt. Rockwool vil være bedre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-02-07 18:48

22 mm spånplade eller skelettet skal ligge tættere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-07 19:14

Polystyren (flamingo ) kan ikke udvikle dioxin ved forbrænding. Dioxin er en klorforbindelse og der er ikke klor i polysyren. Men det brænder gogt og brændbar bygningsisolering er forbudt, på nær nogle få steder , som ikke omfatter trægulve.

20 mm isolering er ikke meget, men meget bedre end ingenting. Det er det første tynde lag som betyder mest.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-02-07 20:25

Det er ikke så heldigt hvis man ikke må bruge flamingo under trægulve, for det anviser styrolit jvf. vedlagte link: http://www.styrolit.dk/p37.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 01:42

Her er så citat fra småhusreglementet med bestemmelser for enfamiliehuse. Som du ser er terrændæk en af undtagelserne hvor polystyren kan bruges. Polystyren opfylder ingen af de klassificeringer, som der ellers er omtalt i reglementet.

Gældende: 01.12.2004
4.3.9 : Når der anvendes isoleringsmaterialer, er det vigtigt, at de anvendes på en sådan måde, at det ikke medfører en øget brandrisiko. Ved et isoleringsmateriale forstås i denne sammenhæng ethvert materiale, der har en densitet, som er mindre end 300 kg/m³. Dette afsnit omfatter ikke andre plastbaserede byggevarer, f.eks. eldåser og rør, faldstammer, ventilationsdele, pexrør, kabelisolering, montageskum og lignende.

På denne baggrund kan:

Isoleringsmaterialer, der opfylder kravene til materiale klasse B-s1,d0 [klasse A materiale] anvendes uden begrænsninger.

Isoleringsmaterialer, der opfylder kravene til materiale klasse D-s2,d2 [klasse B materiale], anvendes med de begrænsninger, der i den konkrete sammenhæng gælder for alle andre materialer.

Isoleringsmaterialer, der ikke opfylder kravene til materiale klasse D-s2,d2 [klasse B materiale], kan:

- anvendes ovenpå etageadskillelser, som er mindst bygningsdel klasse REI 60 A2-s1,d0 [BS-bygningsdel 60],

- anvendes i vægge, hvis isoleringsmaterialet på begge sider af en lodret bygningsdel er afdækket med mindst bygningsdel klasse EI 30 A2-s1,d0 [BS-bygningsdel 30],

- anvendes i tagkonstruktioner, såfremt den underliggende del af tagkonstruktionen er mindst bygningsdel klasse EI 30 [BD-bygningsdel 30] eller opfylder kravene i afsnit 4.3.2.,

- anvendes i terrændæk og i krybekælderdæk,

- anvendes i bygninger, når isoleringsmaterialet er afdækket med mindst beklædning klasse K1 10 B-s1,d0 [klasse 1 beklædning] langs begge sider af en lodret bygningsdel og langs undersiden af en vandret eller skråtstillet bygningsdel, såfremt der ikke er hulrum mellem isoleringsmaterialet og beklædningen,

- anvendes, såfremt isoleringsmaterialet er afdækket med mindst bygningsdel klasse EI 30 [BD-bygningsdel 30] langs begge sider af en lodret bygningsdel og langs undersiden af en vandret eller skråtstillet bygningsdel.