/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Kordinater i photoshop ?
Fra : glenn007
Vist : 343 gange
100 point
Dato : 11-01-03 16:22

Kan man lave kordinat kort med PhotoShop og hvis ja hvad hedder fil typen og findes der tutorials på det område et sted i verden man kan læse

Skal bruge et til et lille program som viser en position i en bygning alt efter hvad mean vælger

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 11-01-03 22:57

Beskriv lige hvordan du vil visse positionen ?
Med et kryds eller et feltmarkering eller har du forestillet noget andet ?

Behøver det absolut at være photoshop eller er det lige meget hviken program der brugers.

Mvh Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 11-01-03 23:17

Hej Glenn

Prøv at beskrive lidt nøjere hvad det er du skal have lavet, og hvorfor du netop vil bruge Photoshop til opgaven.

Umiddelbart tror jeg dit problem er, at du skal bruge en billedfil med kvadrater (længde- og breddegrader), og den skal muligvis have transperant baggrund, rigtigt?
Hvis det er det du vil så åbner du en ny tegning og i pop up menuen "New" afmærker du transperant baggrund. Du tegner dine linier med line tool, gennem tegningen men lukker den ikke. Nu kommer kunsten du skal gå op i help, her finder du "Export tranperant image" det er en guide til at gemme billedfiler uden baggrund. Du skal formentlig bruge "Online" og "Gif" resten bør gå af sig selv.

Tutorials finder du overalt, link og beskrevelse af de bedste finder på Adobes hjemmeside.

Håber du kan bruge det ellers spørg du bare igen
venlig hilsen Lektor

Kommentar
Fra : glenn007

Dato : 12-01-03 21:15

Det er meningen jeg skal kunne loade kortet ind i et program ( c++ ) og mit program skal derefter kunne læse de kordinater/ punkter som er defineret i billedet. Jeg skal så kunne se betsmte punkter i kortet med mit program ved hjælp af en pointer.

grunden til at jeg tænkte om Photoshop kunne bruges er at det er det eneste program jeg har.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 14-01-03 04:05

Photoshop er et advanceret billed tegne og behandlings program. Resultatet fra photoshop vil altid være et billede i en form eller anden, som så kan gemmes i mange forkellige formater.

Mit forslag til løsning er du selv programerer punkt/felt definitionerne noget i stil med følgende :

Du tegner/inscanner dit detaliret kort som et billed i photoshop. Den gemmer du som bitmap (*.BMP)

Du skriver dit program i to versioner, en editor udgave og en visnings udgave. begger udgaver vil bruge den samme grundprogram.

Grundprogrammet skal indlæse det gemte kortbilled(som du skabte i tegne programmet) og vise det som et billede i en passende ramme i programets vindue.
Grundprogrammet skal kunne følge musens bevægelser (x og y), og den skal kunne aflæse x og y positionen når der klikkes på musen. Det vil være en god detalie at konstant vise musens x,y koordinater et sted i programets vindue (f.eks i status bjælken under vinduet)

Editor delen skal så opfange hver gang musen klikkes et sted inden for kortets rammer hvor på den skal lave et dialog vindue i hvilken man kan indtaste "navnet og detalier" på den genstand på kortet man lige peger på. Oplysning om punktet på kortet og musens koordinater gemmes som data i en datafil som editor delen skriver. (husk at lave funktion til at fortryde et klik og forsætte vidre ved fejl klik.)

Fremvisnings delen skal så bruge den datafil som editor delen lavede som et opslagsværk over alle de punkter du har "indlært" dit program. således at når man klikker et sted indenden for kortets ramme sammenligner den x og y der er blevet klikket med den liste den har fra data filen. Hvis man har klikket på eller tæt nok på et punkt som er med i listen, skal den presentere navnet og detalierne om punktet. hvis ikke punktet er en af dem på kortet der er beskrevet fra editor delen, skal den bare sige "punktet udefineret" eller noget i den stil.

Du kan eventuelt udvide konceptet fra punkter til firkanter. I Editor delen bruger du musens klik funtioner til at finde x og y koordinater for tryksted og slipsted, således at man kan "trække en firkant" med museknappen holdt nede, over et helt område på kortet man vil beskrive som en genstand.
Du vil med fordel i editoren så tegne en fiekant over området sådan at du kan se hvilke områder du allerede har gemt i din datafil.

Fremvisnings delen skal så sammenligne x og y koordinat for det punkt der klikkes på kortet med de felter du nu har som data. (hvis X er mindre en højrekant og samtidigt er større end venstre kant og Y er under topkanten og over bundkanten så er punktet inden for feltet)

Håber du kan se ideen i det.

Mvh, Ke'Fir, m.a.