/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
børn og selvtillid
Fra : sandre
Vist : 769 gange
40 point
Dato : 12-02-07 13:35

Hej alle sammen

Jeg har et barn på 12½ år og jeg har kun ham og han har altid vokset op hos mig og har set sin far hver anden weekend. Han er altid bang, mangler selvtillid og hvis folk siger grimme ting til ham så han svarer dem ikke og jeg har været bekymret over for ham. Desuden er han så stadig at høre på mig jeg siger til ham at han skal lære at sige fra og siger til ham at han skal passe på sine penge og ting, men han er lige glad. Han prøver at tilfredsstille andre børn og han har også svært at sige fra. Jeg ved at jeg har været med til at opdrage ham på den måde, men hvordan jeg skal lave om på tingene hvordan jeg skal få ham til at være en drenge der har tillid til sig selv og tager venner med hjem. Han gider ikke at tage venner med hjem fordi han mener at jeg er for pinligt. Jeg siger til børnene at de skal selv købe billetter og min søn skal ikke stå for at købe billetter for dem når de går i biografen sammen. Min søn skal altid betale for dem. Min søn er begyndt at gå hos en psykolog en gang om måneden. Men er der en der kan anbefale mig en god terapi eller en god bog der handler om hvordan jeg kan give mit barn selvtillid. Han er også begyndt for at interessere sig for drenge. Han kan ikke lide piger siger han. Men jeg ved ikke om det er normelt eller hvordan jeg skal fortolke. Jeg skal også sige at mig og min eksmand har aldrig kunnet tale sammen. Jeg har ikke nogen familie og min søn har kun mig og hans far.

Håber at der er nogen der kan reagere på min mail. Jeg vil bare understrege, at jeg bor i Enghave.

venlig hilsen
sol

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 12-02-07 14:18

Hej
Jeg har stor respekt for at du gerne vil hjælpe din dreng med at få noget mere selvtillid. Jeg skelner selv mellem selvtillid, som mere går på noget ydre og så selvværd, som er grundlæggende for vores syn på os selv og andre. Jeg tror heller ikke dit selvværd er i top?! Og hvis man ikke tror på at man selv er værdifuld som menneske så er det utrolig svært at give selvværd videre til andre - i dette tilfælde din søn. Ja, jeg tror du har brug for hjælp til dette. Men det skal være mere proffessionel hjælp end vi kan give dig her i kandu. Du må opsøge din læge/din socialforvaltning eller ... for at få noget hjælp til dette.
Held og lykke med projektet!
Mvh. Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-07 17:56

Vi vil så gerne det bedste for vores børn.....
Og så går det alligevel lige modsat af hvad vi ønsker.

DU ønsker at han skal have selvtillid og selv klare sig i verden. Men når han klarer sig på SIN måde, så siger du at det er forkert.
Når han betror sig til dig om at han bedst kan lide drenge, så er DET forkert.. Jeg synes at det er en kollosal tillidserklæring at han fortæller dig sådan noget.

HAN går til psykolog....
Hvad laver DU om dagen?

Han FÅR jo hjælp nu til de problemer han måske har... Og det er godt.
Men han er også næsten teenager og din rolle som egentlig "opdrager" er ved at være udspillet. Han vil konsekvent gøre det modsatte af hvad du siger.

Det bedste du kan gøre er at forbedre dit eget liv så du bliver glad for det. Når du får et bedre liv så vil du have mere overskud til at acceptere ham som han er.
Og når han mærker at du accepterer ham, så vil han lytte lidt mere til dig.

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 40 point
Dato : 12-02-07 18:43

Jeg kan anbefale dig at tilmelde dig siden www.singlemom.dk

Siden er primært henvendt til singleforældre med eller uden ny mand/kæreste. Der er mange piger derinde som har en masse gode og konstruktive svar og ård at give.

Godkendelse af svar
Fra : sandre

Dato : 13-02-07 10:44

Tak for alle, der skrev tilbage på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-02-07 14:11

Tak for point, håber du får glæde af siden. Jeg hedder selv Ravnemor derinde