/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Christiane F = for meget???
Fra : dortehou
Vist : 1211 gange
50 point
Dato : 12-02-07 13:21

Vi har på min arbejdsplads haft en heftig diskussion. En af mine kolleger har et par unger i starten af teenageårene. (12 og 14).
Forældrene er noget bekymrede for om de ved/tænker nok over især narko. Jeg foreslog (og fik back up fra et par stykker) at hun kunne vise dem filmen "Christiane F." Nøj............hvor blev der ballade.
Et par af de kommentarer der føg hen over bordet er bl.a.

" Den er for grov til at vise børn - den er kun for voksne"
"den film maler fanden på væggen. Den er mørk og ulækker"
"De skræmmer sgu da livet af ungerne"

Jeg er noget overrasket. Meningen er da at skræmme ungerne. Så de kan holde sig klar af narko.Og ja............. narkomiljø er ulækkert - så derfor er filmen også.

Jeg vil meget gerne høre fra jer kære "kanduér".
Hvad er jeres mening for eller imod - kom ud af busken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-07 13:29

Man opnår ikke meget ved at puttenutte om teenagere der sagtens kan finde grovere ting at se på Internettet, men umiddelbart er filmen nok forældet forstået på den måde, at der er kommet andre ting på markedet, som sikkert opfattes ret så uskyldigt og som tilsyneladende er ved at blive ret så udbredt og det virker ikke beskidt, men opfattes som smart.

En umiddelbart større fare er jo nok sodavandsalkohol der er let at få fat i og som sløvedr dømmekraften så ellers "fornuftige" unger vil tage noget de troede de ville fravælge.

Jeg er bange for at filmen forfejler sit mål på grund af disse "nye" rusmidler, men er filens aktuel i jeres miljø så vis dem den.

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 12-02-07 13:37

jeg synes at filmen giver et godt indtryk af denne verden og de piger er ik for små til atse den film,så jeg er helt enig med dig,har en pige på 17 år,og hun så den for et par år siden i skolen da de arbejde med narko

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-07 13:43

Jeg kan ikke se, at der er noget i vejen for at vise teenagere filmen - nok snarere tværtimod.

Ja, den er mørk og dyster - men de situationer, den skildrer er også mørke og dystre,

Om den så virker forebyggende, det ved jeg ikke lige.

Jeg så den selv i folkeskolen og det gjorde de fleste i min generation vist - mon ikke der er misbrugere blandt denne flok

Helt ærligt - jeg synes det lyder som om de forældre ikke har den fjerneste ide om, hvad de unge oplever i deres liv. Denne film er ikke grovere end så meget andet de oplever når forældrene ikke er involveret.
Teenagere skal der drages omsorg for, men de skal ikke pakkes ind i vat og bomuld. Slet ikke når det handler om relevant information om livet og samfundet.

Vaxen

Kommentar
Fra : sandre

Dato : 12-02-07 13:55

Hej

Jeg synes det er godt at der bliver vist nogen film for at vise hvordan det kan gå galt, hvis man tager stoffer. Jeg er vokset op i en anden tid og en anden kultur men da jeg kom til Danmark, så var jeg meget ung og havnede blandt nogen unge mennesker, der alle sammen tog stoffer, men min opdragelse gjorde at jeg sagde nej til at prøve det. Jeg har stadigvæk en holding som går ud på at man ikke skal prøve alt i livet heriblandt stoffer. Jeg blev godt nok mobbet blandt de unge mennekser, men når jeg kigger tilbage på det, så var det mig, der vandt sejen, selvom jeg var ekskluderet fra gruppen. Men støt jeres børn i at det er okay at blive ekskluderet fra grupper men man skal ikke prøve stoffer bare for at være med. Vi lever i en meget hård tid, fordi man skal være perfekt og vær ligesom de andre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-07 14:51

Nu er filmen jo altså censureret, på den måde at der er en aldersgrænse på 16 år, i visse lande endda 18 år

Men bortset fra det, så tror jeg ikke en dyt på, at diverse oplysnings- og skræmmekampagner hjælper noget som helst, ej heller gør trusler, advarsler, bønner eller nok så hensigtsmæssig opdragelse af vore børn og unge.

Nu om dage er det nærmere normen end undtagelsen, at unge mennesker tager stoffer af den ene eller den anden art, eller/og har et umådeholdent forbrug af alkohol.
Og i langt de fleste tilfælde opdager forældrene det aldrig.......før ungerne måske i 30 års alderen kommer med en henkastet bemærkning om, at det gjorde de også selv......når forældrene forarges over nutidens unge misbrugere

Sådan er det desværre, og forældre kan så kun håbe på, at lige netop deres børn er nogen af dem, hvor oplysningen/advarslerne har virket så de bliver fra stofferne, eller at de i det mindste er nogen af dem der slipper igennem og får et normalt voksenliv uden at være gået til bunds inden, og uden fysiske og psykiske eftervirkninger.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-07 14:59

Åh hold da helt op Dova. Godt nok har du ret i at der er mange helt unge der drikker og tager hvad der byder sig, men normen er det forhåbentlig ikke endnu.
Jeg mener at man skal forsøge at gøre opmærksom på problemet og ikke resignere hvilket kunne være konsekvensen af din holdning og een ting der er vigtigt det er, at forældrene ikke gemmer sig bag en holdning der hedder, at "det kunne mit barn/børn aldrig finde på".
Der er ingen sociale eller område begrænsninger for den slags og både "søde" piger og drenge gør det.

Kommentar
Fra : mag-nolia

Dato : 12-02-07 16:02

Jeg mener den hedder Råzonen den nye danske film med stoffer, de er ikke så gamle de piger i filmen og det ender med det hele løber ud på et sidespor for dem. Se den selv for at bedøm om det måske var noget. Jeg så også Christiane F i skolen lige inden vi skulle have været til Berlin på lejrskole. Mener dog man ikke kan opdrage/oplyse sine unger om stoffer og andet for den sags skyld med en film. Der skal meget mere til også lidt skræmme.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-07 16:15

Dét var sgu godt nok noget af et postulat Dova?

Hvor i alverden ved du da fra at det er 'nærmere normen end undtagelsen' at vore unge tager stoffer af den ene eller anden slags?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-02-07 16:49

Jeg så også Christiane F. i tysk i skolen. Jeg tro IKKE den gør fra eller til, selvom det selvfølgelig er let at forstå filmens budskab stærke budskab for de unge.
Derimod kan jeg huske at nogle fra politiets narko afdeling tog rundt på skoler og fortalte og ikke mindst snakkede med børn/unge, det mener jeg bestemt hjalp mig til at indse farligheden da jeg senere kom i en situation hvor jeg blev tilbudt noget. Hvis jeg ikke havde haft disse konkrete oplysninger i baghovedet ville det behagelige selskab i øvrigt nok have gjort at jeg ville have set narkoen som en del af det, fremfor at det er dødsens farligt. Bare en lille knivspids heroin er nok til at slå en uvant ihjel og mindre kan gøre vedkommende afhængig øjeblikkeligt.
Jeg tror det hjælper mere at tale med de unge og informere dem om "industrien" om den omfattende organisering, hvordan nogle bevidst tjener penge på at gøre andre afhængige og syge. Fortælle om hvilke stoffer der findes osv.
Det er bedre at fortælle konkret og om det hele sammen med de unge fremfor at visse en film om en uheldig person, det gør ikke så stort et indtryk som det andet.
Nogle bliver lokket, men der er også nogle med meget stærke viljer der vil det uanset hvem der siger hvad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-07 16:56

Citat
Åh hold da helt op Dova. Godt nok har du ret i at der er mange helt unge der drikker og tager hvad der byder sig, men normen er det forhåbentlig ikke endnu

Næh, men ofte hører vi da her, at politiet udtaler, at det skønnes at ca 80 % af nattelivets unge er påvirkede af diverse stoffer.

Jeg mener ikke de unge ligefrem er uhelbredelige narkomaner på hårde stoffer, men weekéndmisbrugere det er de sgu.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-07 17:05

Nattelivets unge og politiets skøn. Særdeles subjektivt avissladder!

Noget helt andet er, at det let kan ske med den tiltagende mangel på kontakt med de unge fra travle forældre, eller enlige forældre der dårligt magter at håndtere alle de ting der sker i samfundet.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-07 17:44

Nu blev der så lige, retfærdigvis, reduceret en hel del i din påstand Dova - vi er nede på 80% (??) dælme stadig MANGE - og så befinder os altså blandt 'nattelivets unge'.

Så kan mine heldigvis få lov at forblive 'uskyldighederne selv' for jeg kan godt love dig for at ingen af dem er på stoffer!! Alderen er 17 / 21 / 23 og 29.

Mon ikke din påstand, ved nærmere eftertanke, kunne relateres til de unge der er på diskoteker og lignende hver weekend - og så endda...JEG vil vove at påstå at det sandelig ikke er alle vores festglade unge, der bruger narko - ja såmænd ikke engang de dér 80%.

Men korrekt - der ER for mange der bruger det skidt og hvor er det synd at de synes de behøver dén slags, for at kunne feste og have det sjovt

Med hensyn til filmen der spørges til i oplægget - jeg har IKKE set den MEN er af den opfattelse at INTET er for 'slemt' at vise vore unge - hvis det kan få bare een eneste til at holde sig fra stoffer.

Som I andre, der har set filmen, fortæller om den, så synes jeg da osse at den bør være obligatorisk i skolen - ligesom jeg altid har været af den opfattelse at filmen 'Ikke uden min datter' bør være obligatorisk i de sidste klasser i folkeskolen.

Vh. Dorthe - hønemor fire unge - to hjemmeavlede og deres to dejlige vedhæng.

Kommentar
Fra : emab

Dato : 12-02-07 18:15

Tillykke du er heldig, at have sådan nogle gode børn, og du er sikker på, at de ikke engang har prøvet stoffer i nogen afskygninger.
Forøvrigt hvad har de to film med hinanden at gøre?
Hilsen Emab

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-07 18:37

Citat
Så kan mine heldigvis få lov at forblive 'uskyldighederne selv' for jeg kan godt love dig for at ingen af dem er på stoffer!! Alderen er 17 / 21 / 23 og 29.

Ved du hvor mange forældre der i tidens løb har sagt sådan, nøjagtig som når de heller ikke ved, at deres poder har røget cigaretter siden de var 10
Ikke dermed være sagt, at jeg lige nøjagtigt tror, at dine børn tager/har taget stoffer, men ofte, meget ofte har de unge mennesker et liv som forældrene er helt uvidende om, og det svar vil være standardbemærkning fra de fleste forældre, der slet ikke kan forestille sig, at deres børn kan finde på sådan noget, selv om virkeligheden er en anden.

Eller også når/hvis det gik helt galt "Jamen vi havde slet ingen anelse om......vi har ikke bemærket noget i den retning"

mvh dova

Kommentar
Fra : emab

Dato : 12-02-07 18:51

Det vil jeg godt bakke dig helt op i dova . Arbejder meget med børn og unge til daglig, og har selv nogle ansat, er ret sikker på at deres forældre ikke ved hvad de laver når de går i byen. De har fortalt mere end en gang, at det er helt normalt med stoffer på diskotekerne. Men alle børn/unge mennesker er altid 100% ærlige når deres forældre spørger dem, eller er de.
emab

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-02-07 00:47

Citat
Men bortset fra det, så tror jeg ikke en dyt på, at diverse oplysnings- og skræmmekampagner hjælper noget som helst, ej heller gør trusler, advarsler, bønner eller nok så hensigtsmæssig opdragelse af vore børn og unge.

Nu om dage er det nærmere normen end undtagelsen, at unge mennesker tager stoffer af den ene eller den anden art, eller/og har et umådeholdent forbrug af alkohol.

Dova, du er altså galt på den denne gang!

Alle undersøgelser vedrørende unge og rusmidler tyder på, at jo mere forældrene engagerer sig, og jo tidligere skolerne sætter et samarbejde ind med forældrene – jo større er chancerne for, at de unge aldrig, eller kun kortvarigt kommer i berøring med diverse stoffer.

Det bedste har vist sig at være, at man sætter ind, og påvirker de unge FØR de stifter bekendtskab med stoffer. Det vil sige i 7-8 klasse. Allerede i 9 klasse viser undersøgelserne, at en del af de unge er begyndt at eksperimentere – og når først de har prøvet amf, coke, extasy, eller andet, så er det langt vanskeligere at nå ind til dem med gode råd, idet stofferne, og deres selvovervurderende tro på, at "de kan styre det" - gør dem immune overfor selv de mest fornuftige råd man kan komme med.

Med den viden, synes jeg det siger sig selv, at jo bedre vi passer på vores unge – engagerer os - og oplyser dem (især fra de er 13-15 år og mest modtagelige) jo mindre er risikoen for at de ender som misbrugere. Fakta er, at jo ældre man er inden man starter med at eksperimentere, jo større er chancerne for, at det bliver ved det. Sådan siger diverse undersøgelser i hvert fald..

I øvrigt kan jeg oplyse, at den der med, at langt de fleste unge ryger hash – og at jo mere mor/far blander sig, jo mere ryger den rebelske Brian – dén holder ikke vand.

Godt nok viste en rapport fra EU i 2002, at danske unge lå i top vedrørende brugen af hash - men faktum er, at under 10 % ryger hash jævnligt. Og unge, der ryger det, kommer oftest fra hjem, hvor forældrene ikke blander sig i hvad deres børn/unge går og laver.

Så jeg må sige, at din teori angående at skræmmekampagner, advarsler, bønner eller nok så hensigtsmæssig opdragelse af vore børn og unge ikke skulle hjælpe en dyt. Det har du misforstået..

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 13-02-07 11:19

Hej igen

Undskyld mit fravær i et døgns tid. Nogle fæle TDC´ere havde gravet kabler over hjemme - så derfor måtte jeg vente til jeg atter er på arbejde.

Spørgsmålet angik problematikken om "Christiane F." er får barsk til ungerne. Det lader til at det absolutte flertal mener at det er ok at vise filmen.
Vaxens indlæg er nok det er rammer mest "i øjet" - men tak for alle indlæg. Det lader til at ikke 1 eneste mener at filmen er for barsk at vise ungerne. Om det så virker - se det er en helt anden sag.
Min overbevisning er dog at den i hverttilfælde ikke skader de kære poder. De får i det mindst ikke det indtryk at det er et fedt miljø. Med lidt held bliver de overbeviste om at narko fører til noget lort.
Jeg er helt på det rene med at filmen ikke kan stå alene. At lytte og snakke med sine børn er det allerbedste.

Til Dova

Min DVD er egent for børn/unge over 15 år. Jeg er dog overbevist om at jeg var yngre da jeg og mange andre så den i skolen.

Mht. din opfattelse af normer blandt de unge, vil jeg bare sige at det er et noget sort og dyster billede du tegner. Jeg vil give dig ret i at forældre ikke altid (måske langt fra altid) ved hvad deres børn laver. Men 80 %??!!
Hvis de stoffer du mener indbefatter alkohol - så JA. Men stoffer - nixen bixen. Har lige talt med vores 2 nye elever her på kontoret. De er begge 19 år. De skreg af grin. Ifølge dem så ved ALLE hvor man skal henvende sig for at få stoffer - det betyder ikke at de har købt nogen. Jeg bad dem tænke på deres egne klasser i hhv. folkeskolen og handelsskolen. De gætter på 5-10 % har prøvet stoffer flere gange. Nogle flere har prøvet en enkelt gang - men resten er normalt tænkende selvstændige individer som godt kan skelne "lort fra lagkage" ( det var netop de ord de brugte).

Uanset hvad, så haber jeg de er nærmere på sandheden end Dova´s 80 %.

Mine points går til Vaxen - men jeg lader spørgsmålet stå åben lidt endnu. Måske der kommer indlæg men andre synspunkter. Bryder mig ikke om at lukke spørgsmålet bare fordi alle lader til at dele min mening om filmen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-07 12:51

Citat
men resten er normalt tænkende selvstændige individer som godt kan skelne "lort fra lagkage" ( det var netop de ord de brugte).

- præcis - det er netop dét jeg mener!

Da mine unger gik i Folkeskolen foretog man en undersøgelse blandt de tre ældste klasser, spørgsmålene gik netop på om de havde prøvet at bruge diverse rusmidler og hvis 'ja' - hvor mange gange osv. osv. Der var mange spørgsmål - hovedsagen (og grunden til at vi mente at kunne anse resultatet for troværdigt), var at besvarelserne blev givet anonymt. Resultatet husker jeg ikke længere men jeg husker at vi var nogle forældre der blev bekræftet i at de unge sandelig ikke var så langt ude som diverse medier gerne ville have os allesammen til at tro. Selvfølgelig var der unge der havde prøvet stoffer og der var osse unge der havde prøvet flere gange men det var altså ikke mange (min egen mening er dog at selv én enkelt er FOR mange!). Undersøgelsen gik på alle rusmidler - osse alkohol og røg - men adskilt i kategorier. Som sagt husker jeg ikke det præcise resultat men det var i hvert fald ikke noget der blot tilnærmelsesvis, lignede 80%!

Jo Dova - jeg ved godt at rigtig mange forældrekommentarer til at deres unge er kommet ud i et misbrug, er at 'Jamen....godt miljø...har fortalt og diskuteret.....troede vi vidste' osv. MEN her hos os, har vi, gennem hele deres opvækst, opdyrket et tillidsforhold som gør at vores unge tør komme til os, uanset hvad de måtte rode sig ud i, ret banalt gående på devisen 'ingen problemer er for store og ingen for små - om ikke andet så kan det i hvert fald lette at få dem på bordet'.
Dette har drejet sig om alle livets hjørner - lige fra kæresteborger og sex - til økonomi og madlavning og selvfølgelig misbrug af diverse. Gennem mange år, gik vi dagens aviser igennem og fandt artikler som vi fik ungerne til at læse eller selv læste højt for dem, da de var mindre, for bagefter, at diskutere tingene ud fra alle aspekter - hvordan/hvornår/hvorfor/hvad så osv.
Alkohol var en slem nød at knække. Begge vore unger er meget glade for musik og gad derfor ikke gå på diskoteker (de mente at man ødelagde musikken og at deres trommehinder ville blive lige så ødelagte) men selvfølgelig har de gået til fester og selvfølgelig har de prøvet at 'drikke hjernen ud'. Begge to prøvede dog kun 'hjernetingen' en enkelt gang og vi tror en af grundene til dette, måske kan være at vi var heldige at få tacklet det rigtigt, allerede denne første gang? Da vi blev ringet op af en ven til den ene af vores unger om at 'den er helt gal, I må hente...', kørte vi til festadressen (ja, vi har altid udbedt os en adresse) og da havde vennerne allerede ringet efter en ambulance og den var ankommet. Redderne mente ikke at det var nødvendigt at tage 'patienten' med, da det åbenbart ikke var så slemt som det kunne være...Men vi syntes at de skulle tage patienten med alligevel og på dén måde stiftede 'patienten' så bekendtskab med 'følgerne' af at gå så voldsomt til den med alkohol.
Det har åbenbart virket ret præventivt, for det var så både første og sidste gang denne hjerne blev drukket ud (mærkeligt udtryk).

Da den anden havde gjort det samme, nogle år senere, blev vi osse ringet op 'I må hente, det er helt galt'. Jeg spurgte ind til reaktioner osv. Jeg vurderede så at der ikke var fare på færde men der skulle alligevel hentes. Der var jeg på den, fordi deres far var i udlandet og jeg havde ikke selv kørekort. I umiddelbar nærhed af det hjem hvor festen blev afholdt, boede 'patientens' gudmor imidlertid - de to havde et meget nært forhold. Jeg ringede til hende og vi talte om det og hun ville gerne hente 'synderen'. At blive hentet, i dén tilstand, af Gudmor, dét var flovt - noget så utroligt flovt og åbenbart flovt nok til at dette osse blev både første og sidste gang.

Selvfølgelig har de gået til fester og det gør de stadig og de kan sagtens drikke sig fulde men aldrig så det kommer til blackout og de kan osse feste helt uden at drikke.

Var det Ondt? Forkert? Nedværdigende? Ubarmhjertigt? - Jeg er fløjtende ligeglad, hovedsagen er at det har virket og at det blev gjort i kærlighed og omsorg!

Det kræver tid og engagement - MEGET af begge dele, men først og fremmest kræver det ubetinget kærlighed og omsorg. Tiden den har man ikke - men den tager man sig så.

Nu, efter at de begge er voksne, har vi talt meget om det der skete de to gange. Begge fortæller at de ikke fik grimme traumer eller på anden vis mener at have taget ubodelig skade - og ja, de kunne såmænd selv finde på at reagere på samme måde, hvis (når?) det en dag bliver deres tur.

Oplysningskampagner - Skrækampagner osv...ja, lad os bombardere de unge med dem, for hvis bare det får en enkelt til at lade rusmidlerne være, så har det sin berettigelse.

Og til 'emab':

Citat
Tillykke du er heldig, at have sådan nogle gode børn, og du er sikker på, at de ikke engang har prøvet stoffer i nogen afskygninger.
Forøvrigt hvad har de to film med hinanden at gøre?
Hilsen Emab

- pænt tak! MEN det har sgu intet med 'gode børn' at gøre! Det har noget at gøre med det jeg skriver ovenover, i denne laaaange smøre. Mine unger er ikke en dyt anderledes end andre unge og jeg tror ikke spor på de dommedagsprofetier der er fremkommet hér, angående vore unges umådeholdne misbrug!

De to film, ' Christiane og Ikke uden min datter' - du spørger mig hvad de har tilfælles? Jamen det er da indlysende:

(Igen - jeg har IKKE set 'Christiane'! men kender den kun af omtale!) - men hvis den er som beskrevet hér og andre steder, så har de to film rigtig meget tilfælles, de er begge:

Forebyggende / Skræmmende / Oplysende / Informative samt virkelig realistisk og godt materiale til diskussion - og, efter min mening, meget gerne i de sidste klassetrin i Folkeskolen og meget gerne flere gange i det videre uddannelsesforløb.

- men det er du muligvis ikke enig i og det er så ok for mig.

Undskyld den lange smøre men som I ved - 'Dét hjertet er fyldt med, løber munden (tastefingeren) over af' - og er det noget der kan få mit P** i kog, så er det når jeg læser om alle de forfærdelige unge mennesker og alle de forfærdelige ting de går og laver. FORDI - langt hovedparten af voes ungdom er sandelig nogle pragtunger! De overgår os andre så meget, hvis vi sammenligner dem med os selv i deres alder. De kan meget mere, de er meget mere fornuftige, meget mere samfundsengagerede, meget mere af alt, vi var f.eks. børn da vi var 13/14 år - i dag kan du sidde og snakke store emner med en 14årig.
En enkelt ting de osse er 'meget mere' end vi var dengang, er at de osse er 'meget mere' egoistiske - men dét er en helt anden snak og måske var vi andre bare 'for lidt' egoistiske/selvbrvidste - måske var vi for meget tilmeldt 'Flinkeskolen' og glemte vore egne ønsker og rettigheder men det er, som sagt, en helt anden snak

Jeg må hellere slutte af med at indrømme at jeg selv bestemt ikke er en engel eller for den sags skyld afholds-M/K. Jeg gider bare ikke drikke mig beruset når jeg ikke kan slette 'dagen derpå' af kelenderen. Jeg kan sagtens skåle i festligt lag og osse dele en flaske rødvin med manden en lørdag aften - men dét at 'få en lille skid på' der foregår, for mit vedkommende, kun Nytårsaften og så til Sct.Hans - de er to dage som vi altid har gjort en del ud af her hos os og så tillader jeg mig altså osse at 'ligge brak' dagen efter og blot afvente morgendagens behagelige komme

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : emab

Dato : 13-02-07 16:01

Enige er vi bestemt ikke hvad de to film angår, men det var ikke det der blev spurgt om her.
Enige er vi dog i at målet helliger midlet, så længe det bliver gjort i kærlig omsorg.
Flot tale forøvrigt.
Emab

Kommentar
Fra : emab

Dato : 13-02-07 16:06

Sørens også, jeg glemmer hele tiden at sætte smiley's på
Så kan i selv fordele dem

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-02-07 16:44

Den undersøgelse du omtaler Vil.du - må næsten være den europæiske undersøgelse (ESPAD) - som udføres hvert 4 år i alle 9 klasser, og som ganske rigtigt er helt og aldeles anonym. Den blev standard i 1995 - og skal altså gennemføres igen i år.

Alkohol forbruget mener jeg undersøges adskilt fra de andre rusmidler - og jeg kender ikke resultatet for de unges forbrug af alkohol. Dog ved jeg, at danske unge er de mest drikkende i hele Europa, så tallet er jo nok temmelig højt..

De andre rusmidler undersøgelsen omfatter, er følgende: Lightergas, eller lign – Hash – Ecstasy – Kokain - Amf. – Svampe – Crack og Rygeheroin

Resultatet af den sidste ESPAD undersøgese fra 2003 er følgende:

Unge der har eksperimenteret med

1. Hash mere end 3 gange: 15.9%

2. Lightergas, eller lign. mere end 3 gange: 4.9%

3. Amf. mere end 3 gange: 2.0

4. Svampe mere end 3 gange: 0,8%

5. Ecstasy mere end 3 gange: 0.7%

6. Kokain mere end 3 gange: 0,5%

7. Crack mere end 3 gange: 0,4%

8. Rygeheroin mere end 3 gange: 0,3%

Lad os i øvrigt lige huske på, at det j først er hvis eksperimenteringen med rusmidlerne får lov at udvikle sig, at det udvikler sig til et egentligt forbrug. Langt de fleste unge har heldigvis så meget viden og fornuft, at de godt ved det er vinder-mentalitet at lade være med at tage stoffer, og taber-mentalitet at tage dem! ...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-02-07 16:49

Personligt har jeg aldrig rigtigt fattet, hvad det er, som er skønt ved brugen af rusmidler

Jeg prøvede som ganske ung at tage en "streg" (fy Creamy)

Men ærlig talt, så er det da langt billigere, og langt mindre vanedannende, at gnide næseborene med meget fint sandpapir og derefter banke hovedet meget hårdt ind i en væg.

Virkningen mandag morgen føles præcis som havde man hygget sig med stoffer

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-02-07 16:51

I øvrigt (off topic) så drak man altså ikke hjernen ud, da jeg var 16-18 år. Man drak derimod røven ud af bukserne.

Det siger min mor i hvert fald, som 2 gange har måttet bakse rundt med mig, efter at jeg var faldet af lokummet med bukserne nede om røven.

Godkendelse af svar
Fra : dortehou

Dato : 15-02-07 14:53

Hej Alle

Så kommer der vist ikke mere ud af det indlæg. Tak til alle som gad bidrage med deres mening.

Værsgo Vaxen. Dine points som lovet.

Hilsen

Dorte

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 01-03-07 20:35

Hej Dorte

Jeg så selv Christine F i min skoletid, og den er god, men jeg set den danske film Nordkraft sammen med min datter på 15 år, og den er også kanongod.

http://www.scope.dk/film.php?id=3489

Hej herfra