/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
maxi tændning
Fra : emilemgp
Vist : 563 gange
50 point
Dato : 12-02-07 09:01

sådan, har endelig feåt min maxi til at køre, men den skal fin instilles i tændningen? er der nogen der ved hvor mange cm tændrøret skal slå gnist før stemplet er i top?
mvh emilemgp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-02-07 10:54

Hvis ellers platinafstanden er korrekt, så skal tændingsbagpladen bare stå så skruerne står midt i de aflange huller, så bliver gnisten slået 1mm før top. Men hvis knallerten er "boret" så den kører med mange omdr. så skal tændingsbagpladen drejes så langt den kan modsat omløbsretningen.
Altså hvis magnetsvinghjulet drejer med uret, så skal tændingsbagpladen, drejes mod uret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emilemgp

Dato : 12-02-07 15:08

ja, har prøvet men syntes sku ikk jeg kan få den til at slå gnist inden stemplet er i top, platinerne begynder at sprede sig, når den er i top, og er helt fra hinanden når stemplet er på vej tilbage.....?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-07 16:48

Det kan du da ikke kontrollere sådan, der skal jo en god rotation til af magnetsvinghjulet, før gnisten kommer.
Husk at stille platinafstanden til de foreskrevne 0,35mm, ellers kommer gnisten ikke på det rigtige tidspunkt.
De 0,35mm er den største afstand de skal have når de er mest åbne, og enhver afvigelse her fra giver dårlige gnist, og på det forkerte tidspunkt.
Hvis du vil måle det, skal de foregå med et multimeter der er stillet til at hyle, eller vise gennnemgang (Ohm), når platinerne begynder at gå fra hinanden.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : emilemgp

Dato : 12-02-07 17:47

Tak for svaret pallebhansen.