/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny økonomisk bil til 40-50k
Fra : PhanTomY
Vist : 1066 gange
20 point
Dato : 12-02-07 08:39

Hej alle

Jeg er blevet træt af min Renault Laguna 2.0, da den er alt for dyr at køre i, dvs dårlig benzin økonomi, høj vægtafgift, høj forsikring og MEGET dyre reservedele!

Så nu skal jeg ha mig en ny økonomisk og pålidelig bil, spørgsmålet er bare hvilken?
Her er mine krav:

God benzinøkonomi (14-15-16 km på ltr)
Lav vægtafgift/grønafgift (helst 2020kr)
Pålidelig bil som altid starter og aldrig går i stykker
Hvis den så skulle gå i stykker skal den være BILLIG i reservedele
Den må helst være forholdsvis ny, dvs. ABS, servo og airbags
Gerne en pæn og smart bil
Billig forsikring dvs. mindre motor, men det hænger jo sammen med ovenstående punkter
Pris max 50k helst 40k!
Lavt værditab

Jeg har selv set lidt på en Citröen Saxo 1.4 VTS med 75 heste, den overholder de fleste af mine krav. Men hvad siger i? Hvad ville være det bedste køb?

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 12-02-07 08:59

http://www.bilgalleri.dk/

Kig herinde, der kan du nok godt få noget tid til at gå

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 09:08

Daxxa: Been there done that hehe!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-02-07 09:31

Den er f...... svær den der!
Helst en ny bil osv og gerne til Kr 40000,00 med lav værditab.
Hvis du nu omformulerede spørgsmålet lidt, var det nok lidt nemere at komme med nogle bud.
Hvad skal du bruge bilen til (evt. kun til at køre på arbejde i ene mand), hvor mange km skal du køre om året??
Priotering, hvad er vigtigst for dig, hvad er anden vigtigst osv.

Nu nævner du selv en Citroen, på det seneste bilblad, står der på forsiden, at franske biler dumper, ved brugtsalg, især med værditab, Hmmmmm

MVH

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 09:48

Jamen det vigtigste er at den er billig (benzin, reservedele, forsikring og afgift) og pålidelig. Næstvigtigste er værditab. Sidste er udseendet Den bruges primært til at transportere mig til og fra arbejde. Jeg vil skyde på at jeg kører omkring 12-15k km om året.

Hvem var så bedst iflg. det bilblad?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-02-07 09:53

Der er ingen biler, der ikke går i stykker, men der er mange, der ikke går så meget i stykker som Renault !!!
Ny og ny ????? men et godt bud på en fornuftig bil i prisklassen er en Toyota Corolla 96 eller 97 - 1,3. De findes også med et fornuftigt km-tal i den prisklasse. Kig efter en, der er undervognsbehandlet.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 10:03

Ja en corolla ser meget fornuftig ud, men iflg. http://www.hvorlangtpaaliteren.dk er det en energiklasse c, hvorimod en saxo 1,4 er en energiklasse b. Er saxoen dårligere rent mekanisk? Går den oftere i stykker og er det dyrer når den gør?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-02-07 10:08

Jeg har en 97 Corolla 1,6, som jeg i perioder pendler i, og på landevejen kan den sagtens snige sig op på 15 km/l. 1,3'eren bør absolut ikke bruge mere benzin - snarere tværimod, men det afhænger jo også af hvordan du kører bilen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 10:12

Suzuki Wagon. Jeg havde en 1,2 fra 2000 til 2005 kørte 90.000 km. i den. Den kom til sine eftersyn hver 15.000 km. kørt 15,75 km i gennemsnit pr. år. 2.000 kr. i grøn afgift. Der har ellers aldrig været noget teknisk problem med den. Den findes til omkrong 50.000 kr.
Min svigerinde havde en tilsvarende, og kørte 115.000 km - også uden problemer.
Jeg har set Wagon'er der har kørt små 200.000 km uden problemer. Jeg har nu min 3. suzuki. Jeg har dog købt dem fra ny af.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 10:21

alka, jeg ved godt at jeg sagde at udseendet var underordnet. Men jeg ville jo blive mobbet væk af mine venner hvis jeg kom kørende i en Wagon, no offence! Jeg er jo kun 23 år gammel hehe!

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 10:25

myg: jeg kører stille og roligt. Kører dog på motorvej hver dag. Går din corolla ofte i stykker?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 10:44

Nu ved jeg ikke hvor du bor PhanTomY, men her i Jylland kører flere unge mennesker rundt i sådan en kumme"fryser"! - netop pga. økonomien!

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 10:56

Midtjylland! Ingen i min omgangskreds har en. Men jeg må sige at det ser ud til at være en meget billig bil

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 11:03

Så hellere en Swift 1.0. Den må også være billig !

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 11:05

Swift'en en endnu billigere, men du kan ikke bruge bagsædet til voksne, og så kommer der liged dine sikkerhedskrav!

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 11:08

Ja den skal heller ikke være så billig at det koster mit liv!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 11:18
Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 12-02-07 11:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-07 11:24

Skal du dupere vennerne eller bruge et billigt transportmiddel.... ??????

Citat
God benzinøkonomi (14-15-16 km på ltr)

Kører alle mindre biler

Citat
Lav vægtafgift/grønafgift (helst 2020kr)

Igen alle mindre nyere biler

Citat
Pålidelig bil som altid starter og aldrig går i stykker

Findes ikke

Så alt ialt en "lille" japaner/koreaner passer nok bedst til pengepungen

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 12-02-07 11:25
Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 12-02-07 11:26

De skriver den kører 18,2 literen, som du nok kan se

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 11:29

Jeg ville ha købt den med det samme hvis det ikke var fordi den var så grim

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 12-02-07 11:30
Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 11:33

Er der ikke nogen der har nogle kommentarer til den Saxo 1,4 VTS, som kører 15,4 km pr. ltr. og 2020kr i gørnafgift?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 11:42

Citroen og el/elektronik

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 11:48

Noget du kan uddybe?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 11:59

Ikke specielt, men jeg har fire i omgangskredsen, der alle har kørt i Citroen, og de har alle hafr forskellige mærkelige problemer, som forhandleren ikke kunne finde ud af. Den sidste der er tilbage er vores ene sønsom har en Xantia. Jeg forstår ikke han har den endnu. Sidst vi var oppe ved dem var svigerdatter lige kørt op og handle. Hun ringede, at den lige var gået i står (det sker tit - siger de!). Den var ikke kørt tør for benzin. Det viste sig, at der var noget med tændingslåsen og noget med benzinpumpen og noget med...? Før den havde de en Peugeot 605. Den kostede dem 25.000 kr. om måneden! Der var altid et elektrisk problem, så prøvede man at skifte dit og skifte dat. At han fandt sig i det forstår jeg ikke. Peugeot og Citroen værksteder virker ikke kvalificerede, men andre herinde kan jo have haft bedre erfaringer med deres værksteder!

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 12:30

Ja det ved man jo ikke. Jeg er også lidt forvirret. Har en del mekaniker venner og deres meninger er total forskellige. Det er ikke til at blive klog på!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-07 12:46

Netop derfor skal du købe bil der "passer" til dig.....

Uanset vores erfaringer er det dig der skal køre i den.....

Nogen har gode erfaringer med den ene, andre med den anden.....

Der er ligeså mange meninger som der er biler.....

Ellers ville alle fabrikker jo gå nedenom og hjem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-07 12:52

Citat
Er der ikke nogen der har nogle kommentarer til den Saxo 1,4 VTS, som kører 15,4 km pr. ltr. og 2020kr i gørnafgift

For det første skal man aldrig stole på, hvad der står opgivet som "går så meget på literen"....og især ikke efter de grønne afgifter blev indført, hvor en bil er billigere i afgifr jo længere den kører på literen. Fabrikanterne er jo ikke dummere, end at de sagtens kan finde ud af, at hvis en bil der opgives til 15,4 km/l kun koster ejeren 2020 om året i afgift.....så kan den lettere sælges end hvis den f.eks. kun gik 12 og kostede 3500 om året

Og der har været utallige klager fra folk der køber biler: "Jamn, der står 15, 17, eller så og så mange km/l....men hvorfor kan min så kun køre 11-13 km/l"

Men når du er træt af Renault, skal du nok ikke købe en saxo, da jeg mener, at både renault og citroen er røven af fjerde division i forhold til f.eks Corolla.......og de fleste andre mærker, lige undtaget Suzuki og Fiat.

Citat
God benzinøkonomi (14-15-16 km på ltr)
Lav vægtafgift/grønafgift (helst 2020kr)
Pålidelig bil som altid starter og aldrig går i stykker
Hvis den så skulle gå i stykker skal den være BILLIG i reservedele
Den må helst være forholdsvis ny, dvs. ABS, servo og airbags
Gerne en pæn og smart bil

Det findes ikke, hvis du er heldig kan du opfylde 2, måske 3 af betingelserne i samme bil, og hvilke af dem, afhænger af bilmærket.

Og husk så på, at ofte bør den lave vægtafgift ikke være det kriterie man køber bil ud fra.
Alt efter behov og kørte kilometer om året, kan det ofte betale sig i sidste ende, at købe en måske lidt større bil med mere ydelse, da belastning og slitage (især på motoren) oftest er større på en mindre motor, som folk forventer kan holde til det samme som en stor, og det giver i sidste nede måske meget dyrere reparations-og vedligeholdelsesudgifter.

I linket herunder, kan du finde mange bilmodeller, og så nogen af de problemer som et lille udsnit af ejere har haft med de forskellige biler.

Nogen vil måske mene, at det er forkert at danne sin mening på så lille et grundlag, men jeg tror det dækker meget godt, for man skal også tænke på, at det måske kun er et fåtal af bilejere der kender siden, og at der findes utallige bilejere der har haft de samme problemer med deres biler, uden offentligheden får kendskab til det.

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 13:06

Dova: Hvis du skal komme med et bud på en bil der opfylder de fleste af mine krav, hvilken er det så?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-02-07 13:12

Nej, Corollaen går ikke ofte i stykker. Det eneste, jeg har ofret på den - ud over alm. vedligehold - indenfor det sidste år er et eller andet nyt i starteren til hundrede kroner.

Jeg har tidligere haft fransk bil (Renault) - det skal jeg aldrig mere have
Denne her er god, forholdsvis billig og kører rigtig godt og den har nu gået noget over 200.000 km.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 13:16

Inden jeg har købt ny bil, har jeg hver gang - inden - ringet til FDM's tekniske afd. for at høre om der er, og hvad der måtte være af problemer med lige den bil jeg ville købe. Der ligger mange hundrede besvarelser og prøvestationerbesøg bag svarende. Inden jeg købte Wagon'en sagde FDM, at det eneste problem de havde erfaring med var, at bagerste kofanger skulle afmonteres for at skifte pærer i baglygterne - og det passede. (Man skal være medlem af FDM for at får denne info). Jeg har aldrig haft en bil der altid kørte det som forhandleren lovede. Man kan da godt enkelte gange opleve, at komme i nærheden, men så er der da ikke noget ved at have nogle HK og lege med. Mit forbrug gør jeg op når året er omme, Så har jeg alle årstider og kørselsmønstre med. Den eneste fordel der er ved at bilen loves til at køre XX km på ltr. er, at den bliver billigere i grøn afgift - og det er da også værd at tage med!

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 13:26

Nu er jeg ikke lige medlem af FDM. Og ja jeg vil også mene at det er værd at tage den billigere grønneafgift med bare man på forhånd ved hvad den rigtigt kører på ltr.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-07 13:44

--------------------------------------------------------------------------------
"Nu er jeg ikke lige medlem af FDM" - så se og bliv det!!! - om nogen så har du sg. da brug for hjælp...
Hallo, hvor svært kan det være? Du har selv sat dine kriterier op på din evt. nye bil - hvis du er i tvivl, så køb dig til hjælp. De penge er givet godt ud...

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 13:50

Stouenbjerg: det er sikkert ikke svært. Men nu kendte jeg ikke lige FDM. Det lyder på dig som om jeg bare skal melde mig ind og gi dem mine krav, og wupti så har de fundet bilen til mig? Sådan tror jeg næppe det fungerer!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-02-07 13:56

- det har du ret i - det er IKKE forbudt at tænke selv... Men hos FDM kan du få udfyldt de huller der måtte være i dine manglende kendskaber til motoriserede køretøjer...

PS: - har du solgt din Puch?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 13:59

Men nu kendte jeg ikke lige FDM. Det lyder på dig som om jeg bare skal melde mig ind og gi dem mine krav, og wupti så har de fundet bilen til mig? Sådan tror jeg næppe det fungerer!

- men det er "tæt på". I de sidste numrer af FDM's medlemsblad. har der været en serie omkring at købe brugtbil, hvor det er FDM der finder bilen til medlemmet, de finder fire forskellige biler/mærker, inden for den pris, som medlemmet vil betale, og de fleste gange køber medlemmet én af de biler som FDM har fundet, så der er lidt om snakken.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 14:06

Stouenberg: jeg tænker skam selv... Og jeg har aldrig haft en puch eller en knallert for den sags skyld!

alka:
Det er godt alt sammen, men FDM har vel ikke tænkt sig at gøre det samme for mig i deres næste nr.? Så i siger at jeg skal melde mig ind i FDM - får man andet ud af det end et medlemsblad? For bladet kan jeg vel låne på bib!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-07 14:17

Hvis man bruger FDM, får man mere ud af det end blot et blad. Da jeg tidligere kørte 65.000 km årligt (erhverv) kom bilen på FDM prøvestation én gang årligt. Det de fandt der var det der skulle laves på værkstedet - og ikke mere! Jeg sparede penge kan jeg fortælle dig. I dag er vi alene medlem af FDM pga. vi har en fastliggerplads på en FDM-Campingplads, det er et krav for at få en fastliggerplads, men hvis man går op i rejser, biler, rabetter mm. og man iøvrigt vil bruge deres tilbud, så er det vel bare en af de ting man køber som en del af tilværelsen. Nogle køber 4-5 biografbilletter eller går en enkelt gang i det kgl. teater og nogle betaler de godt 500 kr. i medlamsskab til FDM! Sådan er det vel.
Om FDM vil tænke sig at gøre det samme for dig i deres næste nr.? Det kræver da som minimum, at du henv. dig. Det kunne jo være, at det ville være et godt oplæg til at skaffe nye medlemmer på!
Bladet kan du nok låne på bibl.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 14:34

Jeg tror jeg vil starte med at låne et par blade, og se om det er noget for mig.

Mine 3 kandidater:

Corolla
Wagon (meget usandsynligt)
Saxo

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 12-02-07 14:43

Held og lykke med dit valg PhanTomY. Men en Wagon -Grim som arvesynden - med kun 14.000 km på bagen og til under 50.000 kr. Det er økonomi!

Jeg står af tråden her.

Godkendelse af svar
Fra : PhanTomY

Dato : 12-02-07 14:50

Tak for svaret alka. og alle andre

Ja det er god økonomi. Men jeg har det bare på den måde at den er for grim! Jeg bruger jeg heller ikke kartoffelsække som tøj bare fordi de er billige

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-07 17:10

Citat
Corolla
Wagon (meget usandsynligt)
Saxo

Af de tre bør du vælge Corollaen.

Jeg kan godt huske dengang den grimme lille Wagon R kom på markedet og den blev prøvekørt og testet i en udsendelse på TV.......plasticbil var det, indtræk, plasticdele gik i stykker for et godt ord.
Køreegenskaber og sikkerhed (eller mangel på samme) var ikke værd at skrive om , for der var ikke noget positivt at sige om det.

Det var måske et rimeligt lille transportmiddel til kortere ture, såfremt altså man ikke krævede synderlig meget komfort, holdbarhed, sikkerhed og nogenlunde køreegenskaber .

Og det var så før der var nogen erfaring med slitage/driftsreparationer o.s.v., men:

Nu er det tilfældigvis en af de modeller der er mange erfaringer med på www.mandagsbil, og ud af dem går det igen, at de generelt har problemer med gearkassen, som ikke just er billig at raparere på Suzuki, og ofte på modeller der ikke har kørt særlig mange kilometer

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=269

mvh dova

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 13-02-07 07:28

Så må jeg lige lufte ideen om en corolla for mine mekaniker venner og se hvad de siger. Tak for hjælpen