/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunde allergi
Fra : jojoee
Vist : 10191 gange
100 point
Dato : 11-02-07 22:39

Hej
min hund har lige fået konstateret allergi. over for (lagermider) en form for mider som findes i korn og mel produkter. det ses ved at hunden klør sig meget .. er der nogle der har erfaringer med sådanne allergi. vi har selvfølgelig været til dyrelæge og fået det konstateret. (som forøvrigt kostede en større formue) Den skal fremover på allergi kost, og hvor købes det til billige penge??? hos dyrlægen ved de sandelig godt hvad sådan noget skal koste.
Eller er der nogle der har helt andre forslag hvad der kan hjælpe???

tak

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-02-07 22:43

Jeg ved, at der er rigtig mange med allergi-hunde, der er gået over til at råfodre med stor succes.

Der er masser af information rundt omkring på nettet - søg eventuelt på google med søgeordet BARF....

Vaxen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-07 23:23

Du skal købe et fuldfoder som består af eksempelvis ris og lam. Det du overvejende skal være opmærksom på, og som kan være svært at se op deklarationen er at fyldstoffet også skal være ris. Så vil jeg tro din hund kan tåle det.

En foderudrensning som en start vil være godt, her skal du i tre uger kun fodre med kogt ris suppleret med kalkun, eller fisk, samt en enkelt vitaminpille. Hunden må ikke få andet overhovedet. Giver du den blot en godbid kan du lægge en uge mere til kuren.

Det virker rigtigt godt på en allergihund, du kan se det ret hurtigt på pelsen.

Du kan herefter gå over til f.eks nutro/lam og ris.

Held og lykke med projektet.

qfha

Og tro mig, et godt foder er trods prisen billigere end dyrlægeregninger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-02-07 08:54

Jeg har god erfaring med mærket "Specific"" og jeg plejer at købe det hèr :http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=29/sprog=1/grp=yes/
Specific til Allergi: http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1861
Du kan også lave det selv, der findes opskrifterm.m. i denne bog, som jeg dog kun har set på engelsk
"Dr. Pitcairn´s complete guide to Natural Health For Dogs And Cats"

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 12-02-07 12:27

Hejsa jojoee
Min kat har også allergi. Han er så bare allergisk over for stort set alt, græs, ris, fluer, fisk, majs. Ja you name it.... Jeg startede også med allergifoder, som koster det hvide ud af øjnene. Så begyndte han at få kløstillende medicin, medrol, som han blev lidt dopet og sløv af. Jeg syntes ikke det hjalp det store, så begyndte min kat en allergibehandling, hvor han får injektioner med jævne mellemrum. I starten skulle han have en sprøjte hver 3. dag og nu 9 mdr senere får han en sprøjte hver måned. Du bliver oplært i at give disse injektioner, hvilket er nemt nok. Målet med behandlingen er at han skulle kunne nøjes med en sprøjte 1-2 gange årligt. Behandlingen er ikke dyr, har vel ca brugt 300-400 kroner på den pt. Han er nu tilbage med sin sædvanlige kost. Og skal lige siges han er blevet kanon aktiv, som hans race har ry for at være, springer rundt i sit klatretræ og slås med min anden kat. Synes det er værd at prøve, medmindre din hunds allergi kommer på rette køl ved hjælp af foderet.
Gogzi

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 12-02-07 16:36

Hej.
Jeg syntes du skal begynde at fodre med råt, men det er et stort arbejde med Barf og det er også det ved det at man skal passe godt på hunden får alt det den har brug for. Jeg fodre med rådt fra http://www.naturel.dk/ og det er jeg rigtig godt tilfreds med.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-07 17:23

Hej jojoee. Jeg har selv haft en allergihund, der fik konstateret støv/lagermide-allergi.

Problemet med kosten er, at lagermiderne findes i alle kornprodukter. Også i ris. Og også i tørfoder. Hvis miderne ikke er der fra starten af på fabrikken, så kan du være ret sikker på, at de hurtigt kommer til når du tager hul på posen.

Jeg går ud fra, at din hund også reagerer på støvmider? De er nemlig meget lig lagermiderne. Og så er det jo rengøring, der er brug for.

Men jeg kan fortælle dig hvordan det gik her i huset.

Ramses var en ganske flot og vidunderlig berner sennen hund. Han mistede pelsen og fik kløe da han var et års tid. Vores daværende dyrlæge sagde "allergi" og udskrev prednisolon.
Han fik piller hver dag i 2 år. Og det holdt kløen væk og han fik pels igen.

3 år gammel fik han pludselig "lang næse". Jeg regnede med, at det var en forkølelse og han fik en antibiotikakur af vores NYE dyrlæge, der havde overtaget den gamles praksis.
Men 14 dage senere fik han næseblod og vi måtte til dyrlægen igen. Det viste sig nu at han havde fået svamp i snuden, -noget han kun kunne få på grund af nedsat immunforsvar..... på grund af den medicin (prednisolon) han havde fået i flere år mod allergi. Kuren var nogle meget ubehagelige snudeskylninger i fuld narkose og dyr medicin ved siden af.

Men heldigvis var den nye dyrlæge hudspecialist. Og hun anbefalede at Ramses blev priktestet og derefter desensibiliseret med indsprøjtninger hver uge igennem længere tid. Derefter hver anden uge, -senere en gang om måneden for at ende med en sprøjte en gang hver tredie måned.

Ramses var sygeforsikret så der var ikke noget at betænke sig på. Han kunne jo ikke mere tåle medicinen mod kløe.

Vi nåede så langt som til indsprøjtninger en gang om måneden og han var HELT fri for kløe og fik ikke anden medicin. Så det var en rigtig succeshistorie.

Men da han var 4½ år gammel fik han endnu en immunsygdom, "autoimmun hæmolytisk anæmi", og trods intensiv behandling døde han af blodmangel en måned efter at sygdommen blev konstateret.

-----------jojoee, ang. foder, så er det ikke nogen dårlig ide at fodre med BARF eller råt som Nanahund foreslår.
Du kan også gøre som jeg gjorde: Jeg kogte kyllinger og blandede med kogte ris. Risene skyllede jeg 3 gange inden jeg kogte dem for at skylle det meste af lagermiderne af. Du kan også bruge kogte kartofler for helt at undgå lagermiderne.

HVIS du er nødt til at bruge tørfoder, så vil jeg anbefale dig Olivers Lamb. Det er specielt fremstillet til allergihunde og fra fabrikken af er der ingen lagermider i. Du skal så selv sørge for at opbevare det i en bøtte med tætsluttende låg -som også kan købes hos Olivers. Og selvfølgelig sørge for grundig rengøring af bøtten hver gang du hælder en ny sæk hundemad i den.

http://www.olivers.dk/Default.aspx

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-02-07 02:31

Vores Nanna havde også allergi overfor støvmider og lagermider. Olivers lam og ris hjap på det, men det er ikke nok. Du skal også opbevare foderet i en tæt plastiktønde, ellers går miderne i det alligevel. Vi købter også Olivers Omega3 boost. Det hjalp meget på hendes pels, som ellers var meget tør og lugtede, selv om hun forholdsvis tit var i bad. Dyrlægen sagde, hun skulle i bad hver 14 dag, og han viste os også, hvilken shampoo, vi skulle vaske hende i. Det var en antikløe m.m.

Grunden til, at hunden skulle så tit i bad var støvet i pelsen. Hun brød sig godt nok ikke om selve badet, men hun elskede at blive tørret og nusset. Nanna fik så også to Medrol dgl. (binyrebarkhormon), og det var vist den største medvirken til hendes død. Hun blev aflivet mindre end en uge før jul. Dels fordi hendes allergi plagede hende, dels fordi hun havde lagt sig meget ud af Medrolerne, og sidst, men ikke mindst fordi hun fik et meget dårligt ben.

Om onsdagen hun kom selv hen og lagde sin pote i min hånd og kiggede mig ind i øjnene. Det virkede fuldstændtigt som om hun sagde: "Mor, nu vil jeg gerne have fred og dø". Jeg håbede, det var mig der var åndsvag, men det var det desværre ikke. Hun gik hen og lagde sig på sit yndlingssted, og der blev hun liggende. Hun ville ikke på luftetur, hun ville i det hele taget ingen ting. Om mandagen blev hun aflivet. Det viste sig så, at dyrlægen havde skrevet i journalen, at hvis hun ikke havde det bedre om mandagen, skulle hun aflives. Hun blev kun seks år.

Så mit råd til dig er at gøre grundigt rent, så der aldrig ligger støv. Lad hunden være så meget ude som muligt og opbevar maden i en rigtig god tønde. Og lad den komme ud og svømme så tit som muligt. Om vinteren må du jo så komme den i bad. Hvis din hund skal have Medrol, så giv hende så lidt som overhovedet muligt. Jeg spekulerer stadig på, om det havde været mere humant IKKE at give Nanna Medrol, men lade hende kradse sig noget mere. På den anden side kradsede hun tit ørerne til blods på trods af Medrolen.

Held og lykke med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-07 13:07

Det er ikke ligefrem opløftende historier du får her fra kandu, jojoee...

Man kan ikke komme uden om at allergi overfor støv og lagermider hos en hund er MEGET alvorligt. Og MEGET dyrt. Kosten er næsten det mindste.

Som Jette også skriver, så er man også nødt til at vaske hunden tit med specialshampo. Ramses skulle vaskes to gange om UGEN! med en specialshampo som dengang kostede 85 kr. En flaske rakte til to gange vask. Og så fik han et kosttilskud der hed Viacutan som kostede ca. 200 kr for knap en måneds forbrug.

Hvis jeg engang igen skulle få en hund med allergi, så ville jeg ALLERFØRST kontakte en dyrlæge med speciale i hudsygdomme eller allergier. Og så ville jeg få foretaget en grundig test, -f.eks. priktest. HVIS dyrlægen så mente der var mulighed for desensibilisering, så ville jeg sige "jatak" med det samme. Jo tidligere man går i gang, jo bedre er chancerne for hunden.

Hvis desensibilisering ikke er mulig, -enten af økonomiske årsager eller fordi dyrlægen fraråder det, -så vil jeg give min hund medicin (prednosolon eller medrol el. lign. ) nok til at den kunne have det godt... VEL VIDENDE at det langsomt ville slå den ihjel. Og når de alvorlige bivirkninger så startede, så ville jeg lade hunden aflive.

---En anden ting er, at opdrætter bør have at vide at hunden har allergi da det ret tit er arveligt. Og med en stambogsført hund vil man kunne få nedslag i prisen eller lade handelen gå tilbage hvis allergien opstår indenfor de første par år... Og det gør den jo ofte...

jojoee, hvad er det for en hund, du har? Størrelsen er ret væsentlig...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 13:23

Jeg vil nu tillade mig at holde fast i foderet først og fremmest.

Havde jeg en allergihund ville jeg ikke overveje to sekunder at gå over til råfodring. Det er lidt besværligt, men kan man undgå historier som I fortæller, så vil jeg gøre ALT!

Jeg talte i sidste uge med en dame hvis søn har en hund med svær allergi og furunkolose. Han har i længere tid gået på Landbohøjskolen til behandling og er blevet anbefalet en diæt til hunden, der kun består af kogte hestekød og kogte kartofler og nogle tilskud. Denne diæt har hjulpet hunden en del, men ikke taget det hele.

Du kunne jo prøve at ringe til Landbohøjskolen og høre, om denne kostplan er noget, de deler ud af offentligt - for det er jo noget enklere at afprøve end at sætte sig ind i alt omkring råfodring. (Dog tror jeg at det har en bedre effekt, men hvis det andet kan gøre det...)
Det er klart, at hestekød er dyrt - råfodring kan holdes på et prisleje, der svarer til en god kvalitetstørkost.

Personligt ville jeg ikke vælge noget som helst kost, der kommer tørt i en pose, når hunden er allergisk overfor lagermider. Jeg ved godt, at Olivers har et godt produkt - bruger det selv - men allergi skal man ikke spøge med - som ovenstående indlæg også fortæller alt om.

Vaxen

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 13-02-07 13:39

Ja sikke dramatiske historier Ja jeg har vasket hunden hver uge den sidste md, i special shampo, og Darwin som er en blanding imellem en samojede spids og en border collie har også kun fået foder fra Hill´fs prescription diet den sidste md, og sammen med nogle ret dyre piller ved navn atopica 100 mg som den får en af om dagen. har det da også hjulpet, og den er ser pænere ud i pælsen, især omkring knæleddene hvor den var helt bar. Men som i også skriver, så er det ikke billigt, og det var det jeg lige håbede på at en kunne gi mig en billig mirakelkur før jeg bliver ruineret

Men tak for de mange svar indtil videre

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-02-07 13:54

Det var sørme noget skrapt medicin din lille hund skal have der!

Det aktive stof er Ciclosporin, som er et middel, der hæmmer immunsystemet. Gad vide, om dyrlægen havde tænkt, at den skulle have det resten af livet?
Ihvertfald er det svært at vide om foderskiftet har virket, når hunden er på sådan en skrap kur - som i øvrigt kun er symptombehandlende.

Hvor meget koster det foder, du køber? Bare lige for at få en fornemmelse af, hvad du synes er dyrt.

Her i huset fodrede vi vores gamle hund med Hill´s prescription diet C/D i 11 år og jo, det er da et dyrere foder en det fra ALDI, men man får også noget for pengene.

Nu er vi gået over til Olivers med vores nye hund - mindst ligeså godt foder bare lidt billigere...

Jeg vil til hver en tid anbefale alle hundeejere at investere i deres hunds foder - den kan overleve på det billige, men den kan leve optimalt på et lidt dyrere kvalitetsfoder.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-07 13:55

Ja, det kan jeg da godt se... Det bliver vist en tusse om måneden... Men det er vist meningen, at I senere kan gå over til kun at give en pille hver anden dag... Men det er jo altså også dyrt.. Især hvis det skal vare resten af livet..
--Og cyclosporin som pillerne består af, hæmmer immunforsvaret og kan også give alvorlige bivirkninger. --Til mennesker bruger man det i forbindelse med organtransplantation og kræftbehandling...

Hvad siger dyrlægen om fremtiden? Vil Darwin kunne klare sig uden medicin engang??

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-02-07 16:11

Hej.
Jeg giver en voksen Collie 350 gr foder fra Naturel i døgnet, og deres kilopris er ca 20 - 21 kr og mine hunde er ikke sulten eller tynde men ganske pæne i størelse. Jeg vil tro en lidt større hund nok skal have lidt mere, men jeg syntes prisen er rimelig.

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-02-07 17:01

Nanna fik en desensibiliseringskur. Da hun nåede op på den høje dosis, var hun ved at dø. Jeg fandt hende nærmest bevidstløs foran sengen. Derpå satte dyrlægen hende på det halve. Hun skulle så bare have det hver uge i stedet. Men det virkede så vidt vi kunne se slet ikke på hende, den stakkels lille tøs.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-02-07 17:05

Glemte lige at sige, at Nannas allergi også førte til den ene ørebetændelse efter den anden. Så snart hun var færdig med en omgang antibiotika, fik hun den næste ørebetændelse. Til sidst fik hun opereret øregangene næsten lige så store som øreflabben (hun var Golden Retriever). DET hjalp. Hun fik kun ørebetændelse to gange siden. Til gengæld kløede ørerne (arvævet) stadig meget. Hun rev tit hun i ørerne, så blodet sad i klumper, selv om vi tit smurte hende med noget gel med binyrebarkhormon i. Det tog kløen et par dage eller tre, så begyndte de at klø igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-07 17:07

Prisen ER rimelig... Men det er ikke alle, der kan have 12 kilo hundemad liggende i fryseren...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-07 17:17

Næh, det er ikke alle hunde, desensibilisering virker på, Jette. Det er vigtigt, at hunden ikke har nået at udvikle allergi mod mere end nogle få ting.

--Og så er jeg sikker på, at årsagen til at Ramses tålte det så godt var, at vores søde dyrlæge var umådelig forsigtig. Ramses fik en meget svag dosis først, -flere gange. Og når der ikke så ud til at være nogen reaktion, så fik han en lidt stærkere dosis... i flere uger. Selve optrapningen tog et halvt års tid... Med indsprøjtninger hver eneste uge. Og først efter et stykke tid på fuld dosis begyndte vi at trappe ned, så han var nede på en sprøjte om måneden da han begyndte at blive syg. Men indsprøjtningerne tålte han fint nok. Vi ventede dog en halv time hos dyrlægen efter hver stik fordi der KUNNE komme en allergisk reaktion.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-02-07 17:33

Hmmm, Nanna skulle kun have hver 14 dag, når hun fik normal dosis. Og hun fik ikke nær så mange. Så vidt jeg husker, fik hun tre gange af hver dosis. De var i tre forskellige flasker, med hver deres styrke. Vi kunne selv stikke hende, mente han. Det kunne vi også sagtens. D.v.s., det var min samlever der stak hende. Da jeg stod med sprøjten, kunne jeg nemlig ikke få mig selv til at stikke nålen i hende. Men det lyder, som om hun kun fik en brøkdel af, hvad Ramses fik. Måske er det derfor, virkningen udeblev.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-02-07 19:10

Hej birgitta.
Det er nu billigere at købe en lille fryser til ca. 1800 kr end en hund der koster dyre regninger fra dyrlægen.

Og alle de binyrebark homoner lige fra piller sprøjter og salver er det værste skidt man kan give sit dyr, og man skal jo huske på hunden fortæller ikke om bivirkningerne.

Hilsen nanahund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-02-07 20:05

Jamm... Jeg bor i en lillebitte lejlighed på 45 kvm...

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 14-02-07 07:56

Ja ang Darwins piller så skal den kun have en pille hver dag i starten, og så måske kun en i ugen på sigt,alt efter hvor effektiv det virker, men nok en livslang behandling, ihvertefald med sprøjterne som vi ikke er begyndt på endnu. Ang pillerne med det virksomme stor ciclosporin. så er priserne skruet helt op. 1600 kr for 30 kapsler. Til mennesker hedder medicinen Sandimmun Neoral og koster ca 1200 kr for 50 kapsler. (Selvfølgelig receptpligtigt) Så er godt træt af at de kan tage sådan en pris bare fordi det er til dyr. tyveri. så kom jeg lige af med det .... dejligt.
Men i får tak for de mange gode historier og knap så gode, men har da fundet lidt nyt inspiration, i er velkommen til at skrive hvis en kommer med et helt andet forslag.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 14-02-07 07:59

Ja og foderet koster forresten 570 kr for 15 kg, og så må den få kartofler, og gulerødder.
Ellers ikke andet i følge dyrlægen.

Kommentar
Fra : Båd1-Ell1

Dato : 23-02-07 21:11

Kender umiddelbart ikke til den type allergi. Har heldigvis ikke haft de problemer med min hund. Men billigt foder finder du på zooplus.de. Det er let og bekvemt at bestille hjemmefra, de levere fragtfrit til døren. Sidst jeg bestilte fik jeg tastet forkert og fik bestilt 120 kg foder i stedet for 60, men i en stresset hverdag skal jeg i lang tid ikke tænke på at købe foder.

Det der binyre... (kan ikke stave til det) det er vistnok bedst at holde sig fra.

Det jeg helst vil anbefale (jeg ved at det er en hård beslutning), hvis problemet ikke lader sig let løse, afliv hunden, der er nok sunde hunde på internatterne som søger en god familie.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-07 11:57

jojoee, -hvordan går det med Darwin?
Det er altså en ærlig sag, hvis man synes, at behandlingen er for dyr. Det skulle være til at snakke med dyrlægen om det. Jeg tror ikke, at medrol eller prednisolon er mere skadelig end den ciclosporin du giver ham i øjeblikket. -Men en del billigere...
Ciclosporin til mennesker koster såmænd nok nogenlunde det samme som til dyr... Men der er tilskud til mennesker... -Det er der jo ikke til dyr.

Ifølge "medicinpriser" så koster 30 Atopica 100mg 1177 kr. eller 39 kr pr.stk.

http://www.medicinpriser.dk/Default.aspx?Navn=Atopica+Vet.

50 stk. Sandimmun Neoral 100mg koster 1747kr eller 35 kr. pr stk..

http://www.medicinpriser.dk/Default.aspx?Navn=Sandimmun+Neoral

Så der er næsten ingen forskel i prisen... Men til mennesker ville man jo kunne få tilskud.

Du har nok kikket på prisen for svagere piller...
Men hvis du har betalt 1600 kr for 30 Atopica-piller så er det måske hos dyrlægen? Så sparer du vist 4-500 kr ved at gå på apoteket...