/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 589 gange
50 point
Dato : 11-02-07 22:05

Jeg mangler lidt hjælp til tydning nedenstående i Arkivalieonline 1768-1784 Vor Frue, København. Opslag 157:

§23 Onsd:
Hr. Just Platfod Candel Juris paa …….. ……. og Hst. Anna Christence Ursin … … …, Engelbert Platfus, fadd: Christian Rejmert, Cansellist paa Øster gade, Nicolaj Bennich Kiøbmand paa Amager ….., Peder Ursin Comis paa ….. ….., Madame Susana Rohde i ….. ….., Jomfru Anna Kingo Bruun ved Vester Vold … … …

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-02-07 23:03

Hr. Just Platfod Candid. Juris paa Nye Torv og H:
Anna Christence Ursiin D. S. K. [Deres Søn Kaldet?]
Engelbert Platfus, fadd: Christian Rejmert Cancellist
paa Øster Gade, Nikolaj Bennich Kiøbmand paa
Amager Torv, Peder Ursiin Comiss: paa Nørre-gade,
Madme Susana Rohde i Klædeboerne b. B, [bar Barnet]
Jomfr. Anna Kingo Bruun ved Vester Vold ? ? ?
[Kan det være H. B. H. for holdt barnets hue?]

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-02-07 23:10

Jeg vil lige tilføje, at det du læser som et paragraf tegn jo slet og ret er d: - hvis du kigger på de forrige tegn i samme position, vil du se at det simpelthen er d:, og dette er især tydeligt øverst på siden.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-02-07 04:21

Jeg kan måske lige tillade mig lidt smårettelser:

Den indledende betegnelse er naturligvis ikke Hr. men Sr

Det er vel også et spørgsmål om det jeg først fik til D. S. K. ikke er E: S: k: der vel så må betyde En Søn kaldet - bemærk iøvrigt, f.eks. ved Frantz Mathiesen Kÿhns datter Sidse Marie på den modstående side, at det ved pigers indførsler er E: D: k: [En Datter kaldet] som bruges.

Mht. de tre afsluttende bogstaver for huemoderen, er jeg oftest stødt på betegnelser som: stod hos, hos stod, og gik hos, men det kan jeg ikke få til at passe med bogstaverne, og det huemor faktisk foretager sig, er jo at holde barnets hue/kyse mens det døbes.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-07 04:30

Og så lige - forhåbentlig - den sidste:

De tre sidste bogstaver kan vel være h: C: H: for holdt Christen Huen hvor Christen Huen så var dåbshuen i den tids sprogbrug.

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 12-02-07 16:12

Tak for svaret præceptor.