/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rieneck
Fra : cschannong
Vist : 1650 gange
100 point
Dato : 11-02-07 15:37

Hejsa
For noget familie søger jeg

HERMAN LEOPOLD RIENECK(Født 8 april 1893 på Frederiksberg). Hans far hed vist nok Oscar.

Han havde en del søskende (familien kender kun navnene på KARMA og HEDVIG og muligvis en broder der blev konfirmeret Palmesøndag 1920 der hed CHRISTIAN.).

Familien boede i 1920 på Jagtvejen 177, København

Herman blev gift med Mary Kirstine Lauridsenden 1 maj 1919. og fik kort efter en datter. Ægteskabet blev ophævet ved dom den 20 . december 1929. Det havde ikke været muligt at finde HLR og få hans samtygge.

I emigrations papirerne i Landsarkivet er der noteret at han emigrerede da han sejlede med "United States" ca. 28 januar 1927 til Halifax.

HLR er lokaliseret i Vancouver en gang i 1930 og på arkiver i Vancouver var HLR opgivet til at bo på
452 East 13' Ave i 1948 opført som Labourer Keely Lumber
sidste adresse er 166 West 19' Ave. I 1961 og da var han opgivet at være Carpenter.

Kan man finde flere oplysninger om ham og evt. hans familie.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 16:34

Den sidste Rieneck jeg finder gift i København, ikke Oscar:
Den andet er nok for nyt til at jeg kan finde det på nettet, Svend

"
RIENECK, Georg Johan Christian   Age:   29   Marriage
   Wife:   Ellensine Mathilde JENSEN   Age:   20
   Marriage Date:   11 May 1872   Recorded in:   Kobenhavn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 18:32

I den sidste folketælling på nettet fra Hovedstaden i 1885, altså 8 år før Herman bliver født,
finder vi denne folketælling; og stadig ingen Oscar, Svend
"
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Øster Voldgade (Lige numre), St. Annæ Vester, Øster Voldgade 28 Matr. 480 Sidehus 1.sal, 10, FT-1885

Christian Ludvig Rieneck 59 Gift Husfader Skræddermester København
Thora Aurelia Rieneck 49 Gift Husmoder København
Jørgen Eugen Horatius Rieneck 13 Ugift Barn København
Valborg Wilh. Cath. Aurel. Rieneck 11 Ugift Barn København
Emilie Diana Concordia Rieneck 9 Ugift Barn København
Elna Martha Carol. Hanne Rieneck 7 Ugift Barn København
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 19:04

Sjovt nok læste jeg RIENECK som Rie-neck, Rie og noget med hals på tysk,
men du ved vel der findes en by RIENECK syd for Fulda, nord for Lohr, i Tyskland:

http://www.rieneck.de/bf/rathaus/stadtrat.htm

RIENECK er altså Rien-eck, et knæk på en flod...
(ikke Rhinen men Sinn, en biflod til Main)

Mon dine RIENECK aner kom derfra, Svend

Kommentar
Fra : cschannong

Dato : 11-02-07 20:02

Hej Svend

JA jeg ved godt der er den by i Tyskland. Og jeg tror også de stammer derfra, men man skal jo starte nedefra.

Hende jeg hjælper er datter af Herman og han forlod hende og hendes mor da hun stadig var en baby, så hun har ikke haft de bedste muligheder for at finde mere selv. Hun er født i 1919

Christina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-07 21:33

Hvis vi finder Hermans forældre, sikkert af tysk afstamning,
(og måske hed faderen Oskar i stedet for Oscar?)
kan jeg sikkert hjælpe med at spore hans familie tilbage til Rieneck...

Om det "nye" fra Hermans fødsel og fremefter; i Hovedstaden og videre i USA...
Her kan jeg desværre næppe bidrage, Sorry Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-07 12:10

Kan det tænkes HERMAN LEOPOLD RIENECK fik flere børn i Canada eller USA:

Der findes en Dragon spillende meget yngre Tony RIENECK i USA:
Tony Rieneck ...
www.dragontalongames.com/AdvancedSearch.aspx

Og en forfatter Alex RIENECK:
Review Copyright (C) Alex Rieneck 2006
All rights Reserved.
No reproduction without prior written approval from the author.
tlaloc.customer.netspace.net.au/Film%20Rev/Film%20Reviews/gangs%20new%

Men selvfølgelig meget usikkert det er hans oldebørn, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-07 16:04

Ved at søge på Rieneck i Canada fandt jeg ingen Oscar eller Oskar...
Men nogle nulevende danske Rieneck; måske kender en af dem familiens aner?
"
Inspirationen til den “udtynding” kom fra militærpsykologen Bent Rieneck
Kommunikationsansvarlig i PRIMO Vibeke Rieneck

Måske også dansk forsker, K er så nok Klaus
Protein Phosphatase 2A (PP2A) Regulates Interleukin-4-mediated STAT6 Signaling: K. Rieneck

Og måske en Fransk talende Canadier:
Wikipédia n'a pas d'article avec le nom exact Michael Rieneck ...

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-07 17:20

>fandt jeg ingen Oscar eller Oskar...
Det var naturligvis Herman og Leopold Rieneck jeg ikke fandt.

Og med hensyn til de danske Rieneck, der evt. har fundet deres forfædre,
for dumt at lede efter dem i Canada:

Her finder du 20 nulevende Rieneck ifølge Krak:
http://www.krak.dk/Person/Resultat.aspx?Who=Rieneck&WhoOnlySearch=false

Og lettere og billigere: 4 af dem har Email hos TDC:
"
Anita Rieneck - Birkerød
Kim Rieneck - Trige
Lars Rieneck - Ølstykke
Susanne Rieneck Pedersen - Nivå
Thomas Rieneck - Birkerød
"
http://www.epost.dk/cgi-bin/search/extended

Måske er hende du hjælper der i blandt, eller hun kender dem...
Blandt dem hun ikke kender er der måske én der har fundet Hermans far?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-07 17:54

>>Sjovt nok læste jeg RIENECK som Rie-neck, Rie og noget med hals på tysk,
>RIENECK er altså Rien-eck, et knæk på en flod...

Heller ikke Rigtigt,
RIENECK kommer fra greve familien ... von RIENECK der først ejede stedet...

Og er du en rigtig Rieneck kan din familie føres tilbage til før vi kunne skrive i Danmark,
så de der siger de nedstammer fra Kong Valdemar eller Ansgar, "pattebørn".

Sig det til hende du hjælper, Christina.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-07 20:07

Det er fra folkt. på DDA.i 1850, kan være forfaderen til din ane.
prøv at se i kirkebøgerne på AO. Sankt Johannes (10) sogn, der kan du være heldig at finde Herman Leopolds far Oscar.
senta
Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebos Kvarter, Nørrebro 36 litra C, stueetagen, 289, FT-1850, b6508
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Herman Leopold Lindsten42 GifttraadhandlerKjøbenhavn
Caroline Marie Richardt35 Gifthans koneDo.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-07 21:12

Jeg tror ikke på Gifttraadhandleren...

hvis man bliver kaldt op efter sin farfar;
sjældent at man overtager begge fornavne,
og Rieneck er for langt fra Lindsten eller fru Richardt.

Men er Leopold ikke et Jødisk navn, måske et søge mulighed der...
Og som nævnt er Oskar mere tysk end Oscar, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-07 22:00

Kan navnet være fordansket til Rienech:
"
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Borgergade, Borgergade 200, første sal, 1052, FT-1850,:
Georg Wilhelm Rienech 31 Gift skrædermester Kiøbenhavn
Caroline Christine Nielsen 27 Gift kone Kiøbenhavn
Johan Georg Christian Rienech 7 Ugift børn Kiøbenhavn
Andrea Johanna Alvilde Rienech 1 Ugift børn Kiøbenhavn
"
Her har vi jo en Christian, ligesom lillebroderen, 50 år efter...
I de gamle greveslægter er der flere Otto, ikke Oskar,
kan faderen mon hedde Otto, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-07 09:51

Det er vist kun i Danmark Rieneck er blevet omdannet til Rienech...
Det må jo være dem jeg først fandt fra folketællingen i 1885:
"
CHRISTIAN LUDVIG RIENECH
Spouse: THORA AUROLIA HANSEN Family
Marriage: 02 DEC 1859 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
I Tyskland er Rienech en helt anden familie end grevefamilien Rieneck, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-07 20:17

Det har nok ikke noget med den aktuelle Københavnske Rieneck familie at gøre,
men tilfældigt fandt jeg, at den yngre gren af den fine Rieneck greve familie:
Nostitz-Rieneck familien fra Østrig-Ungarn (Tjekiet ) var ingift i i en dansk familie:
"
3c) Karl Erwin Gundaccar (Sonnberg 30 May 1866-Kaposvár 22 Jan 1942); m.1st Prague 10 Jun 1895 (annulled 1916) Caroline Gfn von Nostitz-Rieneck (Prague 29 Jan 1876-Petronell 6 Jan 1950); m.2d Salzburg 22 Jan 1925 (div 1941) Charlotte Bornemann (Copenhagen 20 Jun 1898-Svendborg ca 1975)
"
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-07 12:04

Om de to sjældne navne: Karma og Aurelia/AUROLIA...
Jeg finder kun én Karma, kan Hermans søster være opkaldt efter hende?
"
kbhv, København (Staden), Smedegade, Udenbys Klædebo, Smedegade 15 Matr. 36 V2E Venstre Sidehus 1.sal, 13, FT-1885

Thorvald Prosilius Lützer 37 Gift Husfader Arbejdsmand København
Karma Mirsa Lützer f. Sørensen 40 Gift Husmoder Roskilde
"
For det er vel Karma, ikke f.eks. Kamma??

Også meget få Eveline, et øjeblik troede dette var skræddermesterens kone som ung:
"
kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, Øster kvarter II, Holmensgade 173, 2den sal, 1004, FT-1850

Peter Viezen 29 Gift skipper, farer som styrmand Ibden
Sophia Frederikke Viezen 25 Gift hustru Kjøbenhavn
Hulda Sophia Franciska Viezen 1 Ugift deres datter Kjøbenhavn
Caroline Eveline Eleonora Aurelia Hansen 19 Ugift hans tjenestepige Kjøbenhavn
"
Men Caroline ikke Thora...

Det med "Labourer Keely Lumber" forstår jeg ikke, Svend