/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diesel contra fyringsolie
Fra : keldlarsen
Vist : 2457 gange
20 point
Dato : 11-01-03 15:10

Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder fyringsolie på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er det samme i de to tanke.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 11-01-03 15:18

Der sker sikkert ingen skade; men det er ulovligt.
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 15:18

Jeg har hørt at den eneste forskel er at der bliver tilsat frostvæske i
diesel om vinteren.....og så selvfølgelig prisen.
Jeg har selv prøvet fyringsolie og kunne ikke mærke forskel.

Nicolaj
(Skoda Octavia Combi TDI)

"keldlarsen" <keldlarsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:IzVT9.33539$Hl6.3606010@news010.worldonline.dk...
> Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder fyringsolie
> på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er det samme i de to
> tanke.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:03

> Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder fyringsolie
> på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er det samme i de to
> tanke.

Måske. Måske ikke.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at regne på hvor stor besparelse du vil
opnå på et år. Og så vurdere hvor mange reservedele (dyser f.eks.) du kan få
for det beløb... Det er ikke mange (for de flestes vedkommende), skulle jeg
hilse at sige!

Jeg kunne ikke drømme om at gøre det.

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:09

keldlarsen wrote:
:: Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder
:: fyringsolie på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er
:: det samme i de to tanke.

Man skal ikke tro på alt hvad andre siger.

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:11

N.Damgaard wrote:
:: Jeg har hørt at den eneste forskel er at der bliver tilsat
:: frostvæske i diesel om vinteren.....og så selvfølgelig prisen.

Det er noget forfærdeligt sludder. Fyringsolie og diesel (det på
tankstationerne) er to vidt forskellige produkter. Selv antændelsespunktet
er forskelligt.

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:14

"Henrik B." <saab@mobilixnet_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:JsWT9.55$O07.1954@news.get2net.dk...
> keldlarsen wrote:
> :: Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder
> :: fyringsolie på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er
> :: det samme i de to tanke.
>
> Man skal ikke tro på alt hvad andre siger.
>

Nææ, men ikke desto mindre er det rigtigt hvad
der bliver sagt, i hvertfald hos en DK-tankstation jeg
kender til.

Morten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:31

Morten Larsen wrote:
:: Nææ, men ikke desto mindre er det rigtigt hvad
:: der bliver sagt, i hvertfald hos en DK-tankstation jeg
:: kender til.

Ifølge hvem? Tankpasseren? Dem skal man heller ikke altid stole på!

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:36

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:avpcbu$env$1@sunsite.dk...
>
> "Henrik B." <saab@mobilixnet_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> news:JsWT9.55$O07.1954@news.get2net.dk...
> > keldlarsen wrote:
> > :: Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder
> > :: fyringsolie på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er
> > :: det samme i de to tanke.
> >
> > Man skal ikke tro på alt hvad andre siger.
> >
>
> Nææ, men ikke desto mindre er det rigtigt hvad
> der bliver sagt, i hvertfald hos en DK-tankstation jeg
> kender til.
>
> Morten
>
Jeg har kørt på fyringsolie for nogle år siden i en gammel 307.... den osede
og hakkede præcis lige så meget som med rigtig diesel.... så jeg kunne ikke
mærke forskel.... om der er noget forskel på de nye højteknologiske motorer
ved jeg ikke, men jeg ville ikke gøre det.. måske mest for tanken om at en
forkert mand kommer forbi mens jeg tanker... og så har man balladen..

Andy

2630 Taastrup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 17:12

"AA" <grandoldman@tcdadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:avpdll$l1i$1@sunsite.dk...

> Jeg har kørt på fyringsolie for nogle år siden i en gammel 307.... den
osede
> og hakkede præcis lige så meget som med rigtig diesel.... så jeg kunne
ikke
> mærke forskel.... om der er noget forskel på de nye højteknologiske
motorer
> ved jeg ikke, men jeg ville ikke gøre det.. måske mest for tanken om at en
> forkert mand kommer forbi mens jeg tanker... og så har man balladen..

da Patrolen var dagligt transport midel alierede jeg mig med 2 60L tønder
de passede perfekt ind i bagenden på Patrolen
når man tanker fyringsolie i tønder er der ingen der kan få ondt..

om det så bliver hældt i det ene eller det andet oliefyr, når man kommer
hjem og kan være i fred, er en mindre detalje..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 18:11

> Nææ, men ikke desto mindre er det rigtigt hvad
> der bliver sagt, i hvertfald hos en DK-tankstation jeg
> kender til.

I så fald vil jeg gerne vide hvilken. For så skal jeg ALDRIG nogen sinde ind
på den. Er der så også 92 blyfri i alle deres tanke?

Du kan roligt regne med at der kommer det produkt ud som der står på
standeren. Det er jo ikke Tankpasseren eller for den sags skyld den mand der
forpagter stationen der bestemmer hvad der kommer i tankene. Det er rent
faktisk chaufføren der har det sidste ord der. Han har pligt til ikke at
fylde fyringsolie i tanken til Miljødiesel. Så stol ikke på alt hvad du
hører eller læser...undtager hvad jeg skriver

Mvh Brian
....der kører med olie og benzin til dagligt.

--
www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : geu

Dato : 11-01-03 19:13

Det er noget du skal passe meget på med at bruge.. ikke forde at staten kommer efter dig hvis de opdager det, men forde at det kan øgelægge din pumpe. fyringsolien er ikke så ren som diesel... men jeg ved godt at der er mange tanke hvor det er det samme tank man tapper fra. hvis du eks fylder fyringsolie på en Toyota med D4D motor (commen rail) går pumpen til.. den smøre ikke godt nok.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 19:20

> I så fald vil jeg gerne vide hvilken. For så skal jeg ALDRIG nogen sinde
ind
> på den. Er der så også 92 blyfri i alle deres tanke?

Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
95-hanen.

>
> Du kan roligt regne med at der kommer det produkt ud som der står på
> standeren. Det er jo ikke Tankpasseren eller for den sags skyld den mand
der
> forpagter stationen der bestemmer hvad der kommer i tankene. Det er rent
> faktisk chaufføren der har det sidste ord der. Han har pligt til ikke at

Vel er det da ej. Chaufføren fylder det i jordtanken, som han har fået
besked på fra leverandøren, at fylde i.

> fylde fyringsolie i tanken til Miljødiesel. Så stol ikke på alt hvad du
> hører eller læser...undtager hvad jeg skriver

Jeg tror nu også der menes at der er miljødiesel i begge haner. Altid den
bedste kvalitet, hvis der nu kun er en jordtank til to kvaliteter. Og sådan
er det nogle steder - tro det eller lad være.

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 19:34

> Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
> 95-hanen.

Der er godt nok langt imellem dem så...
> >
> > Du kan roligt regne med at der kommer det produkt ud som der står på
> > standeren. Det er jo ikke Tankpasseren eller for den sags skyld den mand
> der
> > forpagter stationen der bestemmer hvad der kommer i tankene. Det er rent
> > faktisk chaufføren der har det sidste ord der. Han har pligt til ikke at
>
> Vel er det da ej. Chaufføren fylder det i jordtanken, som han har fået
> besked på fra leverandøren, at fylde i.

Nope. Jeg må ikke fylde fyringsolie i en tank til miljø diesel fx. eller 95
i en tank til 92 med mindre der er skriftlig tilladelse fra højeste sted.
Har aldrig hørt om nogen der har fået lov til det.

> Jeg tror nu også der menes at der er miljødiesel i begge haner. Altid den
> bedste kvalitet, hvis der nu kun er en jordtank til to kvaliteter.

Ja sådan kan det måske hænge sammen. Men det er så en dårlig forretning for
tanken da der er ret stor prisforskel på miljødiesel og fyringsolie

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 01:19

Michael Jørgensen wrote:
:: Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
:: 95-hanen.

Tjah, "mit" selskab har over 500 stationer over hele landet, og "vi" har
UNDER 10 stationer, hvor du får oktan 95, når du vælger oktan 92. Du ka' jo
selv regne på sandsynligheden.

:: Vel er det da ej. Chaufføren fylder det i jordtanken, som han har
:: fået besked på fra leverandøren, at fylde i.

Ja, og eftersom chaufføren er ansat af leverandøren, kommer det ud på et. I
mit selskab må der IKKE, under NOGEN OMSTÆNDIGHEDER fyldes andet end
miljø-diesel i tankene på stationerne - og jeg ved det samme gælder for
Brizz! Faktisk er bilerne indrettet, så det slet ikke kan lade sig gøre -
do'!

:: Jeg tror nu også der menes at der er miljødiesel i begge haner.
:: Altid den bedste kvalitet, hvis der nu kun er en jordtank til to
:: kvaliteter. Og sådan er det nogle steder - tro det eller lad være.

Som Brizz skriver, vil det være tilsæt for stationen - p.g.a.
afgiftsforskellen. Og sjovt nok, så fortæller DK's chauffører at der ikke er
nogen steder, hvor det er som du beskriver.

Jeg kunne godt tænke mig at få kilden til din information. Er det en
stationens-ejer/forpagter, så glem det.

M.v.h.
Som OGSÅ kører olie/benzin til daglig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 01:57

Sat, 11 Jan 2003 19:20:03 +0100, skrev Michael Jørgensen, på 28
linier, i <3e206067$0$200$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :

>> I så fald vil jeg gerne vide hvilken. For så skal jeg ALDRIG nogen sinde
>ind
>> på den. Er der så også 92 blyfri i alle deres tanke?
>
>Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
>95-hanen.
Der er ikke mage øre til forskel på de 2 produkter.
Så det er sikkert derfor.
Mange af de tanke har dog fået begge dele idag.

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
Opel Vectra DTI

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 02:00

Sun, 12 Jan 2003 01:19:27 +0100, skrev Henrik B., på 32 linier, i
<jw2U9.7594$O07.5011@news.get2net.dk>, :

>Michael Jørgensen wrote:
>:: Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
>:: 95-hanen.
>
>Tjah, "mit" selskab har over 500 stationer over hele landet, og "vi" har
>UNDER 10 stationer, hvor du får oktan 95, når du vælger oktan 92. Du ka' jo
>selv regne på sandsynligheden.

For nogel år siden var der vel flere?

Da den blylette benzin blev fjernet fik de jo plads til 02 oktan i
tanken..

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
Opel Vectra DTI

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 02:19

Sun, 12 Jan 2003 01:59:46 +0100, skrev Karsten Andersen, på 22 linier,
i <udf12vkogh5mb5ghdnqh1qguun98ge3arg@4ax.com>, :

>Da den blylette benzin blev fjernet fik de jo plads til 02 oktan i
>tanken..
02=92

--
Med venlig hilsen
Karsten
http://www.jyde.cc/
Opel Vectra DTI

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 20 point
Dato : 12-01-03 06:38

Man må faktisk ikke være medvirkende til ulovligheder på Kandu, og det er ulovligt at køre på fyringsolie i indregistrede køretøjer.
MVH
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 09:02

> > Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
> > 95-hanen.
>
> Der er godt nok langt imellem dem så...

Ja ja - men her blev nævnt en enkelt specifik station. Så selvom der ikke er
mange (længere - det er jeg enig med dig i), så kan det jo godt være rigtigt
hvad N. Damgaard skriver - i det enkelte tilfælde han beskriver.

[snip]
>
> Nope. Jeg må ikke fylde fyringsolie i en tank til miljø diesel fx. eller
> i en tank til 92 med mindre der er skriftlig tilladelse fra højeste sted.
> Har aldrig hørt om nogen der har fået lov til det.

Nej men det er altså muligt. Og jeg garanterer dig at der er fyldt 95 oktan
i mange tanke, hvorfra en 92-pumpe hentede benzin. Jordtanken jo sagtens
være beregnet til 95, og indeholde 95, selvom der står 92 på standeren. En
dårlig forretning for selskabet (da det er dem der bærer ekstraudgiften, og
ikke forpagteren), men i nogle tilfælde er det ikke desto mindre sandt.

> > Jeg tror nu også der menes at der er miljødiesel i begge haner. Altid
den
> > bedste kvalitet, hvis der nu kun er en jordtank til to kvaliteter.
>
> Ja sådan kan det måske hænge sammen. Men det er så en dårlig forretning
for
> tanken da der er ret stor prisforskel på miljødiesel og fyringsolie

Igen - det er selskabet der beslutter det, ikke forpagteren. Derfor er det
også selskabet der bærer en evt. ekstraudgift, selvom der sikkert ikke er
mange øre forskel for selskabet, om de placerer miljødiesel eller
fyringsolie i jordtanken. De skal jo afregne afgifterne til staten ud fra
hvor mange liter der bliver solgt til kunderne, ikke hvor mange liter der
ryger i jordtanken. Så det er udelukkende evt. forskel i
produktionsudgiften, der er ekstraomkostning.

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 09:09

> Tjah, "mit" selskab har over 500 stationer over hele landet, og "vi" har
> UNDER 10 stationer, hvor du får oktan 95, når du vælger oktan 92. Du ka'
jo
> selv regne på sandsynligheden.

Her er ikke tale om sandsynelighed. Her er tale om et enkelt tilfælde, hvor
ham der hævder det, næsmest bliver hængt ud som dum eller løgner. Og faktum
er at manden kunne (uanset hvor lidt sandsynligt der er) have ret!

>
> :: Vel er det da ej. Chaufføren fylder det i jordtanken, som han har
> :: fået besked på fra leverandøren, at fylde i.
>
> Ja, og eftersom chaufføren er ansat af leverandøren, kommer det ud på et.
I
> mit selskab må der IKKE, under NOGEN OMSTÆNDIGHEDER fyldes andet end
> miljø-diesel i tankene på stationerne - og jeg ved det samme gælder for
> Brizz! Faktisk er bilerne indrettet, så det slet ikke kan lade sig gøre -
> do'!

Nej og det er jo også det jeg skriver! Do'! I nogle tilfælde er der
miljødiesel BÅDE i "fyringsoliestanderen", OG miljødieselstanderen.

>
> :: Jeg tror nu også der menes at der er miljødiesel i begge haner.
> :: Altid den bedste kvalitet, hvis der nu kun er en jordtank til to
> :: kvaliteter. Og sådan er det nogle steder - tro det eller lad være.
>
> Som Brizz skriver, vil det være tilsæt for stationen - p.g.a.
> afgiftsforskellen. Og sjovt nok, så fortæller DK's chauffører at der ikke
er
> nogen steder, hvor det er som du beskriver.

Og hvad ved de om det? Som beskrevet andetsteds, så er der for selskaberne
praktisk talt ingen forskel i udgiften, da prisforskellen udgøres af
afgifter af de solgte liter - og en liter er ikke solgt før den er pumpet op
i en kundes tank, fyringsolietank eller bil!

>
> Jeg kunne godt tænke mig at få kilden til din information. Er det en
> stationens-ejer/forpagter, så glem det.

Nå ja - en forpagter ved selvfølgelig mindre om hvilken jordtank rørene til
de enkelte standere kommer fra, end chaufførerne gør. Så glem det bare, do'!

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 09:09

[snip]
> >
> >Nej da - men der er nogle tanke der kun har 95 oktan i både "92" og
> >95-hanen.
> Der er ikke mage øre til forskel på de 2 produkter.
> Så det er sikkert derfor.
> Mange af de tanke har dog fået begge dele idag.

Jeps!

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-01-03 09:44

det er ikke ulovligt at køre på fyringsolie bare man husker at opgive hvor mange liter man bruger og opgiver det til told & skat og derefter betaler afgift at det som diesel... men lad nu være hvis det er en Commen Rail motor da der er meget store krav til kvaliteten at brændstoffet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 10:52

Karsten Andersen wrote:
:: For nogel år siden var der vel flere?

Det er korrekt.

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 11:47

keldlarsen wrote in dk.fritid.bil:

> Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder fyringsolie
> på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er det samme i de to
> tanke.

Det er en skrøne. Der er væsentlige forskelle på fyringsolie og dieselolie.
Primært nedre brændværdi, selvantændelsestemperaturen, svovlindholdet og så
en bunke tilsætningsstoffer.
Især den øgede mængde af svol (10-12 gange så meget som dieselolie) udgør et
problem.

http://www.fstyr.dk/udvikling/rapporter_pdf/Udst%C3%B8dningstemperatur_Odense_1.pdf
er en rapport hvor man havde målt udstødningstemperaturen på nogle
renovationsvogne. Deres kørselsmønster gør at de forholdsvis tit har en
udstødstemperatur som var lavere end 175 grader C.
Det vil sige at de hvis de kørte på fyringsolie vil opleve en ganske
betragtelig del af svovlet fortætter som svovlsyre _i_ bilens
udstødningssystem - dette er ikke specielt ønskeligt.

> http://www.kandu.dk/

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh (henrik@lagengymnastik.dk)

It works! Now if only I could remember what I did...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 12:12

> Nå ja - en forpagter ved selvfølgelig mindre om hvilken jordtank rørene
til
> de enkelte standere kommer fra, end chaufførerne gør. Så glem det bare,
do'!

Om du vil eller ej så er det faktisk tilfældet en del steder. Idag er der
elektronisk pejlign en del steder så de kommer aldrig ud på forpladsen og
pejler.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 13:05

"Brizz" <ng@(giderikkesnotmails)gronaerten.dk> wrote in message
news:t4cU9.34192$Hl6.3739147@news010.worldonline.dk...
> > Nå ja - en forpagter ved selvfølgelig mindre om hvilken jordtank rørene
> til
> > de enkelte standere kommer fra, end chaufførerne gør. Så glem det bare,
> do'!
>
> Om du vil eller ej så er det faktisk tilfældet en del steder. Idag er der
> elektronisk pejlign en del steder så de kommer aldrig ud på forpladsen og
> pejler.

Men det forhindrer vel ikke at der er steder, hvor forpagteren/ejeren ved
bedre end chaufføren, hvorfra de enkelte standere henter olien?

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 15:33

> Men det forhindrer vel ikke at der er steder, hvor forpagteren/ejeren ved
> bedre end chaufføren, hvorfra de enkelte standere henter olien?

Det er jo ligemeget hvordan rørføringen er. Der skal ikke andet i hullerne
end det der står på de skilte ved påfyldningen. Basta!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 18:41

Henrik Bøgh wrote:
:: Det er en skrøne. Der er væsentlige forskelle på fyringsolie og
:: dieselolie. Primært nedre brændværdi, selvantændelsestemperaturen,
:: svovlindholdet og så en bunke tilsætningsstoffer.
:: Især den øgede mængde af svol (10-12 gange så meget som dieselolie)
:: udgør et problem.
:: På
::
http://www.fstyr.dk/udvikling/rapporter_pdf/Udst%C3%B8dningstemperatur_Odens
e_1.pdf
:: er en rapport hvor man havde målt udstødningstemperaturen på nogle
:: renovationsvogne. Deres kørselsmønster gør at de forholdsvis tit har
:: en udstødstemperatur som var lavere end 175 grader C.
:: Det vil sige at de hvis de kørte på fyringsolie vil opleve en ganske
:: betragtelig del af svovlet fortætter som svovlsyre _i_ bilens
:: udstødningssystem - dette er ikke specielt ønskeligt.

Så kan dét ikke siges bedre!

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 19:10

"Brizz" <ng@(giderikkesnotmails)gronaerten.dk> wrote in message
news:70fU9.34305$Hl6.3774521@news010.worldonline.dk...
> > Men det forhindrer vel ikke at der er steder, hvor forpagteren/ejeren
ved
> > bedre end chaufføren, hvorfra de enkelte standere henter olien?
>
> Det er jo ligemeget hvordan rørføringen er.

Nej. Hvis et rør til en fyringsoliestander kommer fra den jordtank du og
dine kolleger fylder miljødiesel i, så kommer der nok miljødiesel ud af
hanen på den (fyringsolie)stander.

> Der skal ikke andet i hullerne
> end det der står på de skilte ved påfyldningen. Basta!

Meget muligt. Jeg har heller aldrig påstået andet.

Mvh
Michael.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 21:25

"Henrik B." <saab@mobilixnet_nospam_.dk> wrote in message
news:OMhU9.102$EB.4489@news.get2net.dk...
> Henrik Bøgh wrote:
> :: Det er en skrøne. Der er væsentlige forskelle på fyringsolie og
> :: dieselolie.

Klip

Øb..goddag

Jeg har nix forstand på diesel kontra fyringsolie, men kan da oplyse at min
mekker slog korstes tegn og kastede vie vand på mig, da jeg spurgte
(teoretisk..ville sq aldrig gøre det) om min 1 år gamle Skoda Octavia 1,9
TdI *kunne* køre fyrings olie.
Jeg fik en meeeeegt lang forklaing om nye moderne fintfølende longlife
teknoliogier, som absolut ikke kunne forenes med fyrings olie/diesel.
Jeg kan køre 50.000 km mellem hvert service i min dyt, og da øsen selv
kalder til service ved atden registerer x antal punkter - vil jeg ikke
risikere at skulle hyppigere afsted bare for at spare 0,0X øre pr. liter.

Just my 2 sence.
Ncc

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 00:27

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev

> Nææ, men ikke desto mindre er det rigtigt hvad
> der bliver sagt, i hvertfald hos en DK-tankstation jeg
> kender til.
>
> Morten

Mon det er den samme som den jeg tænker på?

Mvh.

Kommentar
Fra : rylerne

Dato : 13-01-03 21:05

"Brizz" skrev d. 12-01-03 15:33 dette indlæg :
> > Men det forhindrer vel ikke at der er steder, hvor forpagteren/ejeren ved
> > bedre end chaufføren, hvorfra de enkelte standere henter olien?
>
> Det er jo ligemeget hvordan rørføringen er. Der skal ikke andet i hullerne
> end det der står på de skilte ved påfyldningen. Basta!

Metoden er at se efter på de skilte der er ved påfyldningen - simpelt- er der ikke et rør der står 92 okt. på jaah så er der sgu nok ikke nogen jordtank til 92 okt. Mon ikke samme metode kan bruges i diesel tilfældet?

Vh
CJ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-03 21:19

> Metoden er at se efter på de skilte der er ved påfyldningen - simpelt-
> er der ikke et rør der står 92 okt. på jaah så er der sgu nok ikke nogen
> jordtank til 92 okt. Mon ikke samme metode kan bruges i diesel
> tilfældet?

Nemlig!

Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-03 10:50

> Metoden er at se efter på de skilte der er ved påfyldningen - simpelt-
> er der ikke et rør der står 92 okt. på jaah så er der sgu nok ikke nogen
> jordtank til 92 okt. Mon ikke samme metode kan bruges i diesel
> tilfældet?

Det har du så ret i. Men det er så bare ikke alle steder du kan se direkte
ned til påfyldningen med mindre du er fræk og gå og løfte dæksler

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-03 22:55

"keldlarsen" <keldlarsen.news@kandu.dk> wrote in message
news:IzVT9.33539$Hl6.3606010@news010.worldonline.dk...
> Sker der skade på min skoda octavia 1,9TDi hvis jeg fylder fyringsolie
> på, der er nogle der siger at der ved KD stationer er det samme i de to
> tanke.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Ifølge Jyllandspostens motorsektion for et par måneder siden, er det især
smøreevnen, der har betydning. Common Rail motorer får brændstoffet pumpet
ind ved 2000 bar. Er smøreegenskaberne ikke i orden kan pumpen gå i
stykker(rivning) og den kan koste ca. mellem 20-50 tkr. Besparelsen står
ifølge mig ikke i forhold til risikoen.
/bluch

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-03 23:06

> ind ved 2000 bar. Er smøreegenskaberne ikke i orden kan pumpen gå i
> stykker(rivning) og den kan koste ca. mellem 20-50 tkr. Besparelsen står
> ifølge mig ikke i forhold til risikoen.

20-50.000 Kr for en pumpe?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-03 23:18

Tom wrote:
::: ind ved 2000 bar. Er smøreegenskaberne ikke i orden kan pumpen gå i
::: stykker(rivning) og den kan koste ca. mellem 20-50 tkr.
::: Besparelsen står ifølge mig ikke i forhold til risikoen.
::
:: 20-50.000 Kr for en pumpe?

Mon ikke der skulle have stået: "...ca. mellem 2-5 tkr...".

M.v.h.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 08:32

"Henrik B." <saab@mobilixnet_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:m00V9.110$ew6.86@news.get2net.dk...
> Tom wrote:
> ::: ind ved 2000 bar. Er smøreegenskaberne ikke i orden kan pumpen
gå i
> ::: stykker(rivning) og den kan koste ca. mellem 20-50 tkr.
> ::: Besparelsen står ifølge mig ikke i forhold til risikoen.
> ::
> :: 20-50.000 Kr for en pumpe?
>
> Mon ikke der skulle have stået: "...ca. mellem 2-5 tkr...".
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<

Næhh !, det skulle der ikke , _en_ dysse til en HDi'er koster
4800.- der er 4 stk's
hvad en brændstof pumpe koster ved jeg ikke, men det er altså noget
højteknologisk "lort" , der skal til
for at kunne håndtere tryk mellem 1300 - 2000 bar, dysser og pumper
bliver faktisk lavet i lokaler med overtryk, så der ikke er støv
i lokalet, og personalet arbejder i hvide kitler og med handsker, for
bare det sved/fugt du har på fingrene får materialerne til at "svulme"

meget at de så ikke kan samles, så små er "tollerenserne" ( staves det
såån ? )

--
Hilsen
Dennis Pedersen
Peugeot 206 XS HDi '02

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 08:38

> Næhh !, det skulle der ikke , _en_ dysse til en HDi'er koster
> 4800.- der er 4 stk's
> hvad en brændstof pumpe koster ved jeg ikke, men det er altså noget
> højteknologisk "lort" , der skal til

Det lyder ikke rigtig i mine ører.
20.000 Kr for 4 dyser og 50.000 Kr for en pumpe = 70.000 Kr og så er vi ikke
engang ved at tale om motor og karosse i den samlede salgspris.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 15:39

Så er det da utroligt at pumpe & dyser fungere i det danske klima med
temprature
på -20 grader & når vi er heldige +30

Kommentar
Fra : koden

Dato : 19-04-03 23:54

Hold da op for en smøre. Mon ikke spørgeren er mere forvirret nu.

1. Måske er der diesel i nogle fyringsolie tanke, selvom der er en studs der står diesel på og en der står fyringsolie på.
Tankbilen der kommer ud kan jo godt fylde diesel i begge tanke, da det sparer en udkørsel.
Som en nævner, så er prisen sgu' nok tæt på hinanden, i det øjeblik det fyldes i jordtankene. I hvert fald ikke stor nok til at det kan betale sig at køre 2 tankbiler ud.
Det er først når den sælges der er en krones forskel, som vel mest er afgift???

2. Fyringsolie og diesel er sikkert ikke det samme. Jeg har læst her og "hørt" alt lige fra, at det er det samme og at der er en verden til forskel.
Men jeg tvivler på at diesel kvaliteten i f.eks. Polen og lign. steder er meget bedre end vores fyringsolie.
Men det ville da være rart med en "officiel udmelding" fra en der har forstand på det.

3. Ja det er ulovligt at køre på det. Men der er så meget der er ulovligt i dag. Moralens vogtere her og alle andre steder, får jo blot os "uden moral" til at blive mere opsatte på at køre på fyringsolien. Gad vide om disse moral vogtere ikke selv har et par lig i skabet. F.eks. i form af skattesnyd. Det tror jeg.....

4. Tør vi så køre på fyringsolien? Ja indtil noget definitivt har sagt at det er ok i forhold til diesel, så må det være op til en selv.
Om man kører common rail, pumpe dyse, de gamle TDI'er eller de endnu ældre diesel hakkere, kan sikkert også have betydning.
Men min gamle golf II fra 84' kørte fint på alt hvad der fandtes. Selv det udefinerbare jeg hentede rundt omkring hvor folk fik gas. Golf'en døde efter 450.000 km. Den led ikke "fyringsdøden" men rust døden. jeg kørte de 200.000 på alt hvad jeg kunne finde
Min nuværende Octavia TDI har kørt 335.000 km. jeg har kørt de 50.000 kun på fyringsolie. Hvad der er brugt før ved jeg ikke.
For Octaviaen en besparelse på minimum 2000 kr. om året.
Det eneste jeg kan se skulle kunne blive skadet er dyserne.
Det er også slemt nok, men de fås altså brugt for overkommelige penge HVIS de skulle blive skadet?????

5. Såvidt jeg er informeret, så bliver fyringsolie nu farvet, så vi kan afsløres. Det kan man jo tage med i sine overvejelser.....
Spørgsmålet er så om synshallen skal tjekke dette ved syn??
Hvad nu hvis man VIRKELIG kom til at tanke fyringsolie en enkelt gang, fordi standeren stod op og ned ad dieslen?
Skal vedkommende så knaldes for det?
Jeg tror ikke retten vil acceptere andet end " taget direkte med slangen i tanken"????

Kommentar
Fra : koden

Dato : 20-04-03 00:23

Her er lidt mere om farvestoffet..

Spørgsmål 347: Hvad gøres der i dag for at afsløre og anmelde såvel sælgere som købere af fyringsolie, der anvendes som erstatning for diesel til transportformål?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Told- og Skattestyrelsen, der har oplyst følgende:

"Efter mineralolieafgiftslovens bestemmelser må olieprodukter ikke anvendes til andet formål end hvortil de er beskattede. Sker dette er der tale om misbrug. Fyringsolie er pålagt en lavere afgift end dieselolie til motordrift.

I dag kan ulovlig anvendelse af fyringsolie til motordrift kun afsløres ved ToldSkats faktiske tilstedeværelse på offentlige steder som f.eks. tankstationer, når der fra tankstationer tankes fyringsolie på et motorkøretøjs tank.

ToldSkat har foretaget sådanne observationer stikprøvevis. Der er i forbindelse hermed konstateret eksempler på misbrug, som er påtalt over for tankstationerne.

En tankning til en almindelig dieselbil vil normalt medføre en afgiftsbetaling på ca. 50 kr., når der tankes fyringsolie i stedet for dieselolie.

Sådanne overtrædelser falder normalt under de beløbsmæssige grænser hvor der gennemføres ansvarssager, hvorfor der almindeligvis ikke foretages yderligere, herunder anmodninger til politiet."

Jeg kan i det hele henholde mig til dette svar.

Spørgsmål 348: Vil ministeren tage initiativ til en strengere håndhævelse, f.eks. ved at kræve, at såvel sælgere som købere skal sandsynliggøre, at den pågældende fyringsolie faktisk er til brug i oliefyr?

Svar:

Blandt andet på baggrund af Østre Landsrets dom af 11. september d.å. som underkendte de retningslinier, der blev fastlagt af den tidligere regering (i bekendtgørelse nr. 987 af 1. november 2000, senere erstattet af bekendtgørelse nr. 585 af 21. juni 2001) overvejer regeringen fremtidige retningslinier. I disse overvejelser vil også indgå udenlandske erfaringer. Jeg vil selvsagt vende tilbage til udvalget med resultatet af disse overvejelse r.

Spørgsmål 349: Har ministeren kendskab til andre lande, hvor håndhævelsen er mere effektiv end i Danmark?

Svar:

Jeg skal i mit svar på dette spørgsmål henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 348.

Spørgsmål 350: Anses brug af fyringsolie i dieselkøretøjer for en overtrædelse af miljølovgivningen, som følge af det højere indhold af svovl i fyringsolien?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:

"Bestemmelser vedrørende svovlindhold i gasolie og diesel er fastsat i Miljøministeriets bekendtgørelser:

nr. 532 af 25. maj 2001 om begrænsning af svovlindholdet i visse flydende og faste brændstoffer, og

nr.77 af 15. januar 2001 om kvaliteten af benzin og dieselolie til brug i motorkøretøjer m.v.

Bekendtgørelse nr. 532 (som implementerer EU-direktiv 1999/32 om begrænsning af svovlindholdet i visse flydende brændstoffer) omhandler gasolie, som hører under KN-kode 2710 00 67 og 2710 00 68 (svolvindhold i området 0,05-0,2% henholdsvis over 0,2%). Det anføres specifikt, at dieselolie, som er defineret i EU-direktiv 98/70 (kvalitet af benzin og diesel til brug i biler), dvs. gasolie, som henhører under KN-kode 2710 00 66, og dieselolie til ikke-vejgående maskiner og traktorer ikke er omfattet af bekendtgørelsen. Ifølge bekendtgørelsen er det forbudt at anvende gasolie med et svovlindhold på over 0,2%. Kravet ændres fra 1. januar 2008 til 0,1%. Det vil således være i strid med denne bekendtgørelse, at anvende visse gasolier (KN-kode 2710 00 67 og 2710 00 68) i biler, hvis svovlindholdet overstiger 0,2 % og fra 1. januar 2008 0,1 %.

Bekendtgørelse nr. 77 (som implementerer EU-direktiv 98/70 om kvaliteten af benzin og dieselolie) omhandler gasolie (dieselolie) som hører under KN-kode 2710 00 66 (svovlindhold under 0,05%), og som er bestemt til anvendelse i biler, traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner. Ifølge denne bekendtgørelse er det forbudt at sælge eller importere gasolie (dieselolie) med henblik på anvendelse i biler, med mindre gasolien overholder kravene anf& oslash;rt i bekendtgørelsens bilag 2. Det fremgår heraf bl. a., at svovlindholdet skal være under 0,035%. Kravet ændres fra 1. januar 2005 til 0,005%. Fra denne dato udvides anvendelsesområdet i øvrigt til også at omfatte traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner. Bekendtgørelsen indeholder ikke bestemmelser vedrørende anvendelse af gasolie.

Miljøstyrelsen kan på ovennævnte baggrund oplyse, at anvendelse af visse fyringsolier (gasolier) – nemlig KN-kode 2710 00 67 og 2710 00 68 – i biler er ulovlig, hvis svovlindholdet overstiger 0,2 % og fra 1. januar 2008 0,1 %. På den baggrund skønnes anvendelse af fyringsolie med et svovlindhold under 0,2% (0,1%) ikke umiddelbart at være i strid med miljølovgivningen."

Jeg kan i det hele henholde mig til Miljøstyrelsens bemærkninger