/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
periodisk syn
Fra : hovsada
Vist : 1851 gange
50 point
Dato : 11-02-07 13:45

har fået indkaldelse---
min forrude, som ved tidligere syn havde en lille "stjerne" fra stenkast, har nu en laaang revne i yderste lamminering( kan ikke mærkes fra indersiden!)

Vil gerne vente med udgiften til en ny rude- vil det blive kasseret til syn ??

og hvad er kriteriet ved revne i rude ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-07 13:50

Flænger er ikke tilladt, stenslag er tilladt hvis de ikke sidder i synsfeltet, så desværre må du

ud og købe en ny rude inden syn

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-02-07 14:48

Det er ikke helt rigtigt Nordsted1 der må gerne være en flænge i forruden den må bare ikke sidde i synsfeltet.
jeg har lige været til syn, min forrude er der en flænge på 40 cm , men ikke synsfeltet og blev den godkendt uden bemærkninger. synsmandens bemærkning var, den sidder ikke og genere, det har ikke noget at sige.
jeg regnede med at skulle til omsyn men nej.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-07 14:51

Så må hovsada lade spørgsmålet stå åbent til efter syn

Det er min søn der besvarede spørgsmålet, og han arbejder hos Ford

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 11-02-07 14:51

den sidder ca. 20 oppe på langs - 70-80 cm

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-02-07 14:57

ja den går nok ikke, det er nok for højt oppe, men jeg ville da prøve at køre til syn med den.
jeg har været ude og måle min, den sidder 16cm oppe fra neden af men den er 46cm lang med en 11 cm. skrå opad ved vindussprossen
MVH Robert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-02-07 14:59

Ps. det er en nissan micra
Robert

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 11-02-07 15:05

Peugot 306 her !

har lige målt efter stadig 20 cm oppe og nærmere 1m lang- JEG synes ikke det forstyrrer synsfæltet, sådan som jeg sidder/kigger. Kan man mon ikke lige vise den inden syn, så jeg ikke skal omsyne af den grund ?

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 11-02-07 15:06

synsfeltet - hov

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-07 15:10

Jeg tror nu også det har noget at sige, hvordan synsmanden er. Det burde ikke være sådan, men det er hørt før, at noget kan gå igennem et sted, men bliver kasseret på sammen fejl et andet

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-02-07 15:23

Nu er det sådan at synspladsene er blevet en slags privatiseret og jeg vil tro de kæmper meget om kunderne, jeg kan se her nede på lolland der er kaffe og småkager medens de syner o.s.v
og de siger velkommen igen til næste syn.
Robert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-02-07 15:27

Nordsted1

Men de sagde ikke, Den der smør godt køre godt ( et gammelt ordsprog )

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-02-07 17:37

førhen måtte der godt være revner i forrude bare det ikke var i synsfeltet men i år træder der en ny regel i kraft der siger at der ikke må være revner i forrude

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-07 17:49

Jeg har fået synet en bil, hvor forruden havde en revne fra nederste venstre hjørne og op til 10 cm fra listen ved rudens underkant og helt tværs over og ned i højre hjørne.

Det er ikke noget problem hvis bare det ikke er i synsfeltet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-07 18:06

Citat
førhen måtte der godt være revner i forrude bare det ikke var i synsfeltet men i år træder der en ny regel i kraft der siger at der ikke må være revner i forrude

Lige sønnens ord, men vi må vente i spænding og hører om bilen går igennem syn

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 12-02-07 09:54

Som hovedregel kan man sige at hvis der er revne eller stenslag i det felt viskerne kører i så kan den ikke godkendes... Og som synsmanden siger: " Det hjælper ikke at sidde nogle mindre viskere på, fordi bilen er godkendt med en bestemt størrelse viskere"

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 12-02-07 14:21

Det er ikke rigtigt Kennethholmer, mine visker går langt ned over revnen og den er synet med revne

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 12-02-07 15:54

jepperdy- hvor er jeg blevet meget klogere- må nok en tur forbi og snakke med dem !

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 12-02-07 16:24

Det har lidt at gøre hvilket humør synsmanden er i. Jeg har da også selv prøvet at få en bil synet hvor der var en lang revne, men har samtidig også prøvet at få en kasseret hvor der bare var et lille stenslag. Synsmanden er i sin gode ret til at kassere hvis der er et stenslag i synsfelt.. Men jeg ville da bare prøve om det ikke går det er jo kun 200kr der er på spil..

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 12-02-07 17:12

Reglerne for hvordan bestemmelsen omkring frontruder skal tolkes er meget flydende, indtil videre i hvert fald, men prøv enten at køre til syn med den, eller prøv at spørg synsmanden inden han starter på synet, så kan du jo bare sige at du gerne vil vente til en anden dag med synet, hvis han vurderer at frontruden skal skiftes.
Ellers kunne du jo prøve at stille spørgsmålet til færdselsstyrelsen, da det jo i sidste ende er dem der bestemmer reglerne for syn af køretøjer (www.fstyr).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-07 17:18

Citat
Flænger er ikke tilladt, stenslag er tilladt hvis de ikke sidder i synsfeltet

Citat
Jeg tror nu også det har noget at sige, hvordan synsmanden er

Citat
førhen måtte der godt være revner i forrude bare det ikke var i synsfeltet men i år træder der en ny regel i kraft der siger at der ikke må være revner i forrude

Hvornår skal bilen til syn, det bliver godt nok spændende at hører resultatet

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 12-02-07 18:40

Seneste frist er 9.3.07
gad vide , hvornår de nye regler træder i kraft ??

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 12-02-07 22:27

Vejledningen der skal synes efter fornyes 2 gange om året (Apr & Okt.) så forhåbentlig bliver kravene bedre beskrevet i den nye vejledning!

Her er de nugældende regler:
Skader (revner) samt slebne renseriller i laminerede ruder kan godkendes, såfremt
reglerne om udsyn er opfyldt, idet rudens styrke i henhold til ovenstående
krav primært er bestemt af plastfolien mellem glaslagene.

Synsfelt
(1) Der må ikke i førerens direkte synsfelt fremad og til siderne være anbragt genstande,
der reducerer udsynet unødigt.

Forrude i motordrevet køretøj skal være således udført, at genstande, der ses
gennem ruden, ikke fremtræder forvrængede eller utydelige.