/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
mursten over vinduesparti
Fra : polle1002
Vist : 2217 gange
20 point
Dato : 11-02-07 10:11

Hvordan ordnes murstenene, når de af en stålbjælke er skubbet ud. Det skyldes formentlig rust i stålbjælken som ligger over vinduesrammen. Skal murstenene pilles ud og renses, og hvad går man ved stålbjælken. Hvad bruger man af materiale for at sætte murstenene pænt på plads igen. Er der andre muligheder?

Polle 1002

Kommentar
Fra : lally

Dato : 11-02-07 10:48

hej.

Køb en nye overligger.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-02-07 10:54

Sørg for noget understøtning så det ikke ramler ned for dig, sæt en ny murstensbjælke i. Brug samme materialer som er brugt i forvejen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-02-07 12:04

og hvis bjælken er rusten, så tag og rens groft af, og mal med en maling der bæåde stopper rusten og sørger for at det ikke begynder at ruste igen og lukker. Altså en slags 3 i 1 maling.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-02-07 12:49

Det er nok fordi der er brugt mørtel (og ikke grus & cement = beton) i forbindelse med den oprindelige opsætning. Mørtel indeholder læskekalk, som får rusten frem!

Så skift skidtet (husk afstøtning) og lad være med at bruge mørtel næsten gang...!

Kommentar
Fra : polle1002

Dato : 11-02-07 12:50

Polle 1002 siger tak for svarene. Disse murstensbjælker/ overliggere kan de fåes i de gule mursten som det er på nuværende, og hvad med farven, vil den passe.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-02-07 12:54

De fås i gule mursten, men farven vil aldrig passe helt

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-02-07 13:50
Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-02-07 22:04

Hej Polle 1002

Indtil for ca 10 år siden blev ståltegl lavet med stål der kunne ruste, og derfor er der mange overliggere der skal udskiftes, når jernet ruster udvider sig og derved ødelæggerteglet.

Der er desværre ikke meget andet at gøre end at udskifte overliggeren, normalt vil murværk ikke falde ned når du tager den gamle overligger ud, men det er en god ide at være forsigtig.

Held og lykke med det.

MVH
Kissan