/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NTFS til FAT32 ?
Fra : o.v.n.
Vist : 667 gange
200 point
Dato : 10-02-07 18:53

Ja hvordan løser jeg dette problem i Diskhåntering kan jeg godt højre klikke og vælge Formater, men kun NTFS er nævnt som mulighed, jeg bruger Windows XP pro, men vil klargøre min nummer 2 disk til Linux

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 18:58

http://www.ntfs.com/quest9.htm

Er det svar nok.....

Formater på en anden maskine.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:02

BEMÆRK: Selvom FAT32-filsystemet understøtter harddiske på op til 2 terabyte, kan nogle harddiske muligvis ikke indeholde partitioner, der kan startes fra, på over 7,8 GB på grund af begrænsningerne i computerens BIOS (grundlæggende input/output-system) INT13-grænseflade. Kontakt hardwareproducenten for at afgøre, om computerens BIOS understøtter de opdaterede INT13-udvidelser. Yderligere oplysninger om FAT32 finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:

Så det kan også være fordi din harddisk er for stor.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:03
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-07 19:09

Hej du er hurtig, jeg læser lige forslagene om lidt, jeg er fraværende 1 times tid fra nu, det er en 200GB disk, delt i 3 nogenlunde lige store partioner

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:11

Det nemmeste er som sagt at formatere den på en 98 maskine.....

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 210 point
Dato : 10-02-07 19:13

Der findes et program til Linux-partitionering.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828
som køres live, og kan lave Fat32 partitioner.
Nogle partitions-programmer kan ikke læse og skrive linuxpartitioner ordentligt.
Jeg har selv vrøvl med mine elskede programmer Partition Magic og Drive Image, som læser forkert på Linux-partitioner.
Hvis du selv laver partition til Linux så skal den lige markeres / (linux-aktiv) som kan gøres under indstallation af linux.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:20

Ja - hvis Linuxés selvkørende cd anvendes, må det være nemmere at lade den selv lave formatering og installation.....

Ubunto kører direkte fra cden

http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/download?action=show&redirect=download

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 19:40

Du lader Linux bestemme FAT/ NFTS
Den lader andre partitioner være, men formaterer din Linux disk /
installations - parttionen som du vil have den.

Mandrake GØR - D^Det

Og FAT er hurtigere end NFTS.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-07 21:09

refi, disken og e.c, det der med at lade Linux gøre arbejdet, vil jeg forsøge i morgen, jeg har og bruger Ubuntu, den bliver instaleret i morgen, det er derfor jeg ville gøre gemme disken klar, Windows og om lidt Ubuntu, skal køre dual boat (er det stavet rigtig ) og omtalte 3X74GB skal bruges som lager plads for begge styre systemer, nu instalerer jeg Ubuntu (gider ikke vente på den lange indlæsning) og tager det derfra, i er vel til at råbe op i morgen, hvis jeg kører fast

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 21:15

Ja ja

boat = boot (bare en reminder)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-02-07 23:14

Når nu du har muligheden...............så lav den FAT32 HD og læg det vigtigste over.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-02-07 03:28

Nej fat er ikke hurtigere end nfts hvis du kommer over 10 giga på partitionen, men udover det så må det vel være linux der skal lave en ny partition hvis du vil installere det, og linux kan forøvrigt da godt læse både fat og ntsf så hvad er problemet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-07 11:25

Når jeg gør klar til f. eks. UBuntu så fjerner jeg partitionen via XP diskhåndtering og lader Ubuntu om at lave partionering og formatering på det der er blevet ledigt. Ubuntu vil jo opdele alligevel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-02-07 14:30

Altså - det skal være FAT32................
Det er på en lager HD som skal tilgås fra både ubuntu og XP
.................som jeg læser det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-07 14:36

Tja, en af os misforstår, men det har ovn nok styr på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-02-07 14:43

Ja -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-07 15:11

e.c har forstået det rigtig, jeg har instaleret Ubuntu og har haft travlt med at finde ud af hvad man kan gøre, det næsten som at starte med computere igen Windows kunne starte efter Linux instalationen, den ville lige kontrolere filsystemet, men det tog ikke lang tid, fra Windows Diskhåndtering kan jeg se 2 nye, for Windows ukendte partioner, på drev C, jeg håber ikke at mine partioner på lager disken bliver "ukendte" formateringen har jeg slet ikke styr på endnu, jeg kan "se" at der er 3 drev Musik-Billeder-Diverse, men hvordan jeg får forbindelse med dem er ikke feset ind endnu, jeg må hellere starte Windows og brænde alle filerne, hvis der går et eller andet galt, jeg havde regnet med at flytte filerne fra drev til drev, og formatere dem en efter en, men så vidt jeg kan se, vil Ubuntu have fat i hele disken, og derefter kan jeg vælge størrelse, jeg har desværre ikke tid til mere lige nu, forsæter i aften eller i morgen (ferie )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-07 15:19

Hvis jeg havde så meget bøvl ville jeg fravælge Ubuntu, men det har jeg pudsigt nok ikke haft.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-02-07 15:41

Altså - filer formateres ikke.
Formatering er måden at lægge filerne på plads så de kan findes igen.
Eks. betyder NTFS:
NT = ny teknologi som gælder for NT4 / NT5 (win 2000) / NT5a (XP)
FS = fil system.
Ny Teknologi Fil System

En partition skal indeholde et filsystem som styresystemet kan læse/skrive
ubuntu og win 98/2000/ME/XP kan alle læse/skrive FAT32

Der findes et program til Linux-partitionering.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828
som køres live, og kan lave Fat32 partitioner.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-07 12:29

Tak for svaret e.c. du skrev at den kan lave FAT32 partioner, den kan da det hele ændre størrelse på drev, flytte drev og partionere og bedst af det hele, den er nem at bruge for en nybegynder som mig, jeg tog risikoen og lod være at brænde det hele ud (det meste er i forvejen på CD, partionerede 2 partioner ad gangen, og flyttede filerne frem og tilbage, eneste begrænsning jeg oplevede her i mine første forsøg er at det ikke er mulig at oprette mere end 4 logiske drev på 1 disk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-07 12:34

Citat
Hvis jeg havde så meget bøvl ville jeg fravælge Ubuntu,
BjarneD har du ikke været nybegynder engang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-07 14:35

Og så klikkede jeg på noget jeg ikke skulle og sidder nu 1 stor unallorered disk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-02-07 18:58

Kun 4 logiske drev .........................

1 HD kan indeholde:
1 til 4 primære drev
1 til 3 primære drev og en extended partition.
1 til 3 primære drev og temmelig mange logiske drev i en extended partition.
Drev = partition.
Windows skal helst boote på første aktive partition (drev)
Windows kan boote på 2. og 3. part. men helst ikke efter 7,5 GB

Visse XP udgaver (OEM) foretrækker at der kun er een partition ved installation, ellers
er der fare for at XP lægger sig på eks. D drevet og det er ikke godt da XP helst refererer til D:

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-02-07 18:59

Kig lige på den HD med Knoppix eller ubuntu i live tilstand.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-07 20:48

For sent jeg har partioneret igen 3 nogenlunde lige store drev med FAT32, og kørt mine backup CDer over på dem, det er meget begrænset hvad der eventuel er mistet, nogle få billeder måske sidste backup var ca. 5 mdr. gammel og jeg havde ikke formateret kameraets kort

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-02-07 21:50

Jeg gør det, at mine drev får navne som lager/ backup/ osv. så ved jeg næsten altid hvad jeg laver.