/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kølervæske på en xantia
Fra : drejedoktor
Vist : 2327 gange
50 point
Dato : 10-02-07 18:43

Hej

Jeg havde forleden xantiaen på værksted hvor den skulle til check og jeg sagde de skulle skifte bl.a. kølervæske fordi den blev alt for varm (noget over 100c). Jeg blev bare forundret over at temperaturen ikke ændrede sig. Idag blev det for meget og den sagde STOP samtidig med advarsellampen for kølertemeratur lyste. Så ifølge termometret var den lidt over 110 grader der.
Her til aften finder jeg så ud af at hvis jeg har ventilationen igang på fuld speed og vistnok også på varmest, så sænker temperaturen sig til omkring 100 grader.

Hvad hulen har det med kølertemperaturen at gøre..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-07 18:50

Din bil bruger varmen fra kølervæsken til at varme kabinen op. Når du tænder blæseren i bilen, sænker du varmen i køleren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:05

Du må have en defekt thermostat....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 19:06

Eller en tilstoppet køler

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 10-02-07 19:30

der sider en blæser ude i motor rummet den skal starte med at køle ved ca 90grader det lyder meget højet vis du er ude af bilen den virker sirkert ikke der sider en føler der styre den der er også en sirkring til blæsseren ret stor sider nok i motor rummet det kan også være en fejl visning.flere muliheder kontakt en mek. hurtigs mugligt motoren tager skade af de højegrader
mvh xantia ejer

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-02-07 19:36

Jeg synes du skulle skifte værksted.Når du siger at du vil have byttet kølevæsken for at motoren bliver for varm.å skal de tjekke køler ,termostat;blæser , vandpumpe.Det har de antagelg ikke gjort ,
alimak

Kommentar
Fra : tommyreimer

Dato : 11-02-07 02:07

jeg kan kun sige at du skal køre på aut. citroen værksted der kan de hjælpe dig .held og lykke med bilen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-02-07 03:08

hvis du bor på østsjælland, har jeg en god og billig citroen mekanikker

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 11-02-07 16:19

Din thermostat er med 99% sikkerhed defekt. Kølervingen kører næsten aldrig når det er vinter for så kan køleren sagtens nå at køle vandet ned.. Men få kontrolleret din vandpumpe og kontakt for kølervingen. Hvis du er lidt fingernem kan du sagtens skifte thermostat selv. Den sidder på motorblokken i forbindelse med en af de store slanger der går til køleren. En thermostat koster ca. 150 kr. Husk at frostsikre kølervandet.