/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kommunens Pligt !!
Fra : vibse68
Vist : 609 gange
500 point
Dato : 10-02-07 18:00

Hej
Er der nogen der ved om kommunen i henhold til en eller anden lov, har pligt til at informerer borgerne i kommunen om de ændringer der er sket i kommunesammenlægningen.
Jeg tror det selv, men kan ikke finde et lovgrundlag for det.

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 510 point
Dato : 10-02-07 18:16

Jeg har mine tvivl. Kommunerne er slået sammen, i hvert tilfælde en del af dem, men der er jo ikke sket nogle lovændringser som kommer til at påvirke som sådan. Der sker ændringer for personalet, nogle flytter arbejdsplads til nabokommunen mm.

Men kan du ikke fortælle hvad du præcist tænker på??

http://www.bibliotekernesjuraport.dk/Kommunesammenlaegning.asp

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-02-07 18:20

Det offentlige har ikke pligt til ret meget, så jeg tvivler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 18:28

Bortset fra det har det garanteret stået i hver eneste lokalavis i landet.....

Som det gør hver uge.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-02-07 18:39

Pligten er i form af tilgængelige oplysninger som du selv
skal finde.
Ingen vil ringe på din dør og fortælle hvad der sker.
Du får heller et brev med posten.
På samme måde har du pligt til at holde dig underrettet om
hvad loven siger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-07 18:53

I vores nygifte kommunen, har vi fået en stor folder ind af døren

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 10-02-07 22:29

Det jeg tænker på er om kommune har pligt til at oplyse borgerne om, hvor man finder hjælp til de forskellige ydelser kommunen udbyder, feks. hvor henvender man sig når man skal giftes eller, som pensionist søge om varmetillæg, eller indlevere en byggetilladelser.

Jeg ved godt, at der kan læses om det lokalaviser osv. men når kommunen skrive det deri, er det så fordi de har pligt til det ifølge loven, eller er det bare fordi de er "flinke"...

Jeg skal bruge oplysningerne i forbindelse med en opgave i offentlig forvaltning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 22:44

Telefon nummeret til kommunen findes i enhver telefonbog.....

Derfra kan du få ALLE oplysninger.....

Citat
men når kommunen skrive det deri, er det så fordi de har pligt til det ifølge loven, eller er det bare fordi de er "flinke"...

Så ja - de er blot "flinke".....

Du har fået de oplysninger der var nødvændige da du i tidernes morgen tilflytte kommunen....

Derefter må du selv holde dig orienteret....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-02-07 00:20

Når du ringer til det telefonnummer i din fhv.kommune og spørger om det du nu har brug for, vil de fortælle dig hvis du skal ringe andet steds hen, mange ting er måske også hvor de plejer at være.

At kommunerne skriver det i lokalavisen eller sender en pjece ud til borgerne, er for det første for
at være flinke, for det andet, for at sparer at borgerne kommer rendede det forkerte sted hen, hvilket jo også forsinker dem i deres arbejde.

Jeg tror stadig ikke på det er en lov, at informerer borgerne, men en service til lettelse for alle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-07 10:32

Oplysningspligt i forhold til kommunale hjemmesider er som følger:

http://koncernintranet.vtu.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborger/it-rettigheder/3._registrering_og_overvaagning/oplysningspligt

I næsten alle andre forhold er det borgeren eller virksomheden som har oplysningspligt. Statslige instanser skal gøre oplysninger tilgængelige, men det er en helt anden snak.

I København offentliggøres div. oplysninger her: http://www.sk.kk.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-02-07 13:47

bare rolig kommunen skider sku da på borgerne.... men hvis du har penge eller indflydelse eller er skolelærer er dewt jo en anden sag....føj for satan i helvede!

Godkendelse af svar
Fra : vibse68

Dato : 13-02-07 13:13

Tak for svaret Olesen-50.