/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hævd ved tildækkede skelpæle
Fra : albrechtsen01
Vist : 6785 gange
20 point
Dato : 10-02-07 12:16

Vi købte 1.12.2004 et nedlagt husmandssted, hvor det meste af jorden tidligere var solgt fra således at vores grund er på 1749 m2.
Vores nabo bor ligeledes på et nedlagt husmandssted, hvor det meste af jorden også er solgt fra, så hans grund er på nogenlunde sammen størrelse som vores.
Efter vi havde købt vores ejendom, fortalte naboen, at vi havde en fælles vej mellem de 2 ejendomme. Han bruger imidlertid hele det påståede fælles vejareal som oplagtplads for byggematerialer af forskelligt slags, såsom fliser grus blandemaskiner m.v.
Op til den påståede fællesvej har den tidligere ejer af vores ejendom plantet 10 store mirabeltræer og i forlængelse med træerne har han opsat et træhegn af en højde på 1,80 m. Træhegnet er nu i en dårlig stand at det skal udskiftes med et nyt træhegn på samme højde.
Vi ønsker at det nye træhegn skal opsættes hele vejen ind til naboen, så vi ikke kan se på hans byggematerialer, derfor skal nævnte træer fælles.
I forbindelse med opsætningen af det nye hegn, har vores entreprenør, der skal opsætte hegnet ledt efter de 2 skelpæle indtil nabogrunden. Han har nu fundet dem tildækket med ca 20 til 30 cm jord, og de var afsat i midten af den såkaldte fællesvej. Vi har henvendt os til den landinspektør, der har opmålt de 2 grunde i 1973 og landspektøren oplyser, at i følge måletbladet for de 2 ejendomme er der ikke afsat nogen fælles vej mellem de 2 ejendomme.
Vi ønsker derfor at det nye hegn skal opsættes i skel efter hvor skelpælene står. Naboen har tilbudt at betale halvdelen af udgifterne til hegnet (han har betalt, da hegnet er blevet leveret, men endnu ikke opsat) ligesom han har mundtligt accepteret at hegnet opsættes i skel efter skelpælene. Naboen har boet på sin ejendom i ca. 15 år. Nu er han begryndt at tale om, at han skulle have vundet hævd over den såkaldte fællesvej, som ifølge måletblad og tingllysningskontor aldrig har eksisteret.
Kan naboen vinde hævd over et jordareal der ifølge skelpælene tilhører os, men hvor man ikke kunne se skelpælene da vi købte vores ejendom, fordi de var tildækket med et tykt lag jord ?

Med venlig hilsen
Albrechtsen01

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 10-02-07 12:27

Citat
Kan naboen vinde hævd over et jordareal der ifølge skelpælene tilhører os

I dette tilfælde NEJ

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-02-07 12:28

NEJ - I sætter plankeværk op iflg. skelpælene...

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-02-07 12:28

Nej det kan han ikke. Han kan kun vinde hævd hvis der ikke er nogen i området der kan huske at det har været anderledes, og det kan din landinspektør jo.

Desuden betyder at vinde hævd ikke at man vinder ejendomsretten til et stykke jord, men kun retten til at færdes på det stykke jord. Og det skal han så have gjort hver dag, og så længe ingen kan huske anderledes. Man siger at der minimum skal være gået 20 år, men det er kun absolut minimum for at man kan gå i retten med sagen, der skal gerne være gået 30-50år før en man reelt har en chance........

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-02-07 12:30

- og hellere i dag, der kommer sne i morgen. Go' weekend...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 12:31

Bortset fra det er det jo åbenbart ikke den eneste vej til jeres ejendomme.....

Så væk med den.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-07 12:36

Hvis der er en fællesvej, så er det vel tinglyst.

Men den fællesvej er vel blevet nedlagt efter at det meste af jorden er solgt fra begge grunde.

Men undersøg på tinglysningskontoret om der er servitutter på din ejendom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 12:39

Citat
som ifølge måletblad og tingllysningskontor aldrig har eksisteret

Giver det ikke sig selv......

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-02-07 12:44

Nej, hævd over ejendom kræver normalt mindst 40 års brug, hvor der ikke er gjort indsigelser.

Danske Lov indeholder en regel om 20 års råden, men denne regel suppleres normalt med, at ingen nulevende kan erindre, at der er udøvet en anderledes råden.

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=673
http://www.advodan.dk/cms/site.asp?p=363&ArticleID=10

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-07 12:47

Jo det gør det da, det havde jeg lige overset.

Desuden siger naboen ikke at han vil vinde hævd over en tidligere fællesvej, men at han skulle have gjort det.

Desuden har han jo accepteret det nye hegn i skel, han har jo betalt halvdelen

Citat
Nu er han begryndt at tale om, at han skulle have vundet hævd over den såkaldte fællesvej, som ifølge måletblad og tingllysningskontor aldrig har eksisteret.

Godkendelse af svar
Fra : albrechtsen01

Dato : 10-02-07 13:10

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 13:15

Selv tak