/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp på tøj
Fra : leopard
Vist : 6810 gange
20 point
Dato : 10-02-07 12:14

Vi har netop opdaget skimmelsvamp i et indbygget skab. Uheldigvis har det bredt sig til noget af det tøj vi har hængende derinde. Det meste er gammelt overtøj vi sjældent bruger, så det smider vi ud. Der er dog også en dyr læderfrakke og et par andre ting vi gerne vil gemme. Er det muligt at fjerne skimmelsvampen, så tøjet kan bruges igen eller er vi nødt til at kassere det?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-02-07 14:19

Det der kan vaskes kan jo vaskes resten sendes til rens ; Kan noget af det tåle klorin er det også godt at lave en mild opløsning og vaske det i det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-07 14:48

der er kun at forsøge.

Læderet kan du forsøge at vaske med en klud opvredet i eddikevand.

men hvis det lugter muggent, tror jeg desværre aldrig du får lugten af igen.

Om ikke andet så kommer det igen når tøjet bruges og bliver varmet af kroppen.

Jeg kender nogen som boede i et fugtigt hus, alt deres tøj fik den mugne lugt, og de blev nødt til at skifte hele garderoben ud da de flyttede, for så kunne de rigtig lugte hvor muggent det var, selv om det blev vasket utllige gange.

mvh dova

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 10-02-07 21:53

Jeg synes at du skal tage med i dine overvejleser at skimmelsvamp afgiver et giftstof som kan påvirke centralnervesystemet. Og at skimmelsvamp har det med at brede sig, så du risikerer at selv om du behandler tøjet så vil de stadig indholde spore og de vil så sprede sig til dit andet tøj, din bolig og dig selv.

Du kan søge lidt ud på nettet om skimmelsvamp, i USA ved man en masse om emnet. Der var for nylig en tv udsendendelse på Discovery om emnet, og det var ikke hyggelige ting de fortalte om den svamp.

Mvh jspi

Accepteret svar
Fra : lottepigen30

Modtaget 10 point
Dato : 18-03-07 17:04

Atamon

Lav en lunken blanding af lidt vand og meget atamon og så brug en blød klud, opvredet i blandingen, til at tørre læderjakken over med.....

Bare et gammelt husråd! Håber det virker, for det er virkelig ærgerligt at skulle smide noget væk man er glad for!

Hilsen Lottepigen

Godkendelse af svar
Fra : leopard

Dato : 28-03-07 21:00

Tak for svaret lottepigen30.