/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
fra keybord til wave / mp3 fil?
Fra : NielsPT
Vist : 693 gange
34 point
Dato : 11-01-03 13:35

Hej allesammen

Jeg har koblet mit keyboard til computeren (via MIDI kabler) - og det virker fint!
Jeg mangler bare et program, som kan optage og gemme det spillede som en wave eller mp3 fil! Det er det enerste programmet skal kunne gøre.. Nogen der kender sådan et?

Vil blive meget glad for nogle svar!! (og beklager jeg ikke giver flere points, - har ikke flere)
MVH. Niels :)

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 44 point
Dato : 11-01-03 14:14

Hej Niels,

eh... mere eller mindre med et hvilken som helst lydredigerings program der ka' optage... men det kommer selvfølgelig an på hvordan du mener det...

nu ved jeg ikke lige hvilke lyd redigerings programmer du har... men ellers er der en go' gratis en her... "Audacity"... -->
http://audacity.sourceforge.net/windows.php?lang=da
samt den har understøttelse for VST plugin's... og den ka' konvertere til MP3 vha. af et plugin til det men som evt. ska' downloades seperat... men behøver ikke at være nødvendig hvis der allerede forefindes et MP3 codec på computeren...
Der er en "Online Hjælp" til programmet her... -->
http://audacity.sourceforge.net/help.php?lang=da

jeg ved ikke om det ikke vil være en ide først at optage det du har spillet på dit Keyboard/klaver i et Midi program... så ka' du jo også sidde at rette til og hva' har vi...

hvorfor jeg også vil foreslå dig først at optage det i et Midi program er... så ka' du undgå en del støjelementer samt begrænse optage sekvensen...

du ka' prøve at hører dette eksempel som er blevet optaget på en lidt anden måde... da min daværende komputer ikke havde nok krafter til at rykke det hele igennem på en gang... musikken er blevet afspillet på en 100 Mhz processor med 32 Mb ram... og et gammelt Soundblaster 16 lydkort... og så optaget til en båndoptager, og fra båndoptageren tilbage til computeren... -->
http://www.strarup.net/musik/WinterJam.mp3

idag med bedre lydkort, mere processor kraft samt flere Ram... ka' en computer både kører en optage sekvens fra lydredigerings programmet, samtidig med at midi programmet kører...

der er forskellige måder hvorpå det ka' blive gjort... det er mere eller mindre kun fantasien der sætter grænser for opfindsomhed... her kommer der 3 eksempler...

* tænd for optage funktion (lydredigeringsprogram) og sæt dig til at spille live (via midi programmet)... (fjern støj efterfølgende)...

* eller optag i midi programmet... sæt den til at have de 4 første takter uden lyd... når dette er gjort... ka' du optage det i lydredigerings programmet... og når det er optaget fjerne den "tomme" lyd fra starten... (denne her metode er nok den der giver mest kontrol over processen)...

* eller en anden mulighed er også at optage fra en anden computer... via "Line out" til "Line in" på de respektive involverede computere...

mht. til at konvertere til MP3 ka' Audacity også gøre det... ellers vil jeg foreslå dig at kigge på Webattack's Multimedia Freeware sektion... -->
http://www.webattack.com/freeware/gmm/
i gruppen "Audio Encoders/Converter" er der værktøj til konvertere fra Wav til MP3 og omvendt...
i gruppen "Audio Editing Tools" ka' du finde andre gratis lydredigerings programmer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 11-01-03 14:28

Jeg kan sgu ikke finde ud af at optage det jeg spiller på mit keyboard i Auacity.. Hvis jeg trykker på record knappen og spiller derudaf, (derefter trykker stop) dukker der intet op på skærmen, som om jeg ikke har spillet..

Mit keyboard sidder rigtigt i pc'eren (da det virker med AnvilStudio) - men hvordan skal ens lydinstillinger være, når man har med et keyboard ved siden af at gøre??

please help

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 14:53

Hej Niels,

hvis du bruger "Anvil Studio" til at afspille din Midi filer/Live afspilning... er det fra det program du ska' bruge til at afspille lyden med... da det er dit Midiprogram der omformer Midi til den afspillede Lyd... så det ka' optages af Audacity eller et hvilken som helst andet lydredigerings program...

tænd for "Anvil Studio", kontrollere at der er lyd... er der det... så start Audacity, hvis du ikke allerede har startet den... sæt den til at optage... og begynd at spil... så sku' det meget gerne funke...

ellers ka' du gi' lidt mere info omkring dit system... processor, ram, lydkort, samt version af windows?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-03 15:11

Hej igen,

jeg glemte lige en ting, prøv at gå ned i højre nederste hjørne, (der hvor klokken er)... og tryk på det gule højtaler ikon... når du har åbnet den... så gå op imenuen "indstillinger"... tryk på "egenskaber", her sætter du en prik i "indspilning"... så prøv at se efter om der er sat et kryds ved "mixer"...

er der ikke det så sæt et kryds der... tryk herefter OK... og skru op for lyden... hvis den er skruet ned...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 11-01-03 15:13

Jeg kan ikke få noget til at virke...

Det eneste program, som jeg kan få til at optage det jeg spiller på keyboarded er Anvil Studio... Og hvis jeg så gemmer filen som en *.mid -fil og prøver at afspille denne andetsteds er der intet... Hvis jeg fx hiver den ind i Acid Pro, kommer der ingen peaks, og flere programmer siger det er en fil uden lyd på..?? KUN anvil studio kan afspille den... Hvis jeg så prøver (i Anvil Studio) at gemme filen som en anden type, fx wave siger den:
This feature requires the optional Multi-Audio 1/8 accessory.... <-- hvad er dette?? :(

Jeg har:
Windows 2000 pro.
450 mHZ
64 mb ram...
tror jeg har en Intel pentium III (er ikke sikker, hvordan ses dette?)
Ved ikke hvilket lydkort jeg har... -> hvordan ses dette??

mvh Niels

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 15:14

"NielsPT" <NielsPT.news@kandu.dk> skrev i news:CaUT9.33495$Hl6.3594390
@news010.worldonline.dk:

> Hej allesammen
>
> Jeg har koblet mit keyboard til computeren (via MIDI kabler) - og det
> virker fint!
> Jeg mangler bare et program, som kan optage og gemme det spillede som
en
> wave eller mp3 fil! Det er det enerste programmet skal kunne gøre..
> Nogen der kender sådan et?
>
> Vil blive meget glad for nogle svar!! (og beklager jeg ikke giver
flere
> points, - har ikke flere)
> MVH. Niels :)
>

Hvis du bruger Windows ligger der et lille program der hedder
lydoptager. Det ligger i Start -> tilbehør -> Underholdning.

Med hensyn til de point kan du så ikke bare overføre dem til min konto i
kontanter !?

--
Michael Petersen

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Are you going to Roskilde Festival? Visit here first http://mcp.amok.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 18:14

Niels,

Du kunne evt. prøve dette freeware program hvis du både vil kunne optage wave
og midi.:

http://www.jazzware.com/cgi-bin/Zope.cgi/jazzware

Det er tale om et sequenser program. Jeg brugte det for nogle år siden og selv
den version der fandtes den gang var ikke uden evner. Jeg ved ikke hvor meget
programmet er udviklet siden.

Mvh,

Erik.
--
RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/