/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Muggen vaskemaskine
Fra : andersit
Vist : 4054 gange
200 point
Dato : 09-02-07 17:51

Jeg har haft en lejer, der har ladet sit vasketøj ligge i maskinen min. 7 dage. Jeg fandt det, fordidet stank af muggent tøj. Det er en 2 år gl. Zanuzzi, og den stinker ad helvede til 1 måned efter. Kan man få lugten væk uden at ødelægge maskinen. Jeg har tænkt på klorin, men ved ikke hvordan det påvirker gummi, pakninger osv.
P.S. Lejeren er flyttet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 17:57

Prøv dette råd

Citat
Svar fra Holger:
Nu skal jeg sørge for at dit tøj bliver "lækkert" rent, således at du kan få "tørt" på.

Du skal vaske maskinen igennem med eddike eller rodalon.

Sæbeskuffen kan på de fleste vaskemaskiner afmonteres, den skal du vaske grundigt, ligeledes med rodalon eller eddike og brug en negle- eller tandbørste til at skrubbe med.

Endelig skal du sørge for at vaskemaskinen står åben når du ikke bruger den, så den kan tørre.

Så tror jeg der bliver mere end to dage i mellen at lugten kommer tilbage.

http://renthjem.tv2.dk/brevkasse/svar/index.php?id=3975311

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 18:05

Der er også et råd her

http://www.miele.dk/page.php?page=7825&menu=986

læg nu ikke tøj i maskinen, så længe rensningen står på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 18:09

Jeg ville tage en kogevask med klorin.

Når jeg syntes noget at mit hvide bomuldstøj - lagner-håndklæder o.lign - er blevet lidt kedeligt, giver jeg det en omgang, det har da ikke skadet endnu, og jeg gør det et par gange om året

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 18:17

Et råd mere

http://www.housewife.dk/husholdning_rengoeringafvaskemaskine.htm

Læg nu ikke tøj i maskinen før lugten er væk.

Det Nordsted1 anbefaler er ikke det du spørger om. Hos dig er det maskinen der lugter og ikke dit tøj.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 09-02-07 18:23

Det sidste råd

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad034/

men der er flere her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=vaskemaskine+lugter&meta=

Du skal bare vælge

God weekend håber på at du får has på den lugt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 18:25

Når tøjet har ligget så længe i maskinen, har maskinen også taget lugt af tøjet - Så jow jeg svarer

skam på spørgsmålet, om hvor vidt maskinen kan tage skade af klorin. Hvor jeg så svarer, at jeg

bruger klorin i min maskine et par gange om året, uden at det ødelægger noget, og så er det lige

gyldigt om der er tøj i maskinen eller ej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 18:44

Der er ikke tale om spørgerens tøj

[(citat]
Jeg har haft en lejer, der har ladet sit vasketøj ligge i maskinen min. 7 dage.
[/citat]

og dit svar er

Citat
Jeg ville tage en kogevask med klorin.

Når jeg syntes noget at mit hvide bomuldstøj - lagner-håndklæder o.lign - er blevet lidt kedeligt, giver jeg det en omgang, det har da ikke skadet endnu, og jeg gør det et par gange om året

Det er jo ikke det, der bliver spurgt om.

Spørgeren skal vel ikke til at vaske en tidligere lejers tøj. Det tøj kan han jo bare smide ud, hvis det stadig er der.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 19:00

Mit råd er at rense vaskemaskinen på en af ovennævnte måder UDEN TØJ I MASKINEN, da de kan ødelægge tøjet, hvis det ikke er farveægte.

De hvide pletter, der kan komme efter klorholdigt vand kan ikke fjernes.

God weekend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 19:13

Citat
den stinker ad helvede til 1 måned efter. Kan man få lugten væk uden at ødelægge maskinen. Jeg har tænkt på klorin, men ved ikke hvordan det påvirker gummi, pakninger osv.

hvortil jeg svarer

Citat
at jeg

bruger klorin i min maskine et par gange om året, uden at det ødelægger noget, og så er det lige

gyldigt om der er tøj i maskinen eller ej

en kogevask med klorin kan tage stanken fra MASKINEN

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 19:22

Stanken kan også sidde i kalkaflejringer, kalken kan fjernes med citronsyrepulver - købes i Matas, giv et pulvet i sæbeskålen og vask en maskine - uden tøj -

Derefter en omgang med klorin på kogevask - uden tøj -

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-02-07 20:38

Husk at tømme trevlesien, der sidder nede i bunden, før du går i gang. Lugten sidder også i det "nas", der eventuelt måtte være

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-02-07 21:31

vær lige opmærksom på, at rodalon også fåes i en udgave KUN TIL UDENDØRS BRUG. den er direkte sundhedsfarlig. så kig lige efter en extra gang, så det er den rigtige du får fat på

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-02-07 00:22

Jeg har været i hvidevarebranchen siden 1998.. Og som Nordsted1 skriver, brug klorin
Gerne en halv liter, eller mere.. Og kør et langt program på højeste temperatur (90 eller 95 grader) Det skader sikkert ikke med hvidt tøj.. Men jeg plejer at gøre det uden tøj i maskinen! Gentag gerne vasken flere gange og husk at køre et program igennem uden tøj, uden klorin, med sæbe til sidst. Så skulle din maskine gerne være frisk igen

- Anden

P.S. Det har virket på ALLE de maskiner jeg har været ude for med dårlig lugt.

P.P.S. Husk at lågen skal stå på klem når maskinen ikke bruges

Godkendelse af svar
Fra : andersit

Dato : 10-02-07 09:47

Tak for svaret ans. Hvordan fandt du dog alle de links. Jeg går straks igang, og glæder mig til en velduftende vaskemaskine
Anders

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-07 10:11

Selv tak og god weekend