/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ny instalation af xp home oem
Fra : janing
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 09-02-07 16:44

Hej <jeg har lige fået min datters bærbare (ACER 4050) og da den havde en xp pro på engelsk, købte jeg en xp home oem på dansk og fik at vide at jeg bare skulle ny instalere den.

Og den startede også med at bede om ny kode og jeg sagde ja til at ny instalere den.

Men nu står den bærbare bare og køre med sort skærm og det har den gjort i ca. 1½ time nu og der sker intet andet.

Har prøvet at slukke for den, men den starter bare op med harddisken og blæseren køre igen.

Den virkede ellers fint inden jeg begyndte at instalere den nye xp. Skal jeg bare lade den køre eller er der andet jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 17:14

er der noget der skal gemmes på den pc, for der er vist gået et eller andet galt under installationen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 17:19

Hvis ikke så prøv at sætte dit cdrom drev til First Boot Device i bios og genstart med Home cden i drevet. Efter genstart kommer den op og spørger om du vil starte(boote på cdrom. Tryk på en vilkårlig tast for at bekræfte det og den starter op på cden. Der kan du så starte med en reperation eller efter min mening en helt ny installation

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 17:19

nej den skulle bare ny instalere og slette alle de gamle ting.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 17:23

Så prøv mit sidste indlæg. Du skal bare fjerne slette partitionen og oprette en ny partition hvor du så installerer XP Home. Brug endelig filsystem NTFS da det er det bedste.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 17:33

Hej Fijala

Nu er det bare sådan at jeg satte den nye xp i og så begyndete den at bede om koden og så skete der ikke mere og nu er det hele sort.

Der kommer ikke noget op når jeg genstarter, skærmen er sort. Så jeg kan ikke komme ind i maskinen og ændre noget

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-02-07 17:42

Under opstarten giver den mulighed for at trykke 'F2', F11' eller noget andet - 'To enter BIOS-setup'
Det er der du skal ind - tasten skal trykkes omgående når det skrives (hvilket godt kan kræve flere forsøg )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 17:52

Nemlig. For du kan vel se at den tæller ram op.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 17:54

Hej Niederhof

Nu er jeg ikke så dygtig til det her, men jeg har prøvet at trykke F2 når jeg genstartede og så køre cd med den nye xp og så sker der ikke mere.

Skærmen lyser kun lige op i 2 sekunder når jeg genstarter og viser en vandret cursor, så går skærmen bare i sort igen

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 17:56

Hej Fijala

Nej det kan jeg ikke se, for skærmen er jo sort

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 17:58

Bare for en sikkerheds skyld, men der er vel strøm på pcen;-9
Ellers plug laderen i og kør med den under hele forløbet

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 18:06

Hej Fijala

Ja der er strøm på og jeg har brugt den pc mange gange før, så lidt ved jeg da.

Men når jeg nu prøver at genstarte, så kommer der kun lige en vandret cursor frem oppe i venstre hjørne i 2 sekunder og så bliver skærmen sort.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 09-02-07 18:13

uha uha, det lyder ikke rart.
Det var jo ikke for at forklejne dig men for lige at få de dumme fejl elimineret

Det lyder jo til at den slet ikke vil boote op overhovedet og det er endda før den begynder at kigge efter windows, for hvis den end ikke vil loade Bios så er den da helt gal. Bios skal jo loades først før andet kan ske.

Er lige gået i tænkeboks

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 18:30

Hej Fijala

Nej nej, det troede jeg da heller ikke.

Men det hele startede med at jeg købte en ny xp home OEM og fik at vide at jeg bare skulle sætte den i og bede den om at ny instalere den.

Og det begyndte også fint, den kom frem og bad om at jeg skulle skrive den nye kode og så blev skærmen sort og den begyndte ellers at instalere lidt. Jeg troede at den måske formaterede, men da den havde kørt i 1½ time uden at der ellers skete noget, så stoppede jeg den og nu kan jeg hverken det ene eller andet.

Den ser godt nok ud til at den hente noget fra xp CD'en, når jeg genstarter, men skærmen lyser kun lige op og så er alt sort. Og efter et par min. så kan jeg se at den ikke henter mere. Men harddisk og blæseren køre på fuld fart, lige til jeg lukker for den bærbare

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 18:38

Det der lyder underligt er at du ikke ser noget i opstarten overhovedet. Normalt ville bios jo blive indlæst og ram talt op og derefter skulle diskdrev blive detected, men hvis ikke det sker er der jo noget grueligt galt. For mig lyder det som en defekt cpu(processor) eller motherboard (bundkort)

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-02-07 18:38

Du kan jo prøve at 'steppe' på 'F2' fra du tænder til den går 'død' - hvis det ikke virker, så prøv de andre taster een ad gangen.

HAR du prøvet at fjerne slukke, fjerne strøstikket, udtage batteriet og lade skramlet ligge i 30 minutter ?

PS. hører lige i min høresnegl at man IKKE bare kan finde en version og putte cd'en i en bærbar - det SKAL være en udgave der er beregnet til den aktuelle bærbare PC
MEN hører også at disken sansynligvis er delt op, således at der er en partition med de originale cd'er....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 18:42

man kan sagtens bruge en ny xp hvis det er det der skal til, men hvis den bærbare er med præinstalleret xp og med en repair cd eller en repair på en anden partition og man bruger en anden xp version, mister man selvfølgelig muligheden for automatisk repair fra de føromtalte steder.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 18:44

Fijala

Jeg brugte den på nettet, lige inden jeg begyndte at instalere den nye xp.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 18:50

Til Niederhof

Prøver at pille batteriet ud nu.

Modellen jeg har findes med både pro og home, så det skulle jo kunne lade sig gøre.

Og jo harddisken var delt op i 2, en C og en D, inden jeg begyndte at instalere.

Fortæl mig nu ikke, at jeg helt har ødelagt min datters bærbare

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-02-07 18:58

Så har D: jo muligvis indeholdt en 'repair' til re-etablering af maskinen - men rolig nu, ACER har vist en fin service, så prøv at kontakte dem via nettet her : http://support.acer-euro.com/request/dk/
Du kan muligvis få en rep-cd fra dem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-07 19:03

Jeg er stadig foruroliget over at du siger du ikke kan se noget i opstarten, det er jo ikke helt normalt.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 09-02-07 19:16

Hejsa

Ja, nu har både fået ondt i brust og i hovedet, så det er ikke for at være uhøflig. Er hjerte patient.

Men jeg bliver lige nødt til at lægge mig lidt og så skal jeg nok komme tilbage senere, men indtil videre skal i have tusind tak for at i ville prøve at hjælpe mig her og nu.

Hilsen jan

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-02-07 19:59

Bare så du ved det, du KAN ikke installere en XP home, ovenpå en XP pro.
Da dette betragtes som en forringelse af dit system.
Den skal slettes først.
Enten ved at BOOTE eller på anden måde slette din gamle installation.

Prøv at hente dette program, og dræb din disk for alt indhold.
http://www.killdisk.com/

Kommentar
Fra : janing

Dato : 08-05-07 16:13

Hej allesammen og tusind tak for at i prøvede og hjælpe mig.

Ja, nu er både jeg og min pc klar igen

Pc'en måtte en tur ind til ACER og geninstaleres, før den virkede igen

Og jeg blev så stresset, at jeg lige fik en blodprop i hjertet. Derfor har jeg ikke kunne svare alle tilbage herinde.

Men lægerne har lovet, at jeg stadig kan være med på "kandu" i mange år endnu.

Stor hilsen til jer alle, som prøvede at hjælpe mig. Jan

Kommentar
Fra : clou

Dato : 08-05-07 16:26

Hej janing

Ønsker dig alt mulig godt og rigtig god bedring - lad ikke sådan en computer give dig hjerte "kvababbelse" igen, det er det ikke værd.

Luk dit spørgsmål og giv pointene til den du syntes svarede dig bedst!

Clou

ps: jeg har fulgt lidt med på sidelinien for at se hvad der kom af råd - kunne måske selv bruge det på et senere tidspunkt!

Kommentar
Fra : janing

Dato : 08-05-07 16:44

Hej clou

Tak for hilsenen, nu har jeg lært, at man skal ikke lade sig stresse af en pc.

Godkendelse af svar
Fra : janing

Dato : 08-05-07 16:46

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-05-07 18:03

Hej Jan

Det var da uhyggeligt at en skide pc kunne give dig en blodprop. Jeg er da glad for at du er på toppen igen.

Og også tillykke til din pc der også er kørende igen.

Håber vi ser eller hører mere fra dig fremover

Tak for point