/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Samkvemsret
Fra : BerndJ
Vist : 2984 gange
500 point
Dato : 09-02-07 16:10

Situation:

vi blev separaret efterår 2006 efter 17 års ægteskab; 3 børn (12 år, 18 år, 20 år); huset er solgt, alle børn bor hos moderen; sommerhuset har jeg købt som nuværende eneejer (iflg. bodelingsoverenskomst). Jeg har fået en kæreste, som var "hoved"-anledningen til separationen - ægteskabet har været meget frustrerende, især for mig og især de sidste 4-5 år.

min eks vil ikke have at vores børn er sammen med min kæreste (som er anledningen til separationen) - min eks "forbyder" at mine børn er hos mig, når min kæreste også er til stede - min eks "forbyder" at mine børn holder sommerferien med mig i mit sommerhus hvis jeg også "inviterer" min kæreste.

Spørgsmål:

Har min eks "lov" til det?? Hvis "ja", kan jeg "gøre noget" eller skal jeg bare acceptere?? Hvis hun ikke har "lov" til det, hvad kan jeg stille op for at løse situationen uden alt for meget "ballade"???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 16:21

Børnene på 18 og 20 år kan hun ikke bestemme over, det kan du heller ikke, da de er myndige.

Har I været i amtet?

Hvordan er forældremyndigheden fordelt?

Fælles forældremyndighed eller har din eks. fået forældremyndigheden?

Hun kan ikke bestemme hvem du skal være sammen med, når du har "børnene"

Hun føler sig vel såret over at du har fundet en anden og reagerer så på denne måde.

Det eneste du kan gøre er at rette henvendelse til "amtet", som så bestemmer hvornår du kan have dit barn på 12 år. De 2 store må selv bestemme om de vil besøge dig eller ej, når du er sammen med kæresten.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 09-02-07 16:22

De to af "børnene" er myndige, og kan være sammen med hvem de vil, uden at i kan bestemme noget som helst, hvis der var tale om dårligt selskab, kan man kun tale til deres bedre jeg.

Barnet på tolv år kan i stadig bestemme over, men din eks kan ikke bestemme hvem der besøger dig i dit hjem når børnene er der, heller ikke hvem der er med dig på ferie.

Hvis du vil have et skriftligt bevis så skriv til www.familieadvokaten.dk det koster ca 60 kr at få svar

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 09-02-07 16:23

Vi har været i Statsamtet: har fået fælles forældremyndighed over vores 12-årige.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 09-02-07 16:25

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-07 16:25

Fra tolvårsalderen spørges børnene også.............

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 16:29

Så er der vel også aftalt, hvornår du skal have den 12 årige.

Hun kan ikke bestemme hvem, der skal besøge dig når den 12 årige er hos dig.

På en måde kan jeg godt forstå hende, men hun har ingen ret til at få det ført ud i livet.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-02-07 16:29

Hvis der ikke er graverende forhold, der gør at din kæreste uegnet til at være til stede, når dine mindreårige børn er hos dig - er det almindeligt at dine børn selv må vælge om de vil se dig.
det kan i dette tilfælde kun dreje sig om dit 12-årlige barn da de to andre er myndige og som sådan selv træffer deres valg.
Der findes rådgivning på nettet: http://www.ret-raad.dk/privat - jeg tror at de ved ret præcist hvilke rettigheder du har, og de har en afdeling der er gratis.
blot en betragtning.
Moders Vilje

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-07 16:30

Citat
min eks vil ikke have at vores børn er sammen med min kæreste (som er anledningen til separationen) - min eks "forbyder" at mine børn er hos mig, når min kæreste også er til stede - min eks "forbyder" at mine børn holder sommerferien med mig i mit sommerhus hvis jeg også "inviterer" min kæreste

Din eks kan som nævnt, ikke bestemme om du er sammen med kæresten når den 12 årige er hos dig.

Og om det kan løses uden ballade, ja det er jo alt sammen op til din eks, som jeg ser det.

For hvis hun forbyder eller forhindrer at barnet er hos dig, så må du en tur i statsamtet og forelægge sagen. For i og med at I har fælles forældremyndighed, går jeg ikke ud fra, at der er fastsat nærmere regler for samkvem hvor/hvornår, men at det er noget I selv skal finde ud af.

Og da det åbenbart ikke fungerer ved at tale det igennem med din eks. er det som jeg ser det, den enste løsning såfremt du fortsat vil have barnet på besøg.

De to andre er myndige og kan selv bestemme.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 16:33

God weekend