/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Adobe Reader - Adobe Acrobat
Fra : sdam
Vist : 867 gange
100 point
Dato : 09-02-07 14:10

Siden jeg har indlæst programmet Adobe Acrobat, kan jeg ikke bruge Adobe Reader!
Når jeg åbner et dokument som kræver Adobe Reader starter det op som det altid har gjort, men herefter kun for at gå fuldstændig i stå, hvorefter der kun der den mulighed at lukke skidtet ned igen! Det er som om at maskinen vælger Acrobat frem for Reader.
Hvad går der galt mon..?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-07 14:24

Kan du ikke løse problemet ved at højre klikke på din pdf fil, vælge åben med, gå ned og klik på Vælg program, der finder du Adobe Reader og markerer den, husk at sætte flueben i Benyt altid dette progran til denne type fil, til slut klikker du ok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-07 14:44

Som o.v.n. skriver.....

Der er sikkert sket det, at da du har installeret acrobat har du bedt DEN om at åbne filer af typen PDF.....

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 09-02-07 15:11

Hej Refi

Hvor / hvordan beder jeg den så om IKKE at åbne denne type filer..?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-07 15:29

Gå i stifinder...

Højreklik på et PDF dokument

Tryk "åbn med"

Find adobe acrobat reader (husk v i boksen "brug altid valgte program") tryk på programmet...

Fremover vil PDF-filer blive åbnet med den rigtige "læser"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-02-07 16:22

Undskyld mig! Men hvorfor overhovedet installere begge programmer hvis man kun ønsker at benytte det ene? Jeg skulle da mene løsningen var at afinstallere det program man alligevel ikke ønsker at benytte? Jeg har haft Adobe Reader installeret, men efter at have installeret Acrobat har jeg da slettet Reader. Har ikke savnet programmet siden. Acrobar kan alt det jeg har behov for.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 10-02-07 09:08

Hej arne.jakobsen

Har ikke megen forstand på de her programmer, men er Reader ikke et program til at læse PDF-dokumneter, og Acrobat et program til at lave dem???
Hermed kan den ene da ikke fravælges frem for den anden..!!!
PS
Det refi kom med tidligere, vedr. at åbne, trykke "åbn med" o.s.v. kan ikke lykkes for mig, men det er måske lidt mere "træning" der skal til...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-02-07 10:13

Adobe Acrobat er en hel familie (gruppe) af programmer. Hvis man har købt HELE familien (alle programmerne) SÅ kan man det hele. Altså såvel skabe, læse som redigere PDF-filer. Jeg havde Adobe Acrobat Reader liggende men den kunne ikke mere end den Alm. Adobe Reader, så der var ingen grund til at have dem begge liggende. Jeg slettede derfor Adobe Acrobat Reader. Nu bruger jeg udelukkende Adobe reader til at læse/se PDF-filer med.

Hvad er det helt præcist DU har gjort? Har du købt og indstalleret HELE Acrobat pakken?

Hvis ikke så fjern den igen for den kan ikke andet og mere end den alm. Adobe Reader og der er som sagt ingen grund til at have to programmer liggende der kan det samme.

Afventer dit svar!

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 10-02-07 10:37

Hej Arne.jakobsen

Ganske kort refereret, så har jeg haft Adobe Reader liggende på computeren (nuværende version 7.0) i mange år, men her forleden lagde jeg så Adobe Acrobat ind (med licens) fordi jeg læser korrektur m.v. på et foreningsblad, hvor det kræves at kan åbne, rette m.v. i de mig tilsendte dokumenter!
Det er historien...
Som du fremligger det, kan jeg så stadig helt undvære Adobe Acrobat, efter min "historie"???

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-07 11:10

Nej. Hvis du har købt licens til Acrobat fordi du skal bruge den til at redigere i PDF-dokumenter, så er det denne du skal bruge. D.v.s. at du faktisk kan slette/fjerne den gamle Adobe Reader, den har du ikke længere brug for idet Acrobat kan det samme blot meget mere. Hvis jeg var dig ville jeg gå ind i Kontrolpanel - Tilføj eller Fjern Programmer: og så Fjerne Adobe Reader og Adobe Acrobat hvis de begge ligger der. Derefter installere Adobe Acrobat igen.

Det REFI beskriver er: Hvis du går ind og Højre-Klikker på et PDF-Dokument så kan du vælge et menu-punkt der hedder Åbn med. Her kan du vælge fra en liste og der skal du så vælge Acrobat.

Hvis du istedet sletter/fjerner Adobe Reader før du installerer Acrobat finder maskinen selv ud af det, da den så ikke længere har 2 programmer at vælge mellem.

Håber det var til at forstå.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 10-02-07 11:14

Tak for svaret arne.jakobsen.
Dejligt at der er nogle der ikke "giver op" over for en amatør som mig...
Tak for det - God weekend.