/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fræk dværgpinscher
Fra : sfl17
Vist : 1131 gange
95 point
Dato : 08-02-07 20:39

Jeg har en herlig dværgpinscher-han på lidt mere end 1½ år. Han adlyder for det meste mine kommandoer, men er en bestemt herre, der gerne vil være i centrum og bestemme lidt stadig. Følgende ting vil jeg gerne have rettet lidt op på, måske nogen kan hjælpe?

1*Det er en smule bedre end for et halvt år siden, men han er stadig vældig glad for at hoppe op og hilse på folk. Især dem han kender, men engang imellem også fremmede, der går forbi på fortovet og ikke lige har lyst til at få pløre på tøjet! Tror ejg engang læste, at man bare skal gå med siden til og skærme for ham, men det er jo noget svært, når man færdes på et smalt fortov i Kbh...
2*Min kæreste ses ikke som så vigtigt af ham, og selvom hun har lært at give hunden et par kommandoer, virker det ikke ordentligt endnu. For at demonstrere sin magt har han flere gange på det seneste kidnappet hendes undertøj og tisset p¨å det!!! Og han er vel at mærke en meget renlig hund normalt.
3*Selvom jeg siger 'fy' eller nej, lykkes det ham ofte at få fat på snack, slik eller mad, der ligger på fortovet og æde dette. En ting, der giver dårlig mave og endda influenza... Han er super hurtig, så det er ret svært at forhindre dette. Er eneste middel at holde ham i kortere snor - han skal jo også have sin motion..?!

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 105 point
Dato : 08-02-07 20:54

Hundetræning.

Hvis det er en varig kæreste, så skulle HUN måske prøve at gå til træning med ham? Du har vel selv gået til træning....?

Hvis du træner ham til at lade tingene ligge hjemme, så vil han også kunne lade dem ligge når I går tur.

Du lægger en bid brød eller lignende roligt ned på gulvet mens han sitter og kikker på. Hvis han rækker efter brødet siger du bestemt "NEJ". Skubber ham evt. lidt væk. Hvis han sidder pænt og ikke rører det et øjeblik, så ROOOOSER du ham og giver ham supergodbidder, frikadeller, pølsestumper eller lign. Efterhånden skal han sidde længere og længere tid. Måske mens du går lidt væk.
Når han kan det, så lægger du brødet på gulvet, tager ham i snor og går tæt forbi det. Hele tiden husker du at sige "NEJ" hvis han prøver at tage det. OG ROOOOSER ham når han går forbi. OG godter.

Det med at springe op er bedst at lære til træning. Men indtil da må du bare lade snoren være kort når du går forbi andre mennesker. Men ordet "NEJ" kan også bruges der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-07 21:13

Citat
men han er stadig vældig glad for at hoppe op og hilse på folk. Især dem han kender, men engang imellem også fremmede, der går forbi på fortovet og ikke lige har lyst til at få pløre på tøjet!

Det er ikke noget han er glad for, eller fordi han er glad, at han gør sådan.

Det gør han fordi han er usikker på sin position i forhold til mennesker, og ikke rigtigt ved hvordan han skal tackle at mødes med dem.

Og det er de andre ting du nævner sådan set også.

han har aldrig lært hvor hans plads er, og at han er under mennesker i rangordenen.

Så allerførst skal du hen et sted at lære hvordan du lærer at tackle hunden, og først derefter kan du begynde at lære hunden de ting på en hensigtsmæssig og konsekvent måde

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-02-07 22:02

Hoppe op kan kun fra læres ved kærlig konsekvens Nej
og så skal den holdes i ekstrem kort snor når du passere andre,
dog uden at du kvæler hunden og når du ser, at nu er det tid til at skabe kontakt,
fordi der er nogen der vil forbi jer, så må du anstrænge dig rigtig meget,
for holde kontakten til din hund og ros lige umiddelbart efter når det er gået godt,
derved lærer du den, at den ikke må springe op.

Jeg vil give Dove tildels ret i at det handler om lederskab og rang orden, men efter jeg nu har set på denne race i 30 år er min umiddelbare konklusion, at de helts vil op for at snue til ansigtet, for når de har fået lov til det, så er de som regel rolige bagefter.
Men udfra det du beskiver så er det dens dominans du skal ind og pille ved, den har fået for lang line i jeres hverdag, i har tilladt for mange ting, derved er det gået skævt, her tænker jeg på den dominerende adfærd den har fundet på i jeres seng, først skal den i en periode pilles ud af soveværelset og sove i sin egen seng, eventuelt i en kravle gård for natten med låg på,
for den vil tage den i fuld firsping hvis den kan se sit snit til det når i sover og putte sig tilbage i den vante rytme under dynen og dernæst skal der være låg på vaskekurven og intet må overlades til tilfældigheder. Hold den fra soverummet den behøver ikke at være der på noget tidspunkt.

Det sidste med snacks og dvs. ja der er det jer der ikke kan efterlade noget nogen steder, fordi i ikke har lært den hvad der er mit og dit, så gå i igang med træning og efterlad ikke noget som kan friste den, især ikke når der ikke er opsyn med den, det kan gå grueligt galt hvis den får fat i noget som ikke er egnet for hundemunden. Lær den som beskrevet hvad der er mit og dit og lad så vær med at grine af hunden fordi det ser sjovt ud.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-07 22:05

kun lige en lille bemærkning herfra - jeg kan da egentlig godt forstå de små hunde der hopper op - mennesker er jo langt oppe og det er jo svært at nå op og slikke davs

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-02-07 22:07

dvs. sorry det skulle div. for diverse.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-02-07 22:09

Miritdk
Ja du har ganske ret, det er det de vil.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-07 23:26

Citat
det er jo svært at nå op og slikke davs

Hunde skal F...... ikke slikke davs

Og det burde være enhver hundeejers pligt, at lære sine kræ at det udsætter man bare ikke sagesløse mennesker for, at blive oversnaflet af en hund, for hunden kan sgu ikke forstå, at den så ikke må på alle mennesker.

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-02-07 23:41

Du kan lære den at give kys på kommando og ikke frit forsøge sig på egne vegne,
det kan også gøre det til et af de afdominerende værktøjer.

Hos Ulven der smaskes der til og hilse gøres med hovedet væk fra den,
du skal ikke se den i øjnene når du hilser efter naturmetoden det gøres med siden til.
Det er vist utallige gange ved Ulve-filmene, det er ud fra de senarier vi har fået vores metoder til at opdrage hunden efter.

Der er ingen af mine der slikker uden de har fået lov af dem de sidder hos.
I hverdagen har jeg ingen slikkerier her, det er ikke bydende nødvendigt, men de fleste syntes det er så sødt tænk lige over den ormegård der går rundt der og kan smitte jer med orm,
så er i nok færdige med at de slikker.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-02-07 06:52

Jeg hælder også til dovas udtaelse.

Hanhunde har altså et instinkt, lige som hanmennesker. Selv om din kæreste ikke er en hund, vil din hund alligevel kunne lugte kvindelig dufte hos din kæreste og derfor tage hendes undertøj.

Engetligt gør han jo, i hans verden, ikke noget forkert. Du eller/og din kæreste skal bare vise ham hvor hans plads i herakiet er. og du skal vise at kæresten er din "hunhund" og ikke hans.

Hvis Sigurd fik lov ville han gøre det samme.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-02-07 11:08

når du ser den tager noget den ikke må derhjemme skal du være over den med det samme. Det er fordi den tror at det er den der bestemmer. I er nødt til, at lære den at den er underst i rangordnen.

Skriv evt til hende her. hun er dygtig :

http://www.etgladhundeliv.dk/forside.asp?MenuID=159

http://vimedhund.jubii.dk/Show.aspx?jcs=2838b72db0014561b0b04b554592d537

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-02-07 16:23

Du skal også huske på, at din hund er teenager og det kan give nogle problematiske forstyrrelser, både for dig og for hunden.

Den 3. kønsmodning indtræder i denne periode, som også kaldes psykisk modning. En vild hund, eller ulv vil forberede sig på at finde en partner i flokken. Den vil prøve kræfter med de andre flokmedlemmer i forsøget på at stige i hierarkiet, hvorfor dominansen vil blive mere udpræget. Hunde der ikke kan/vil indordne sig i flokken vil forlade denne.

Tamhunden gennemgår den samme udvikling, og den dominans den har trænet op i de første 2 kønsmodningsperioder vil den forsøge at gentage med mere kraft og vilje bag. Der kan også udvikles en aggressivitet mod andre hunde i denne periode. Som altid gælder det om at aflede hunden, når den udviser uønsket adfærd, som f.eks. knurren eller den med mimik og kropssprog signalerer aggressivitet. Afbryd den med at NEJ!, og giv den efterfølgende en kommando, og ros/beløn den når den har udført denne.

Det frarådes at lege voldsomme lege og tvinge hunden til fysisk underkastelse i perioden.

Hunde som er meget dominante og endnu ikke har fundet sin plads i hierarkiet kan give problemer. Langt den overvejende del af hundene volder ikke de store problemer, hvis man blot har formået at gøre forarbejdet rimeligt.

Der tilrådes moderat træning i perioden, hvor allerede indlærte øvelser blot vedligeholdes.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 09-02-07 18:35

Tak for rådene.

Til jeres spørgsmål kan oplyses, at jeg aldrig har lavet andet end lidt selvtræning med ham i ny og næ, da den eneste hundeskole i nærheden er søndag morgen og vist allerede overbooket.
Han holder sig fra vores seng, men kommer engang imellem ind om morgenen efter 7 og piver, fordi han skal tisse. Hvis man giver ham lov at putte lidt, kan hans planer dog godt udsættes lidt.. ellers sover han på sit eget tæppe på sofaen i stuen.
Prøver dit råd, Birgitta, og ser, hvad der sker..!

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 09-02-07 18:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-07 20:55

Tak for accepten af mit svar. Og pøj pøj med den lille bølle.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-02-07 11:55

har også set folk der med held har efterlinet en leder hund. Dvs har "knurret" når hunden gjorde noget den ikke måtte. i starten ser den nok lidt sjov ud, men har set det virke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-07 16:44

Ja, jeg knurrer og viser tænder og stirrer lige på hanhundene når de forsøger at bestige MIN løbske Silke.
Det er godt at kunne hundesprog.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-07 11:52

hehe flot birgitta.....sådan skal det være gg