/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
diabetiker og vanillesukker?
Fra : acilia
Vist : 5348 gange
50 point
Dato : 08-02-07 20:32

Jeg har fundet en opskrift på en banankage som jeg vil bage - en diabetesopskrift uden sukker - men så kan jeg se at der er vanillesukker i og så er jeg bare nysgerrig efter at vide om det ikke er i familie med 'almindelig' sukker - og hvordan det kan være at det så er okay at komme det i en diabeteskage? Er det fordi det er sådan en lille mængde man bruger?

kh
Acilia

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-02-07 20:35

Ja

Go appetit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-07 21:11

mængden ja - bruger det selv og må ikke få sukker

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 08-02-07 21:19

Fint - herligt. Jeg er ikke selv diabetiker men et par af mine gode venner er og jeg syns det er sjovt at lave noget lækkert til dem - der går helt sport i det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-07 21:38

et godt råd er at spørge dem til råds det vil de blive meget glade for og føle sig meget sikrere ved - sødt af dig at tænke på dem

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 08-02-07 21:45

Jo men jeg ville nemlig overraske dem så derfor tyr jeg lige til jer idag..
Vi snakker normalt meget om det sammen dem og jeg fordi de ved jeg godt kan lide at lave mad - men man lærer jo nyt hver gang der skal laves en ny ret..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-07 21:49

ja ok - men en smule vaniliesukker skader ikke som sådan - dog - jeg ville nu nok lige forhøre mig uden at fortælle hvad det skulle bruges til - er diabetikeren hårdt ramt skal der jo tages forholdsregler

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-02-07 22:03

Lidt sukker skader ikke, men du kunne jo også bruge kornene fra en vanillestang i stedet for vanillesukker.

Husk også at fedt er næsten lige så farligt som sukker for diabetiker.

Personen med sukkersyge vil formentlig ikke spise så store stykker kage.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-07 22:04

vær meget opmærksom på at vaniliesukker indeholder op til 95 % sukker - og er det en diabetiker der slet ikke tåler det skal du ikke overraske - - det kan have rigtig grimme følger

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 08-02-07 22:11

Ok jeg må vist hellere forhøre mig hos dem - jeg ved godt at også fedt er farligt - derfor har jeg også fundet den her opskrift på banankage:

3 æg
70 g. ATWEL sødemiddel svarende til 85 g. sukker
2 tsk. Vanillesukker
145 g. hvedemel
1 tsk. Bagepulver
50 g. smeltet afkølet margarine
2 mosede bananer

Måske er der een af jer der ligger inde med en bedre opskrift? Er den her mon god nok hvis jeg nu får grønt lys omkring vanillesukkeren - jeg kan evt. også putte mindre magarine i?

Accepteret svar
Fra : netper

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-07 22:17

En diabetiker der passer sin diabetes vil ikke spise ret meget kage, simpelt hen fordi at der er for mange "fyldstoffer" bla mel, derfor plejer det ikke at betyde så meget at der er lidt sukker og fedt i.

Skal du forbedre opskriften så brug kornene af en vanillestang og brug becel som fedtstof.

ATWEL købes ved apoteket, men det er ikke alle apoteker der forhandler dette, i stedet kan bruges Perfect Fit som kan købes ved de fleste størrer supermarkeder.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 23:42

acilia, hvis du en anden gang er den mindste smule i tvivl og ikke vil afslører for dine venner, hvad du vil lave til dem, så ring til en diabetesforening.

Da vores den yngste havde mælkeallergi, var noget af det bedste for os forældre at blive inviteret til middag uden vi ikke på forhånd kendte menuen, men jeg må indrømme jeg var meget betænkelig og bad som oftes dem som ikke havde et indgående kendskab til alle de navne mælk kan have om at se hvilke fødevarer de havde benyttet, og hvor var det trist når folk havde udskiftet f.eks smør med margarine, og troet det var "godt nok" eller ville glæde os med Carte D'ors sorbet is, for selv disse ting er der altså mælk i. Der er så mange faldgrupper, at man ikke kan være for forsigtig.

Held og lykke med middagen, dine gæster bliver da glade for dine anstrengelser

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 09-02-07 10:08

Tak for hjælpen - jeg vil smutte ned og købe vanillestænger og Perfect Fit.