Se: Claus Jørgensen: Noder, rytmer og toner, side 32. (De har bogen på bibliotekerne)
Der får du hele kirketonearts-teorien forklaret meget overskueligt på 1/2 side.
Hvilken tone, der er en melodis grundtone? Oftest sluttonen - ellers skulle det ikke være svært at høre sig frem. Og vurder så grundtonens placering i forh til grundtonen i den durtoneart, som svarer til de noterede faste fortegn.
Ligger den på 2. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien dorisk,
ligger den på 3. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien frygisk,
ligger den på 4. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien lydisk,
ligger den på 5. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien mixolydisk.
Ligger den på 6. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien æolisk (svarende til den såkaldt "rene mol", hvilken dog uhyre sjældent bruges i praksis - udover måske lige netop som kirketoneart)
vl h L