/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
gregoriansk
Fra : WarBitch
Vist : 463 gange
100 point
Dato : 08-02-07 19:00

Jeg har gang i et projekt om gregoriansk musik, men det er svært at finde noget om synes jeg. Jeg har musik på A-nivea (gymnasiet), så det er på dét plan jeg har brug for nogle oplysninger. Jeg har fundet en sang som er syllabisk, og som benytter en-eller-anden form for kirketone-art.. Hvordan finder jeg ud af hvilken? (teori har aldrig været min stærke side) .. Er der desuden andet som er meget karakteristisk for gregoriansk musik, som er værd at nævne?

/WB

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 19:22

Her er lidt historie bag gregoriansk musik

http://www.leksikon.org/art.php?n=1799

Jeg er ikke sikker, men bandet ERA spiller vist nok også gregoriansk, prøv at lytte lidt til deres musik, du kan finde numrene på www.tdc.dk søg på musik, eller www.dba.dk under musikdownloads, søg der under ERA

pøj pøj med opgaven

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 08-02-07 19:32

Se: Claus Jørgensen: Noder, rytmer og toner, side 32. (De har bogen på bibliotekerne)
Der får du hele kirketonearts-teorien forklaret meget overskueligt på 1/2 side.
Hvilken tone, der er en melodis grundtone? Oftest sluttonen - ellers skulle det ikke være svært at høre sig frem. Og vurder så grundtonens placering i forh til grundtonen i den durtoneart, som svarer til de noterede faste fortegn.
Ligger den på 2. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien dorisk,
ligger den på 3. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien frygisk,
ligger den på 4. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien lydisk,
ligger den på 5. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien mixolydisk.
Ligger den på 6. trin (i forh til durtoneartens grundtone) er melodien æolisk (svarende til den såkaldt "rene mol", hvilken dog uhyre sjældent bruges i praksis - udover måske lige netop som kirketoneart)

vl h L

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 08-02-07 19:57

Tak lyngballe, jeg kigger lidt nærmere på det..

TILLÆGSSPØRGSMÅL:

En lille "krølle" som hænger fast under g-nøglen, har den nogen praktisk betydning?

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 08-02-07 21:12

Er den lille "krølle" et 8-tal? I så fald angiver den, at der skal synges en oktav dybere end noteret. (Lettere at læse for folk, der ikke er fortrolige med basnøglen). Bruges typisk under tenorstemmen i en korsats skrevet ud i 4 systemer.
vl h L

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 08-02-07 21:14

Ja, nu du siger det, så ligner det da et 8-tal.. Hjælper hvis man forstørrer billedet, eller tager sine briller på.. hehe.. Jamen, tak for hjælpen med den da..

Annuller spørgsmålet
Fra : WarBitch

Dato : 11-04-07 16:41

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål