/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Løn i nyt job
Fra : 1HolM1
Vist : 1423 gange
100 point
Dato : 08-02-07 17:25

Hej, jeg er 20 år og er i øjeblikket i et vikariat (ufaglært) i et firma igennem jobteamdanmark. Min kontrakt løber ca. en måned med mulighed for forlængelse. Jeg tjener præcis 100,- kr. i timen.

Begge parter (dvs mig og firmaet) er tilfredse med hinanden og har snakket positivt om at lave en fast kontrakt på ca. 1 år (plus/minus), hvilket derfor ikke involverer jobteamdanmark.

Jeg er interesseret i at vide om lønnen (100,- kr./t.) fortsat vil være den samme, hvis jeg bliver ansat i firmaet eller om den vil blive ændret fordi jeg i såfald ikke længere vil være bundet af jobteamdanmark? Jeg tænker selvfølgelig på om jeg har krav på at få mere, hvis kontrakten laves?

100,- kr./t. må for en voksen da også være absolut minimum løn? Er det ikke?

Håber på svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-07 17:33

Hvilket job har du udsigt til?

Ja jeg ved at du skriver at du er ufaglært, men hvilket job skal du udføre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 17:35

Mine unge arbejder også som ufaglærte i deres fritidsjobs, til samme løn som dig, så din nuværende løn er ok.

Om lønnen er korrekt som fastansat er svært at svarer på, når vi ikke ved hvad dit arbejde består i??

Du må lige oplyse lidt mere, evt. kan du spørge din fagforening, har de ikke længe åbent om torsdagen?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-07 17:36

Du får ikke en speciel høj timeløn, men mere en de ca, 85 kr. der er mindsteløn - hvis du er organiseret.
Hvis du er organiseret, kommer du ind under en overenskomst, så den kan muligvis giver dig en højere løn.
Når løn aftales er det oftest i forhold til uddannelse og erfaring, samt hvor godt man udføre sit arbejde - ganske kort fortalt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:12

Tjek din løn (efter de kriterier der er ) på http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:21

NB:
Citat
Der findes ikke nogen generel lovbestemt mindsteløn, der dækker hele arbejdsmarkedet. Men den enkelte overenskomst kan fastsætte en mindsteløn for området.

http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=3054
Om 100,- er "godt nok" er jo relativt... og i højeste grad afhængig af udbud og efterspørgsel samt hvor i landet du bor/arbejder.
Vores datter er også ufaglært, med fast arbejde. Hun tjener 112,51 kr/tim og har været fastansat i 1½ år - Djursland.

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 08-02-07 19:22

Stillingen er "kontorblæksprutte". Arbejdet består primært i at scanne, kopiere, zippe filer og lave mapper o.lign.

alka - hvad vil det sige at være organiseret?

Jeg har afsluttet folkeskole 9. klasse + 10. klasse + gymnasial ungdomsuddannelse.

Af erhvervserfaring har jeg tidligere haft forskellige fritidsjob ved siden af min skolegang, såsom: avisbud, fejedreng og flaskedreng og ungarbejder i butik.

Nordsted - Jeg er ikke medlem af hverken fagforening eller a-kasse.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:28

Jeg vil kalde dig for Picoline... og iflg. linket fra Jobindex (hvis du bor i Aarhus amt), så er den typiske løn imm. 15555 og 17250 kr/md.
Snak med HK om medlemskab - se http://www.hk.dk/ for info og find nærmeste kontor/fagforening

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 19:28

1HOLM1.. organiseret=i fagforening.

Du kan ringe til den fagforening du mener du hører under, jeg vil tro det er HK, mon ikke det er en slags "piccolinejob" du behøver jo ikke sige du ikke er medlem, bare spørge til lønnen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 19:31

Prøv engang at se på dette link, der har jeg søgt på piccoline og din alder, men prøv selv at kikke/søge rundt

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 19:32

Nå linket, virker ikke sådan lige, du må selv lige udfylde felterne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:34
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:35

Nordsted1... det er jo lige det jeg har gjort for 1HOLM1 (Jobindex)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:41

Nu er det ikke fordi jeg skal reklamere for HK, de er nemlig ikke den fagforening, som jeg står i... men det er også irelevant... men du bør nok kigge lidt på:
http://www.hk.dk/handel/saadan_er_din_loen
og så ellers tage kontakt til dem, det er trods alt den fagforening du tilhøre mest ifølge min teori

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 19:41

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 08-02-07 19:48

Jeg er ufaglært og har en fast timeløn på 130 kr. + evt. akkord/bonus og så kommer sh-tillæg, feriepenge, pension og overtidstillæg osv.
Jeg kender ingen der kun arbejder for den overenskomstmæssige mindsteløn.
Man skal også huske på at den gennemsnitlige timeløn skal op på ca. 111.47 kr. for at man kan få den høje dagpengesats.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-07 19:49

Ring eller skriv til Jobpatruljen

http://www.jobpatruljen.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-07 19:51

HK prøv lige at kigge på det foto de har sat ind over teksten "En gruppe unge HK’ere har været på gaden for at gøre noget godt for andre.....". Der er vist ikke meget "ungt" over 'det
Link: http://www.hk.dk/handel/saadan_er_din_loen
Sorry! Det var et lille "sidespring"

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 08-02-07 21:00

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-02-07 21:53

De 100,- er et godt udgangs punkt. du skal blot sørge for at det første år har lønforhandling hver kvartal. så kan du hurgtigt presse lønen op. Du viser hvad du kan, er ikke syg og knokler = 5kr mere hver kvartal..