/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
oversættelse
Fra : Broderpivert
Vist : 341 gange
100 point
Dato : 08-02-07 16:02

Mangler en til at oversætte det her til engelsk.

I opgaven er der lagt meget vægt på, selve jødeforfølgelsen, og holocaustbenægtelsen.
Der bliver også skrevet lidt om Hitler som ung. Men hele opgaven runder ud i spørgsmålet om man kan tillade sig at være sur på tyskerne, som synes at racehadet var iorden. Svaret på dette er nej, det kan vi ikke, for vi er selv lige så meget på afveje som tyskerne var. Selve opgaven handler også
om de ting som skete under 2. verdenskrig, samt hvad der skete i de såkaldte koncentrationslejre.
resultatet af denne opgave, er for mit vedkommende god. Jeg har fået et større indblik i hvordan jøderne blev udstødt. f. eks efter krystalnatten. I opgaven tår der også skrevet noget om Nazisternes jødepolitik samt grundlaget for denne politik.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-02-07 16:19

Nope; du må sørme gøre det selv.

Frieda

skolelærer

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 16:23

Giver Frieda lidt ret... Ellers lærer du jo ikke noget, vel...?

Men:
Citat
Svaret på dette er nej, det kan vi ikke, for vi er selv lige så meget på afveje som tyskerne var.

Er det ikke et lidt tyndbenet svar til så stor en problematik?

Prøv evt. at skrive korte sætninger og dine egne ord, som du også kan bruge, hvis du skal til eksamen.

Ellers er det vel lidt som at tisse i bukserne: Dejlig varmt lige nu, men koldt og klamt bagefter!?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-02-07 16:26

og "såkaldte" koncentrationslejre!!!!!!!!!

Måske ikke det mest heldige ordvalg.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:27

Hvem siger der overhovedet var. Benægterne siger ihvertfald at disse koncentrationslejre ikke var til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 16:30

Nu bliver du for "plat"

Brug lidt af tiden til at lukke dine spørgsmål som "vi andre" har brugt tid på.....

Det gør automatisk "folk" mere hjælpsomme....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-02-07 16:30

Wow.

Er du hoppet på den galej?

Ville gerne være en flue på væggen, når du skal forsvare den teori i din klasse.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:32

ikke at jeg siger at de ikke var til, men man bør også indrage andres synspunkter uanset hvor dumt det lyder

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-02-07 16:33

Ikke i dette tilfælde

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:34

hmm måske, måske ikke. Det er op til den enkle selv at afgøre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 16:34

Citat
men man bør også indrage andres synspunkter uanset hvor dumt det lyder

Det kan i visse tilfælde være strafbart

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:35

Men ikke i det tilfælde her. Ellers har du ret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 16:38

Du kan jo godt selv når du vil.....

Det har du jo lige bevist

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:39

hehe rigtigt nok. Efter lidt opfordring fra folk måtte det jo ske før eller siden. hehe

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 16:40

Citat
ikke at jeg siger at de ikke var til, men man bør også indrage andres synspunkter uanset hvor dumt det lyder

Det ærgrer mig efterhånden inderligt, at jeg har prøvet at svare seriøst, men jeg håber, at det er din unge alder, der får dig til at skrive sådan en gang bævl.

Og jeg gad også godt være en flue på væggen, hvis du skulle prøve at fremlægge den slags! For du er forhåbentlig den eneste i klassen, der tænker sådan.

Citat
andres synspunkter uanset hvor dumt det lyder

Koncentrationslejrene kan stadig besøges - og der findes utallige nulevende beviser!

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:42

Jamen jeg er helt enig, men eftersom man skriver en opgave må man tage alle synspunkter med ind. Dvs. benægtelsen. det må du da give mig ret i, uanset om det er rigtigt eller forkert

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 16:50

Det kommer dæleme an på, [I]hvordan[/I] det tages med.

Citat
Det er op til den enkle selv at afgøre

Mener du den enkle = simple/dumme eller den enkelte = individuel vurdering...?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 16:54

det er op til den individuelle? ingen har sagt at folk ikke må have sin egen mening. Men som jeg kan forstå mener du at dem som benægter jødeforfølgelsen er ren og skær dumme eller hvad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 16:56

Citat
dem som benægter jødeforfølgelsen er ren og skær dumme eller hvad

Ikke alene dumme men ord der ikke bør skrives

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 17:00

jamen jeg er helt enig, men i opgaven bliver jeg også nød til at tage deres synspunkter med, selvom de er dumme osv. De er trods alt en del af historien.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 17:05

Hvis vi taler om nulevende benægtere, så Ja. Så enkelt er det.

Dem der nægtede, mens det allerførst stod på, kan i bedste fald forsvares med uvidenhed. Indtil det blev kendt.

Men er du ikke ved at bevæge dig fra din opgave, nemlig oversættelsen?

Måske skulle du bare lukke spørgsmålet. Og så bærer vi andre måske over med dig.

Ellers kommer jeg bare til at skrive: Som det hedder "Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!"

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 17:07

det kunne måske være en ide, for synes ikke rigtig det føre til noget.. Men det skal hutigt siges at jeg er helt enig med hvad der er blevet skrevet

Annuller spørgsmålet
Fra : Broderpivert

Dato : 08-02-07 17:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål